• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hänsyn för trevnad för alla!

stigge44

HBK Medlem
Inlägg
91
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1591
Medlemskap
2024
Hur populära kan vi husbilsfarare bli och vilken hänsyn tar storebror till lillebror och omgivningen???
Stod parkerad på en mindre gräsparkering intill stranden utanför Ängelholm tillsammans med några husbilar i normalstorlek för att bada och samsas med andra badandande i personbilar.
Under natten vid 01-tiden väcks vi av ett mullrande av ett större fordon som verka ha svårt att komma till ro o parkera.
Vad vi upptäcker på morgonen är en husbil 12 meters klassen på 10 ton med slide m.m. som parkerats tvärs över parkeringen för badande.
Inte nog med detta, han körde också med sin dieselgenerator som saknade miljöklass och förpestade för både badande och oss andra husbilsägare i mer än en timme innan han stoppade denna.
Vid påpekande om att borde stänga generatorn fick de badande till svar att om de knackade på hans husbil skulle han anmäla dem, därefter drogs gardinen för och fönstret stängdes.
I bilen färdades en 39-årig man med fru o två små barn hemmahörande i Sveriges andra stad till storleken!
Gissa hur populära husbilar var på denna parkering efter detta och kanske även i fortsättningen!
Hur kan vi undvika att en kan förstöra för så många?
Stigge44
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.666
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Hur vet du att det var en diselgenerator? Vi har ett inbyggt elverk som drivs med bensin 3 kw
Och det använder vi dagligen.Har gjort så i 10 år och fått 3 klagomål under denna tid.
B.l.a. I Gislaved där kom en man fram till mej och frågade hur jag kunde störa dom med detta oljud då frågade jag mannen vad låter det från vägen på dessa två vägar fick svaret men dom låter ju jämnt.
Svaret från mej blev just det.Varför ska det gnällas på generator/elverk.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 24550

Guest
Elverk är ett gissel och mycket störande för omgivningen. Att använda sådant när man står tillsammans med andra är verkligen hänsynslöst! Vi har själva råkat ut för sådana grannar. De flesta tiger nog och lider och kör vidare så snart de kan nästa morgon.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Det jag tänker är att visa den hänsyn man själv vill ha.
Att bre ut sig och föra oväsen skräpa ner mm. Är väl lite så det blivit i samhället, "jag" är viktigast och har rätt att få som "jag" vill.
Andra ska anpassa sig.
Vi andra får väl sköta oss och visa gott omdöme, alla är tack och lov inte egoister.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det jag tänker är att visa den hänsyn man själv vill ha.
Att bre ut sig och föra oväsen skräpa ner mm. Är väl lite så det blivit i samhället, "jag" är viktigast och har rätt att få som "jag" vill.
Andra ska anpassa sig.
Vi andra får väl sköta oss och visa gott omdöme, alla är tack och lov inte egoister.

Jag håller med förutom att det är så samhället blivit. Det har alltid funnits människor som skiter fullkomligt i hur dom bär sig åt & hur omgivningen reagerar på detta. Tyvärr har det här patrasket, ja just det, patrasket ( dom förtjänar inte en bättre benämning) börjat åka husbil & med sitt uppförande ger hela husbilssfären ett oförtjänt dåligt rykte. Som tur är så är dom numerärt inte så många. Vi inom HBK får försöka lobba så att dom blir medlemmar & kommer in i gemenskapen & får vägledning hur man som HB-ägare bör uppträda.
 
