• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hämtade nya husbilen i dag

F

F.d. 5085

Guest
Jo, visst var vår Dethleffs Fortero bra men åtminstone jag tröttnade på att användas som hinderbana då hustrun skulle gå upp på natten. Dessutom har våra båda Bouvier des Flandres börjat använda dubbelbädden som sovplats på natten och det blir lite för trångt med fyra personer i bädden.

Den viktigaste orsaken var emellertid att bilens Trumatic 3-någonting var alldeles för klen på vintern och jag började då snegla åt vattenburen värme. Vi har tidigare haft en Kabe husvagn med Alde och det finns inte lovsånger nog för att prisa vattenburen värme då kvicksilvret sjunker.
Emellertid lyckades vi inte hitta någon husbil med Alde som låg inom vårt ekonomiska område men efter mycket letande fann vi en Adria Coral S 660 SL på Fiat chassi och med Trumatic C 6002 värmare. Årsmodellen är 2008 och den har gått precis så många mil att den värsta värdeminskningen redan borde ha skett.
Bilen har alla tänkbara finesser, t ex uppvärmd gråvattentank, färddator, farthållare, centrallås, elbackspeglar, gasolugn, rymligt hygienutrymme, lätt åtkomligt garage (åtminstone jämfört med Forteron), två Heki takluckor och separata sängar vilket gör att våra båda hundar måste välja säng på natten (och det blir inte min!).

När man köper en personbil så får man provköra den och valet är inte så svårt när man jämför med den bil man står i begrepp att byta bort. Tyvärr är det inte lika enkelt med en husbil. Man kunde önska att husbilsförsäljaren kunde medge några provdagar med den nya husbilen men inte har då jag hört talas om att någon gått med på något sådant. En husbil är betydligt mer komplex och vi kan bara hoppas att vår "nya" Adria kommer att passa oss och våra båda Bouvier des Flandres.
Husse är i alla fall barnsligt förtjust i alla de finesser som Forteron saknade.

Tyvärr har husse redan haft sönder något. När jag prövade förstolens svängningsförmåga så sade det "pang" och en svart, lätt böjd, plastbit om 20* 200 mm lossnade från stolens undersida.
Allt verkar ändå fungera som vanligt men jag undrar ändå vad som hände. Någon som vet?

F

F.d. 3067

Guest
Sv: Hämtade nya husbilen i dag

Grattis till nya bilen!

Vi har en fortero -08 Ford 140hk med dubbelsäng på vänstra sidan med ett
ganska ok garage, Aldevärme, värmeväxlare och allt de andra du saknade på Er Fortero, bakhjuldrift, tvillinghjul bak, bra på vintern.

Hoppas att ni blir nöjda med Er nya bil.

Gunnar :yes:

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022

På vår bil, en McLouis 2007, samma Fiat som din, finns ett förvaringsfack under stolen. Vi kan inte heller svänga runt stolen utan att luckan till facket öppnas. När vi kommer ihåg det öppnar vi den innan vi svänger runt stolen.

F

F.d. 5085

Guest

Grattis till nya bilen!

Vi har en fortero -08 Ford 140hk med dubbelsäng på vänstra sidan med ett
ganska ok garage, Aldevärme, värmeväxlare och allt de andra du saknade på Er Fortero, bakhjuldrift, tvillinghjul bak, bra på vintern.

Hoppas att ni blir nöjda med Er nya bil.

Gunnar :yes:
Vi hade faktiskt bakhjulsdrift och dubbla bakdäck på Forteron. Det är nog det jag kommer att sakna mest. Maken till stabilt fordon hittar man bara inom Försvarsmakten.

F

F.d. 5085

Guest

På vår bil, en McLouis 2007, samma Fiat som din, finns ett förvaringsfack under stolen. Vi kan inte heller svänga runt stolen utan att luckan till facket öppnas. När vi kommer ihåg det öppnar vi den innan vi svänger runt stolen.

Tack. Jag får nog krypa ner och titta under stolen när det blivit ljust. Det finns så många fack och lådor överallt så er förklaring är nog rimlig.

I

Iveco 35

Guest

Dom kan ha låtit bli att lägga distanser under svängen för höjden skull, bara ett tips. Olle.

Ce-eN

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2026

Hej Birkaland ! Får gratulera till nya husbilen. Vi åker också med en Dethleffs fast en annan modell. Men det var igentligen inte det jag ville komma till. Utan det var att vi har haft en Bouvier de Flandres. En Belgisk vallhund.Den gick bort för några år sen. Den blev tretton år gammal. Vi saknar den mycket, så mycket att vi vågar inte skaffa oss en ny hund. Klappa om era Bouvierer från oss !

