• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Häftig resa

Jannemickel

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2025
Stötte på detta ekipage på ställplatsen i Söderköping förra veckan.
Två damer från Australien. Fick inte möjlighet att prata med dom.
Skulle vara intressant om fler sett dom och kanske har lite historia
om deras resa.....
// Janne

Bilagor

• 2014-06-26 05.47.53.jpg
    2014-06-26 05.47.53.jpg
    1,4 MB · Visningar: 41

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Häftig resa

Det ga meg plutselig et par mer alternativer for husbil down under - må bare selge den jeg har her i Sverige først :rolleyes: og huset :cool:.

F

F.d. 52943

Guest

Knut, du lämnar väl oss inte?....:wideeyed:

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Knut, vädret i Melbourne är just nu runt 5°C på natten och runt 12°C på dagen.

Inge' skönt ;)

Peter :)

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

"Mitt" sted er like innenfor Coffs Harbour - midt mellom Sydney og Brisbane (egentlig noe nord for midten) med sub-tropisk klima. I normale år er det like sør for monsunbeltet, men det hender at vi får utkanten av en tropisk storm og da kan det bli vått. Det meste jeg har opplevt var 480 mm på 24 timer - eller for å gi en nordisk sammenligning halve av Bergen (kjent for sitt regn) sitt årlige nedbør.

Nå er det midtvinter i Australia og det kan bli frost enkelte netter, men stort sett 15 til 20 grader midt på dagen - enkelte kalde dager ned i 10. Det blir som en dårlig (normal?) svensk sommer. Vi er like langt sør for ekvator som Cairo eller Agadir er nord, men har et noe fuktigere klima :rolleyes: (11 000 mm i året). Midten på eiendommen:
GPS: -30.307205,153.00054   

Har allerede i noen år tilbrakt halve året der ned, puslet med gårdsarbeid og passet hester. Vi har for tiden 6 Fjordhester og en pensjonert stor hvit dressurhest.

Har for tiden ingen husbil i Australia - solgte den vi hadde for et par år siden. Når vi bor der fast blir det en tid til å reise nordover på vinteren - opp i tropene, helst med en 4x4 husbil eller en plåtis - tiden får vise hva det blir.

Toppen