F

F.d. 54123

Guest
"Patrask" har alltid funnits och är inget nytt fenomen inom husbilsvärlden heller. Apropå denna klubbs s.k. gemenskap och vägledning i uppträdande har i varje fall inte jag hittat någonting om detta i klubbens idéförklaring. Kort sagt handlar denna klubb enbart om att sköta ett forum...futtigt nog.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Jag tror de flesta har en stor tolerans för andras beteenden.
Men jag tycker nog att det är så att hänsyn från vissa är ett ord de inte känner igen.
Kanske tog jag i lite när jag skrev att vårt samhälle är lite så att "jag går först".
Men upplever det i trafiken nästan varje dag, möten då de har tex en cyklist på sin sida och inte bromsar in, utan tvingar mötande att bromsa. Omkörningar som riskerar mitt och andras liv, listan kan göras längre.
Det är klart att det spridit sig till husbilsåkare, tyvärr syns de ju väldigt tydligt och de som sköter sig minns man sämre. Är ju självklart att för de flesta att bry sig om sin medmänniska, men något verkar hända då man sätter sig bakom en ratt. Många får väldigt stora horn och stångar sig fram.
Man hoppas ju att de som tar sig friheter på ställplatser, kanske får lite dåligt samvete och bättrar sig.
Stress och en dålig dag kan ju få lite olika beteenden att komma fram.
 
S

Sören-6830

Guest
Körde förra veckan Höllviken - Helsingborg t o r tre dagar med min personbil. En tungt trafikerad motorväg. Ideligen bromsades ytterfilen upp och så gott som alltid var det en husbil som svängt ut i mitt bland alla bilar. Det bildades mycket snabbt en lång kö bakom den omkörande och man märkte att irritationen hos vissa växte när farten i ytterfilen ibland p g a dragspelseffekten sjönk till 80-85 km/tim längre bak i kön. Hänsyn till den snabbare trafiken i ytterfilen saknas när man svänger ut, ibland t o m utan att blinka, trots att bilar närmar sig snabbt.
Tycker det känns jobbigt att påbörja omkörning med husbil när det finns trafik i ytterfilen, bättre att följa lastbilstempot tills det blir fritt så man inte hindrar någon.
Det jag såg de tre dagarna var inte direkt till fördel för husbilar i trafiken. Utan att bli kallad rasist kanske man vågar nämna att många av bilarna var norska.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag tycker att alla borde väl ha förmågan att tänka efter FÖRE man har tänkt göra någonting & om detta någonting kan irritera eller förarga någon i en omgivning. Att göra som Marunga att om det är möjligt fråga omgivningen om det är OK att göra det man tänkt sig är ju en väldigt fin gest.
 
F

F.d. 55374

Guest
Körde förra veckan Höllviken - Helsingborg t o r tre dagar med min personbil. En tungt trafikerad motorväg. Ideligen bromsades ytterfilen upp och så gott som alltid var det en husbil som svängt ut i mitt bland alla bilar. Det bildades mycket snabbt en lång kö bakom den omkörande och man märkte att irritationen hos vissa växte när farten i ytterfilen ibland p g a dragspelseffekten sjönk till 80-85 km/tim längre bak i kön. Hänsyn till den snabbare trafiken i ytterfilen saknas när man svänger ut, ibland t o m utan att blinka, trots att bilar närmar sig snabbt.
Tycker det känns jobbigt att påbörja omkörning med husbil när det finns trafik i ytterfilen, bättre att följa lastbilstempot tills det blir fritt så man inte hindrar någon.
Det jag såg de tre dagarna var inte direkt till fördel för husbilar i trafiken. Utan att bli kallad rasist kanske man vågar nämna att många av bilarna var norska.

Var med om raka motsatsen förra veckan på motorvägen hem till Timrå, blev omkörd av en husbil som körde minst i 120-130.
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Körde förra veckan Höllviken - Helsingborg t o r tre dagar med min personbil. En tungt trafikerad motorväg. Ideligen bromsades ytterfilen upp och så gott som alltid var det en husbil som svängt ut i mitt bland alla bilar. Det bildades mycket snabbt en lång kö bakom den omkörande och man märkte att irritationen hos vissa växte när farten i ytterfilen ibland p g a dragspelseffekten sjönk till 80-85 km/tim längre bak i kön. Hänsyn till den snabbare trafiken i ytterfilen saknas när man svänger ut, ibland t o m utan att blinka, trots att bilar närmar sig snabbt.
Tycker det känns jobbigt att påbörja omkörning med husbil när det finns trafik i ytterfilen, bättre att följa lastbilstempot tills det blir fritt så man inte hindrar någon.
Det jag såg de tre dagarna var inte direkt till fördel för husbilar i trafiken. Utan att bli kallad rasist kanske man vågar nämna att många av bilarna var norska.

