• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hälsa på vägen?

F

F.d. 50323

Guest
Vi undrar varför så många husbilsägare hälsar när man möts på vägen. I och för sig trevligt även om man inte känner varandra, men det vore i så fall ännu trevligare om man hälsar även när man står stilla på ställplatser/campingar. Men, se då är det få som ens kan säga Godmorgon. Varför då detta hälsande på vägen?

F

F.d. 9418

Guest
Sv: Hälsa på vägen?

Har inte tänkt på det men du har rätt i att det är inte många som hälsar på campingen eller ställplatser.Jag brukar dock dock hälsa på mina närmaste grannar och presentera mig, Jag väcker ju dessutom en viss uppmärksamhet då jag har 6 hundar med mig.

annokjell

FD HBK Medlem
Kommun
Leksand
HBK-Nr
9997
Medlemskap
2021

Hej

När vi åkte MC hälsade alla, seglare gör det också, även vanliga cyklister gör det. På ställplatser och campingar hälsar jag också på allt och alla. Det är valfritt, så varför fundera ?

Jag tror och hoppas att jag inte är ett unikum ;)

Ps. Jag hälsar på mina grannar också

Draumur

FD HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023

Vi har precis kommit hem från några hundra mil i England, Frankrike och Tyskland. Det vinkas där också vilket är kul. I England tog det ett tag innan jag fattade att vinken kom liksom från andra sidan hytten.

Gotand

FD HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023

Jag är ute på en liten dagstur, här på Gotland. Vi har väl mött sådär 6 st husbilar. Och jag som nu har tagit till mig seden att hälsa på mina "husbilsbröder" , fick möjligen en hälsning tillbaka. Dåligt tyckte jag. Dom var troligen inte med i HBK :)

H

hianders

Guest

Det kan nog finnas många anledningar att mötande bilar inte hälsar, d v s personerna i dessa! De kan vara upptagna av något, t e x att titta i kartan el annat, leta efter något, prata med varandra m m.

Vi åkte igår mellan Korskrogen (södra Dalarna) och Sala = 3 mil och mötte ett antal hb. Hälften kanske vinkade tillbaka. Vi försöker dock att alltid vinka om vi hinner med - trevligt med samhörighetskänslan! Vi konstaterar bara då att okey de ville inte men inte blir vi sura på de som inte vinkar tillbaka!

Även modernare hästtransporter och också budbilar har fått vinkningar! Svårigheten när man åker personbil och möter en hb och handen åker upp automatiskt innan man hinner hejda sig!

Vinka på!

fru hianders/Inger
:yes:

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Jag färdas ofta på sjön, på motorcykel och i husbil och i dessa kategorier hälsar man ofta på sina. Att man hälsar på sjön är en gammal tradition som inte bara är en trevlig gest, utan ett kvitto på att allt är som det ska. Man alltså vinkar för att visa att man är OK och att man klarar sig på egen hand.

Bland MC-folk vinkas det kanske främst för att visa tillhörighet, vilket nu för tiden inte alltid går hem. Det är inte ofta HD-förare vinkar glatt, speciellt inte om de har en väst med ryggmärken. Inte heller så många med snabba "caféracers" hejar alltid, men de kanske har fullt upp och hålla cykeln på vägen.

När det gäller husbilsförare upplever jag det som lite blandat. Min uppskattning är att cirka hälften hejar, och då har jag inte märkt att det är någon avgörande skillnad om det finns ett synligt HBK-märke. Sedan har jag, likt trådskaparen, också märkt att trots att många hejar på vägen, är det inte många som är lika "hejiga" på campingen eller ställplatsen. Dock kan det lätta upp den sociala stämningen om man själv går fram och till sina husbilsgrannar och växlar några ord. Jag kanske själv kan se lite surmulen ut ibland.... Detta är i alla fall mina erfarenheter.

Johan K.

KarinoBengt

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025

Vi upplever att man hälsar både på vägen och ställplatser. Att hälsa på campingar verkar däremot annorlunda. Kanske beror på att på ställplatser står alla kortare tid och har behov av social samvaro, medan att på campingar har man inmutat sin tomt och revir och släpper inte in någon ny individ inpå sig!?
Bengt

F

F.d. 50323

Guest

Ang hälsningar på sjön. Vi har haft båt i Bohuslän i tretti år, de sista femton åren segelbåt. Hälsandet mellan båtar under gång har avtagit med starkt ökande trängsel i skärgården, och har sen tio år upphört helt under sommaren. I gästhamnar hälsar man fortfarande och pratar mycket med sina båtgrannar. Vår undran är egentligen varför husbilsägare gör tvärtom?

Toppen