• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hälsningar husbilsägare emellan

F

F.d. 24351

Guest
He där ute!

Är ute på mitt första husbilsår vilket är mycket trevligt, sitter just nu ute på böda camping på Öland och myser.

Har en liten fundering vad det gäller hälsningar husbilsförare emellan, vissa hälsa glatt vissa hälsar inte alls.

Finns det någon regel? Märkesägare hälsar på märkesägare eller vad är det som gäller??

Är det någon där ute som vet?

Glada sommar hälsningar//Buhring

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Hälsningar husbilsägare emellan

Min 2a sommar med egen husbil. Har hyrt några år - tidigare.
Har inte hittat nån logik bakom hälsandet - helt random.
Körde nyligen Umeå - Åland - Jakobstad - Haparanda - Umeå.
Mindre än 10 % som hälsar - å jag finner ingen som helst logik i det vad gäller "nåt".
Så hälsa på du - om du känner för det - eller så inte. :)
Trevlig resa!

F

F.d. 52919

Guest

Konstigt med hälsning! Vi körde i slutet av juni Helsingfors Tammerfors Vasa Haparanda, 90% hälsade. Sedan åkte vi 45:an till Östersund så gott som alla hälsade oavsett märke??!! Fortsatt häls det har vi gjort i alla år oavsett.....

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Skulle tro att det beror på att det är svårt att se om en "plåtis" är varubil eller husbil? :wideeyed:

F

F.d. 4220

Guest

Hälsa eller inte beror säkert på ett par olika saker
Om jag ser till mig själv så hälsar jag inte vid dessa tillfällen:
* Är vägen flerfilig blir det sällan av.
* Uppmärksamhet, inte alltid jag tänker på vilka fordon vi möter eller så är uppmärksamheten riktad mot ett annat håll som avtagsvägar och annat.
* Det är lätt att missa "plåtisarna", de ser ofta ut som varubilar.

Alla nationaliteter verkar inte heller ha för vana att hälsa.

Men jag tycker frekvensen av hälsande har gått ner. Vilket kan vara fullt naturligt då mängden husbilar hela tiden ökar.

Det är väl samma utveckling som med motorcyklister. Förr såg man alltid att de hälsade på varandra, men iom att de nu är så många så har de i stort sett slutat.

//Stefan

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 8036

Guest

Jag kör minst ca 1000 mil MC varje år och kan intyga att MC-folk fortfarande hälsar på varandra i mycket hög utsträckning, speciellt vi som kör glidare.

Däremot är det kanske inte tydligt för andra då vi inte viftar med armarna i luften utan använder små gester, t.ex. bara lyfter handen från handtaget.

F

F.d. 52994

Guest

Skulle tro att det beror på att det är svårt att se om en "plåtis" är varubil eller husbil? :wideeyed:
Jag hälsar på alla husbilar jag möter, ibland får jag tillbaka en hälsning, ibland inte. Det händer att jag även hälsar på nån varubil, men det gör inget tycker jag, han kan få en hälsning oxå;);)

F

F.d. 25098

Guest

Det fanns en liten plasthand på en fjäder som man satte med sugpropp i vindrutan, finns dessa kvar?

Peter.

F

F.d. 50982

Guest

Vinkandet är en del av nöjet att vara ute med husbilen, det rycker i handen när vi kör personbil och möter husbilar också. Inte gör väl det så mycke att en och annan varubil och hästtransport får en liten hälsning ibland. Man blir lika glad varje gång någon vinkar tillbaks :)

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

När vi köpte våran 1:a husbil för 7 år sedan tror jag det var ... då hälsade 95% men nu har det ju blivit många flera husbilar på vägarna och nu hälsar knappt 50% .

F

F.d. 7599

Guest

Vi har också varit ute på vår första husbil semester i år. Vi hälsar på alla. Det är trevligt och vi hoppas att man fortsätter med det. Oavsett om det har varit utländska bilar eller Svenska så har man hälsat. :mcride:

F

F.d. 18368

Guest

Vi var 2 veckor i Finland i sommar och jag tyckte att man ser flera husbilar på vägarna där än man ser i Sverige. Jag hälsar alltid och hinner inte se om det är utlänningar eller inlänningar. I Finland hälsade överraskande många husvagnar på oss, det tyckte jag var trevligt.

Mvh Wikstrom

F

F.d. 24351

Guest

Hej igen!

Ni har samma uppfattning som mig, det låter bra. Vi kommer att fortsätta hälsa på alla.
Nu sitter vi under markisen på Böda sands camping efter en dag i sanden, kan man ha det bättre???:spinny:

Ha en fortsatt trevlig sommar på er och hälsa vidare.

Buhring

F

F.d. 53054

Guest

Har också varit ute och åkt en hel del i sommar. Vad jag är lite förundrad över, som alla
andra är att vi som är medlemmar borde väl kunna identifiera oss och mossa på något sätt. Handen som någon föreslog hade varit ett bra kännetäcken på HBK:are om den sitter i framrutan. Jag kan mossa på dom andra också, men extra roligt är det ändå att
mossa på sina egna eller?

Ha en fortsatt god sommar.
Kennet Rosang

F

F.d. 7044

Guest

Vi hälsar på alla men letar alltid efter "HBK´s" emblem och blir extra glad om man ser en. :)

Toppen