• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hälsa hälsa inte

tojon

FD HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
9265
Medlemskap
2022
Hej Kära vänner

Jag vet att denna tråd varit uppe tidigare, men kan inte låta bli att ställa denna fråga igen.

Hur tänker husbilsägare när det gäller att hälsa på mötande likar inom husbilssfären? När det gäller mig personligen är jag alltid "stand by" och beredd att hälsa om den jag möter hälsar först. Egentligen idiotiskt, varför kan inte jag hälsa först? Nåväl så har det blivit bara.
Jag tycker det är riktigt roligt när man hälsar på varandra, men varför tvekar man, och avvaktar hur den mötande gör? Är detta bara jag eller är det fler som gör så?

Ha det bra
Tommy

F

F.d. 25168

Guest
Sv: Hälsa hälsa inte

Jeg venter ikke :) hälser gerna först och rigtig mange hälser tilbage.

Tyckar mere at när man er på en ställplats, inta mange der hälser der ( sverige, tyskland )?? i danmark och frankrike hälser dom gerna på ställplatsen, varfor vet jag inta :)

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

För mig är det självklart att hälsa på alla mötande husbilister.

Vanligtvis besvaras den direkt, men under semestertider verkar det vara många som inte hälsar tillbaka. Förmodar att det beror på att många kanske hyrt eller lånat husbilen och inte känner samhörighet med oss andra.

T

Teddi

Guest

inte bara hälsa,,tjöta med fölk på ställplatser-camping var du än är,,de har resulterat i ett utbyte med ett par från holland i juni. plus ett besök i österrike kommande säsong,,man kommer långt utan att kunna språket,, lite gester räcker,,plus att de blir så mycke roligare med gester:D

lite pilsner o allmänt roligt måste ja säga,,va social,,de räcker längre än man tror,,en gest:swoon:

F

F.d. 14324

Guest

Eftersom vi åker i en vw-buss utan några utvändiga bevis på att det är en husbil så är det väldigt få som hälsar, och det är inget som jag tycker är konstigt.
Men när vi väl möter en annan vw husbil så vinkas det oftast för brinnande livet från båda håll.:)

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Tycker det är tramsigt att hälsa. Kör vi in på en ställplats så ställer vi oss för oss själv och drar för gardinerna. Sånt här socialt fjams kan man hålla sig med ute i europa..., det passar inte oss nordbor!

...bara skoj, bara skoj! :) Vi hälsar alltid. Hälsar vi inte så är det trafiksituationen eller att man helt enkelt bommat att man möter en husbil. Jag gillar också att prata med folk och kan kanske ibland upplevas lite framfusig..., men jag menar väl!

Krister N

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023

VI tycker det är roligt att hälsa. Men under semestertider och på vissa vägar kan det ibland kännas som lite mycket viftande - men roligt är det ändå.
På ställplatserna får man ta mod till sig och kontakta andra, men med en liten nyfiken jack russel brukar det gå av sig självt.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

För mig är det självklart att hälsa på alla mötande husbilister.

Vanligtvis besvaras den direkt, men under semestertider verkar det vara många som inte hälsar tillbaka. Förmodar att det beror på att många kanske hyrt eller lånat husbilen och inte känner samhörighet med oss andra.

Gunnar, du har missat att hälsa på mig vid ett tillfälle! Du körde Nobelvägen söderut i Malmö och jag var inne i e-on:s lokaler, dvs gamla Sydkraft. Iofs på sjätte våningen men jag vinkade och du vinkade inte tillbaka!

Krister N

F

F.d. 55379

Guest

Vi hälsar och viftar på alla husbilar vi möter, däremot tycker jag det är svårt att få kontakt med andra medlemmar på campingar och ställplatser. Jag tar gärna kontakt men det blir lite krystat och hittills har ingen tagit kontakt med oss. Men skam den som ger sig vi fortsätter att hälsa och ta konakt med husbilsklubbare.
Vi ses i vår på vägarna
Conny

F

F.d. 7591

Guest

Vi hälsar och viftar på alla husbilar vi möter, däremot tycker jag det är svårt att få kontakt med andra medlemmar på campingar och ställplatser. Jag tar gärna kontakt men det blir lite krystat och hittills har ingen tagit kontakt med oss. Men skam den som ger sig vi fortsätter att hälsa och ta konakt med husbilsklubbare.
Vi ses i vår på vägarna
Conny

Beträffande svårigheten att få kontakt på campingar och dylikt måste jag för vår del och troligtvis några andra tala om att orsaken till att vi har husbil är att vi jobbar/jobbat hela dagarna med olika människor och använder husbilen till avkoppling d.v.s. EGEN tid och för att slippa ha med andra att göra. Vi VILL vara för oss själva. Jag tror det finns flera som har/har haft samma typ av jobb och då tycker jag att detta skall accepteras. Vi kommer aldrig att klistra upp klubbmärket på bilen av denna orsak. Vi är inte associala men hoppas att man har förståelse och kan acceptera även denna sida av det hela. Vi tar däremot själva gärna kontakt om/då vi orkar med det.
Däremot tycker vi att det är ok att hälsa på varandra då man möts om det av trafiksäkerhetsskäl är lämpligt att ta händerna från ratten.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52919

Guest

Hälsa är väl bra men... Vi stod på en lägerplats i somras vid en sjö alldeles vid en promenad stig. En bit ifrån fanns en stor plan där många husbilar övernattade. Många personer gick förbi, när vi satt vid stranden. När vi gick vår promenad såg vi att ett flera av dom som gått förbi var medlemmar, utan att ge sig till känna. Vår bil stod med väl synligt HBK märke!.. För övrigt så hälsar vi på alla h.bilar när vi är ute och åker.

MaBi

HBK Valberedning
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
6550
Medlemskap
2025

Håller med Inger och Conny om att det är lite svårt att få kontakt med andra HBK:are på ställplatser, men Inger och Conny ses vi på någon ställplats så lovar jag att komma fram till er och prata!

mvh Birgittha:yes:

F

F.d. 55379

Guest

Vi tackar för det
.Det var nog det som var tanken när vi anslöt oss till HBK att vi skulle ha en samhörighet där man kunde byta tips och erfarenheter när man möts, inte bara på nätet utan även ute på vägarna. Att hälsa på husbilar genom fönstret är en sak, men att hälsa på varandra som är medlemmar i samma klubb är en självklarhet.
I annat fall hade vi inte behövt att åka omkring med dekaler på husbilen.

Toppen