Sv: Hälsa på vägen?
Jag färdas ofta på sjön, på motorcykel och i husbil och i dessa kategorier hälsar man ofta på sina. Att man hälsar på sjön är en gammal tradition som inte bara är en trevlig gest, utan ett kvitto på att allt är som det ska. Man alltså vinkar för att visa att man är OK och att man klarar sig på egen hand.
Bland MC-folk vinkas det kanske främst för att visa tillhörighet, vilket nu för tiden inte alltid går hem. Det är inte ofta HD-förare vinkar glatt, speciellt inte om de har en väst med ryggmärken. Inte heller så många med snabba "caféracers" hejar alltid, men de kanske har fullt upp och hålla cykeln på vägen.
När det gäller husbilsförare upplever jag det som lite blandat. Min uppskattning är att cirka hälften hejar, och då har jag inte märkt att det är någon avgörande skillnad om det finns ett synligt HBK-märke. Sedan har jag, likt trådskaparen, också märkt att trots att många hejar på vägen, är det inte många som är lika "hejiga" på campingen eller ställplatsen. Dock kan det lätta upp den sociala stämningen om man själv går fram och till sina husbilsgrannar och växlar några ord. Jag kanske själv kan se lite surmulen ut ibland.... Detta är i alla fall mina erfarenheter.
Johan K.