• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hälp Dethleffs Globetrotter XXL A 8000 byggd på IVECO 50c15

F

F.d. 13310

Guest
Hej! Först vill jag tacka för all den hjälp vi fick inför köpet av vår första husbil. Det blev ett lyckat köp. TACK! MYCKET UPPSKATTAT!

Nu står vi inför köpet av vår andra husbil och det ser ut att bli något helt annat än vad vi tänkt oss från början….så ännu en gång är man på djupt vatten utan flytväst och söker efter de goda råd som vi vet finns på detta forum. Om vi får komma med önskemål så hoppas vi att svaren begränsas till egna erfarenheter och fakta…kanske inte så mycket spekulation och huvudräkning. Jag har snokat en hel del efter svar på detta forum men har inte funnit det jag söker.

Den ”nya” bilen vi tittar på är en

Dethleffs Globetrotter XXL A 8000 byggd på IVECO 50c15
Årsmod: 2002
Mil: 5700

1, Är en vattenburen värmare av typen ALDE 3000 tillräcklig för en bil av denna storlek?

2, Drivs denna bilmotor med kjedja eller rem? Skall själv kontakta Iveco men synpunkt på rem kontra kjedja skulle uppskattas.

3, Klara denna motor mijökraven i Sverige utan en dyr anpassning?

4, Skillnad i servicekostnader FIAT vs. IVECO. Menar inte exakta priser utan riktning…20% dyrare eller 10% billigare…på ett ungefär.

5, Hur är DETHLEFFS som tillverkare? Tänker då på kvalitet och tillbehör.

6, Kommentarer eller synpunkter som kan vara nyttiga inför köpet.

Vi vet att det tjatas en del om liknande frågor för olika bilmärken.
För att uppmuntra till svar belönar vi den person som svarat oss med mest fakta och på flest punkter med en flaska vin…håll det gärna under en 3-hundring =)
Smaklig spis
Johns

PS är i Tyskland nu och framförhållningen är som vanligt kass =/
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.796
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Hälp Dethleffs Globetrotter XXL A 8000 byggd på IVECO 50c15

1, Är en vattenburen värmare av typen ALDE 3000 tillräcklig för en bil av denna storlek?
--Ja utan tvekan, du har dessutom skjutdörr mellan hytt och bodel



2, Drivs denna bilmotor med kjedja eller rem? Skall själv kontakta Iveco men synpunkt på rem kontra kjedja skulle uppskattas.
--Denna motor är samma som i Fiats 2,8, det är alltså en Iveco motor i fiatarna.
Dessa motorer har kamrem. Ingen stor grej om man vet om det och är beredd på kosnaden. Begär ny kamrem innan leverans. Om du måste betala kan det ändå vara en god ide, priset på kamremsbyte är troligen lägre i Tyskalnd.

3, Klara denna motor mijökraven i Sverige utan en dyr anpassning?
--Ja, det importeras många bilar till Sverige med denna motor.


4, Skillnad i servicekostnader FIAT vs. IVECO. Menar inte exakta priser utan riktning…20% dyrare eller 10% billigare…på ett ungefär.
--Ingen skillnad, samma motor. Drivlinan kan kosta mer i teorin, då du har växellåda OCH bakaxel att byta olja i. Det blir att slanta upp 2-300 kr mer vart 5e år....

5, Hur är DETHLEFFS som tillverkare? Tänker då på kvalitet och tillbehör.
--Mycket bra kvalitet för att vara "icke premium märke". Har själv en 01a som har klar nykänsla fortfarande. Allts sitter fast och kvalitetsintrycket är gott.

6, Kommentarer eller synpunkter som kan vara nyttiga inför köpet.
Som vanligt , kolla ALLT så att det funkar när ni får bilen levererad.
Service bok/dokumentation är bra.
 
F

F.d. 13310

Guest
Sv: Hälp Dethleffs Globetrotter XXL A 8000 byggd på IVECO 50c15

Har nu provkört bilen och styrning, bromsar och låda känns ok.

Däremot så går den inte snabbare än 120km/h. Vid 80 på 5:an och ca 3000rpm så finns knappt någon acceleration kvar och jag upplever den som lite trött...

Man kan också höra ett vinande ljud då man trampar ned gaspedalen, oavsett vilken växel som används. Säljaren påstår att det är turbon men det låter inte som en turbos visslande pys, det låter snarare som en fläkt som sitter inne i handskfacket och fläktens varvtal styrs av hur hårt man trampar gaspedalen.

