F
F.d. 13310
Guest
Hej! Först vill jag tacka för all den hjälp vi fick inför köpet av vår första husbil. Det blev ett lyckat köp. TACK! MYCKET UPPSKATTAT!
Nu står vi inför köpet av vår andra husbil och det ser ut att bli något helt annat än vad vi tänkt oss från början….så ännu en gång är man på djupt vatten utan flytväst och söker efter de goda råd som vi vet finns på detta forum. Om vi får komma med önskemål så hoppas vi att svaren begränsas till egna erfarenheter och fakta…kanske inte så mycket spekulation och huvudräkning. Jag har snokat en hel del efter svar på detta forum men har inte funnit det jag söker.
Den ”nya” bilen vi tittar på är en
Dethleffs Globetrotter XXL A 8000 byggd på IVECO 50c15
Årsmod: 2002
Mil: 5700
1, Är en vattenburen värmare av typen ALDE 3000 tillräcklig för en bil av denna storlek?
2, Drivs denna bilmotor med kjedja eller rem? Skall själv kontakta Iveco men synpunkt på rem kontra kjedja skulle uppskattas.
3, Klara denna motor mijökraven i Sverige utan en dyr anpassning?
4, Skillnad i servicekostnader FIAT vs. IVECO. Menar inte exakta priser utan riktning…20% dyrare eller 10% billigare…på ett ungefär.
5, Hur är DETHLEFFS som tillverkare? Tänker då på kvalitet och tillbehör.
6, Kommentarer eller synpunkter som kan vara nyttiga inför köpet.
Vi vet att det tjatas en del om liknande frågor för olika bilmärken.
För att uppmuntra till svar belönar vi den person som svarat oss med mest fakta och på flest punkter med en flaska vin…håll det gärna under en 3-hundring =)
Smaklig spis
Johns
PS är i Tyskland nu och framförhållningen är som vanligt kass =/
Nu står vi inför köpet av vår andra husbil och det ser ut att bli något helt annat än vad vi tänkt oss från början….så ännu en gång är man på djupt vatten utan flytväst och söker efter de goda råd som vi vet finns på detta forum. Om vi får komma med önskemål så hoppas vi att svaren begränsas till egna erfarenheter och fakta…kanske inte så mycket spekulation och huvudräkning. Jag har snokat en hel del efter svar på detta forum men har inte funnit det jag söker.
Den ”nya” bilen vi tittar på är en
Dethleffs Globetrotter XXL A 8000 byggd på IVECO 50c15
Årsmod: 2002
Mil: 5700
1, Är en vattenburen värmare av typen ALDE 3000 tillräcklig för en bil av denna storlek?
2, Drivs denna bilmotor med kjedja eller rem? Skall själv kontakta Iveco men synpunkt på rem kontra kjedja skulle uppskattas.
3, Klara denna motor mijökraven i Sverige utan en dyr anpassning?
4, Skillnad i servicekostnader FIAT vs. IVECO. Menar inte exakta priser utan riktning…20% dyrare eller 10% billigare…på ett ungefär.
5, Hur är DETHLEFFS som tillverkare? Tänker då på kvalitet och tillbehör.
6, Kommentarer eller synpunkter som kan vara nyttiga inför köpet.
Vi vet att det tjatas en del om liknande frågor för olika bilmärken.
För att uppmuntra till svar belönar vi den person som svarat oss med mest fakta och på flest punkter med en flaska vin…håll det gärna under en 3-hundring =)
Smaklig spis
Johns
PS är i Tyskland nu och framförhållningen är som vanligt kass =/