Kan inte förstå detta att husbilar inte skulle få köra om i ytterfilen. Det gäller väl bara att göra detta med omdöme. Blinka så klart och gå ut när det inte är en bil alldeles nära. I ne kan det väl vara så att bara snabbgående bilar har rättighet att färdas i den yttre filen. En omkörning tar ju inte så lång tid trots allt. Vi måste väl alla samsas på vägen.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Det är så farligt att vistas på vägarna, så det gäller att vara där så kort tid som möjligt:twitcy: (gäller väl även sketstövlar)
 
S

Sören-6830

Guest
Kan inte förstå detta att husbilar inte skulle få köra om i ytterfilen. Det gäller väl bara att göra detta med omdöme. Blinka så klart och gå ut när det inte är en bil alldeles nära. I ne kan det väl vara så att bara snabbgående bilar har rättighet att färdas i den yttre filen. En omkörning tar ju inte så lång tid trots allt. Vi måste väl alla samsas på vägen.

Är det någon som påstått att husbilar inte får köra om i ytterfilen? Inte jag i alla fall. Någon annan fil att köra om i finns väl inte?

Det jag observerade var ett flertal husbilar som, ibland utan att ens blinka, kastade sig ut i 80 - 90 km/tim framför snabbare trafik med påföljd att lång kö snabbt bildades och att de som kom längst bak ibland fick bromsa mycket kraftigt. Inte helt ofarligt, men så är sträckan mycket olycksdrabbad.

Jag menar bara att man som husbilsförare bör ta hänsyn till snabbare trafik i ytterfilen och vänta med omkörning tills det är någorlunda fritt där.
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
…Hänsyn till den snabbare trafiken i ytterfilen saknas.

Varför ända in i glödheta är det bilar med njurar, stjärna eller nollor i grillen som ofta utmärker sig på E6:an mellan Helsingborg / Malmö? Jo, jag vet, det finns andra märken också... men ändå.

Ligger man och knallar på runt 120, ger sig ut i vänsterfilen för att köra om en långtradare, så får man tveklöst en bil i ändan innan man ens har hunnit fram till släpvagnsdraget på lastbilen. Blinkar sen den dj....n bakom med helljuset för att förtydliga sin irritation över min tillfälliga närvaro i ytterfilen....ja då .. :msn_wall: (censur).

Kan tänka mig hur det upplevs, om en motorsvag Fiat/husbil vinglar ut i den "snabbgående" filen :elephant: ,
"kan inte den dj---n ligga och kava bakom en lastbil istället, han har väl inte bråttom?" muttras det nog av fler än Sören. (Blev bara lite förvånad över kommentaren från en annan like och tillika husbilsåkare..)

Hänsyn begär man ofta av andra, men tolerans visar man ofta själv, ...gentemot andra :wink:

Kör lugnt därute och kom hem helskinnade :bye:.
 
S

Sören-6830

Guest
Inga problem om man kör i 120 km/tim när man ger sig ut i omkörningsfilen. Det är, som jag skrev tidigare, de som svänger ut i 80 - 90 km/tim och orsakar de kraftiga inbromsningarna jag avser.

Jag kör ju rätt ofta på den motorvägen, kanske oftare än om man bor i Motala, så jag har sett en hel del, dessutom kör jag själv husbil, så jag kan lätt sätta mig in i situationen.

Jag har heller inte skrivit att jag muttrar över husbilar, bara att jag observerat hur det fungerar.
 
Toppen