Sv: Hälsoresa till Tjörn
Bregott är gott och nyttigt och innehåller huvudsakligen smör som är uppblandat med lite rapsolja för att bli lättare att bre på smörgås.
Becel är ett hopkok av oljor och kemikalier från olika håll i världen som säljs
dyrt med mördande reklam. Becel har tvingats backa från sin första förljugna reklam där det påstods att hopkoket hade välgörande medicinska egenskaper.
Jag trodde folk hade slutat äta margariner, faktiskt. Margarin är en produkt som tillverkas i processindustrier och där mycken möda har lagts ner på att skapa en produkt som påminner så mycket som möjligt om riktigt smör! Innehållet är mycket tveksamt, anses giftigt av många och passar bättre till oljor och crèmer för skrynkliga damer, om ens det.
Min "vetemage"
Untitled Document (läs!) med magvärk och bula har minskat och värken är borta tack vare att jag slutat äta vetebröd. Någon enstaka gång kan jag unna mig en ostfralla men riktigt surdegsbröd med lite spelt (dinkel) i stället för dagens urusla standardvete* är väl så gott och mycket nyttigare!
Surdegsbröd bakade jag för många år sedan men det var rätt jobbigt att hålla igång en surdeg, minns jag.
*
Andelen raffinerade matvaror formligen exploderade i slutet av 1980-talet. Livsmedelsjätten Kraft har ökat sin årliga intäkt med 1800 procent jämfört med det sena 1980-talet, varav en stor del kommer från snacks vars huvudingredienser är vete och majs.
För den som säljer livsmedel är vetet den perfekta ingrediensen. Ju mer vi äter, desto mer vill vi ha. De nya fettsnåla och spannmålsstinna kostråden från myndigheterna tillsammans med ett omfattande genetiskt förändrat vete blev ett utmärkt recept för en hel värld av feta människor.
Jappe
PS: De som har barn och barnbarn ska absolut läsa detta! Här står hur tillverkningen av Becel och andra margariner går till och vad som händer om man får det i sig:
Hur tillverkas margarin
Utdrag ur länktexten:
3. För att fettet skall få den glatta konsistensen så omestrar man fettet. Detta är helt klart den mest kritiska delen av margarintillverkning och borde förbjudas, då den trots användning av verkligt farliga kemikalier endast har till uppgift att få annan konsistens på livsmedlet för att därigenom invagga konsumenten i tron att det är nästan smör man äter. Det strider enligt min mening mot redlighetstanken i livsmedelslagstiftningen.
Vid omestringen blandas fettet med den verkligt reaktiva kemikalien natriummetylat. Detta är en av de mest riskabla kemikalier jag stött på och borde aldrig få förekomma i livsmedelssammanhang. Enligt en beskrivning rör sig hela fettmassan under reaktionen och svarta stråk bildas som i en science-fiction film. Efter processen inaktiveras natriummetylatet och resultatet är så sotigt att det måste blekas.
Livsmedelsverket anger att det bildas metanol vid processen "men i en mängd som ligger långt under den högsta tillåtna nivån i livsmedel." Fasta margariner innehåller omestrat fett.
Miljökonsekvenserna blir oerhörda av livsmedelsindustrins försök att ersätta nyttig och naturlig mat med kemikalier som framställs i processindustrin med allehanda gifter. Det finns enligt mitt förmenande ingen anledning för den upplysta människan att köpa dessa produkter. "Dyr och giftig skit"!
Länkarna här ovan kan bidra till att hjälpa till med lite upplysning i ämnet!
Läs alltid innehållsförteckningarna på det ni köper i livsmedelshandeln!
Det är inte bara mat- och brännoljeindustrierna som sysslar med miljöförstöring. Det finns en storindustri till i branschen!
Amnestys årsrapport kan passa in här som slutkläm:
Amnestys arsrapport 2014-15