Hälsn.......Ce-eN !

F

F.d. 4272

Guest

Ce-en
Våga skaffa en ny hund.
Vår hund dog i feb förra året, då var vi i spanien.
Vi skulle inte skaffa nån mer hund efter henne.
Men det gick 3 veckor så hade vi en valp igen.
Tänker inte så mycket på henne längre, jo vi har inte glömt....
Men vår nya upptar all tid med sin slyngelålder... Han vart 1år i nov.
Vi ångrar oss inte. En liten Rottweiler som heter Curre "Curredutten"
Birkaland. GRATTIS till er husbil och ursäkta att lite annat halkade in:)
//Lotta

Senast redigerad av en moderator:

Per & Camilla

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024

Till att börja med vill jag gratulera till den nya bilen. Hoppas ni ska bli nöjda med den.:yes:

Angående hund... när våran frasse dog tidigt i höstas sa vi att vi skulle vänta åtminstonde till jul med att skaffa någon ny för att verkligen känna på hur det var att vara hundlös. Jag kan säga att vi började klättra på väggarna så vi skaffade Ceazar redan i November. Jag tror inte vi kan leva utan hund. I sommar ska han få följa med till Kroatien. Härligt!

Aldrig mer hundlös...... :dog:

/Per

Ce-eN

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2026

Hej Birkaland. Ber om ursäkt,borde läst ert inlägg lite nogrannare. Jag blev så distraherad när jag såg att ni hade två Bouvierer. Tänkte tillbaka på vår egen Bouvier som hette Elvis. Gratulerar er naturligtvis till er "Adrian" och hoppas att ni får många härliga resor med den.

Till er andra som rekomenderade oss skaffa ny hund,säger vi tack för era inlägg. Jo, vi pratar om att skaffa hund igen. Men........kanske........om i så fall, blir det en liten hund. Typ dvärg snautzer (stavas det så) eller skånsk/dansk gårdshund. Vi får se, nu skall vi köra på semester och är inte hemma förrän i april/maj månad. Lata dagar i solen väntar.

Hvh.......Ce-eN !

F

F.d. 5085

Guest

Jodå, vi lovar att klappa och klia så mycket som möjligt varje dag om ni lovar att köra försiktigt.
Mvh

agnetaolsson

FD HBK Medlem
Kommun
Tibro
HBK-Nr
3496
Medlemskap
2021
Hej!
Vi skaffade oss en Fortero H6945 - 06 i höstas. Det är vår tredje husbil och vi är bara såååå nöjda med vår Aldevärme (haft luftburen tidigare och aldrig mer), vårt stora fina vinkelkök och sittgrupp, farthållare och bakhjulsdrift med tvillingdäck. Apropå hinderbana på natten: den av oss som kissar mest på natten ligger närmast toa.....Därtill mycket bra förvaringsutrymmen speciellt i framdelen där det iblnad knappt finns några skåp på vissa modeller.
Hoppas ni blir nöjda med er nya bil!
MVH Agneta Olsson

Hannibal

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
308
Medlemskap
2030

Äntligen har jag hämtat vår nya husbil i dag.
Efter två månader väntan på leverans.
Har "njutkört" hit å dit idag innan jag till slut ställde den i Carporten.

Hota hustru att jag skulle ställa kosan norr ut å komma hem först på fredag.
Men hon vill ju kolla in skapelsen idag.

Namnet är som sagt vad Hannibal på "henne", husbilen alltså.
Som är byggd av Carthago.
Modellen heter Chic I51-08

Har lagt in två bilder i "garaget"
Stephan

F

F.d. 5085

Guest

Alltså, istället för "Hannibal ante portas" (Hannibal vid portarna) så är det "Hannibal i carporten"?

Lycka till med nya bilen och hoppas att den inte blir förstörd.

Hannibal

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
308
Medlemskap
2030

Karin Stephan vad klokt bilval ni gjort

Dopet är förrättat.
Nyss inkomna från en härlig stund under Carporten.
Champagnen fick passera våra läppar och fukta våra stupar under en högtidlig stund.
Spillde lite på bordet så dopet blev fullbordat.

Nu skall det rustas inför första träffen, synd bara att jobbet är i vägen.
Men friheten hägrar i framtiden!

Dock är längtan en form av njutning!
Stephan

Toppen