Tacksam för synpunkter på detta inlägg

Tack på förhand

johns
 
Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.496
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Hälp Dethleffs Globetrotter XXL A 8000 byggd på IVECO 50c15

När det gäller prestandan kan du nog inte vänta dig mer, bilen väger sina modiga 5 ton och har 2,8 L motor med i bästa fall 146 Hk? Dessutom en alkovbil.
 
F

F.d. 55337

Guest
Sv: Hälp Dethleffs Globetrotter XXL A 8000 byggd på IVECO 50c15

Har nu provkört bilen och styrning, bromsar och låda känns ok.

Däremot så går den inte snabbare än 120km/h. Vid 80 på 5:an och ca 3000rpm så finns knappt någon acceleration kvar och jag upplever den som lite trött...

Man kan också höra ett vinande ljud då man trampar ned gaspedalen, oavsett vilken växel som används. Säljaren påstår att det är turbon men det låter inte som en turbo (visslande pys), det låter snarare som en fläkt som sitter inne i handskfacket och fläktens varvtal styrs av hur hårt man trampar gaspedalen.

Tacksam för synpunkter på detta inlägg

Tack på förhand
johns


På vår senaste resa uppstod ett ljud precis som du beskriver, det visade sig att det var en grenrörspackning som var trasig. Muttern som håller grenröret, på bakre cylindern, var borta därför hade väl packningen gått sönder. Här kan du läsa mer VÃ¥rt husbilsliv: Husbilen inne pÃ¥ reparation
http://www.husbilsklubben.se/forums/t54844/
Hälsningar Anders
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hälp Dethleffs Globetrotter XXL A 8000 byggd på IVECO 50c15

En lekka på innsugsidan vil vissla og redusere motorkraften. 120 som toppfart kan være riktig og i alle land i Europa utenom Sverige er det over det lovlige med en så tung bil (det er 120 på motorveier i Frankrike og 100 på tyske autobahn, men 80 andre steder). Tipper forbruket ved 120 er omlag det dobbelte av ved 80 med den motoren i den bilen.
 
F

F.d. 13310

Guest
Sv: Hälp Dethleffs Globetrotter XXL A 8000 byggd på IVECO 50c15

Hej och tack för ditt inlägg.

Jag ville bara få en uppfattning om motorn och dess skick/styrka.

Tidigare hade vi en Fiat Ducato idtd 2,8 1999/00 med en Euramobil 770 där bak ... ganska så stort ekipage som gjorde 135km/h i Tyskland och cirka 125km/h hemma i Sverige. Skillnaden i fart har, av folk på detta forum, förklarats med att bränslet är "skitigare" i Tyskland och därför ger mera kraft. Jag har inte kollat detta mera utan varit nöjd med det svaret.

Med detta i bakhuvudet funderar jag på om Ivecon som tankas med vår "rena" diesel då tappar 10-15 km/h i fart och endast toppar typ 100km/h väl hemma i Sverige ... känns långsamt:confused:

mvh
johns
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.860
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025
Sv: Hälp Dethleffs Globetrotter XXL A 8000 byggd på IVECO 50c15

Det är nog inte helt omöjligt att du kommer att tappa de där 10-15 Km/h här hemma. Jag är ganska gasglad och upplever en rejäl skillnad på drag och toppfart mellan Sverige och Tyskland.
Det är alltid lika tråkigt efter första tankningen i Sverige när man är på väg hemåt.

Du kan ju alltid chiptrimma. Det ger lite extra skjuts även om förbrukningen också sticker iväg.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hälp Dethleffs Globetrotter XXL A 8000 byggd på IVECO 50c15

Basismotoren er den samme 2.8 med kamreim, det som er endret fra iDT til JTD er innsug og innsprøyting. Den gamle hadde mekanisk innsprøytning, mend JTD har Commonrai og en del mer krefter.

Den viktigste forskjellen mellom en Fiat Ducato og en Iveco Daily når det gjelder fremdrift er at en Daily har en noe lavere utveksling og på den måte en litt lavere toppfart. Husker ikke tallene nå, men en må huske at en dieselmotor kutter ved et turtall - du får ikke motoren over dette på normal måte.
 
F

F.d. 13310

Guest
Sv: Hälp Dethleffs Globetrotter XXL A 8000 byggd på IVECO 50c15

WINTERCAMPER - Vart skickas vinet =)
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.796
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Hälp Dethleffs Globetrotter XXL A 8000 byggd på IVECO 50c15

Vv se PM.

(jag föreslår en lten summa till välgörenhet i stället)
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025
Toppen