Tommy Dynér
HBK Medlem
Göteborg har den senaste tiden blivit väldigt omdiskuterat här på Forumet, genom ”Göteborgsförslaget”, där det föreslogs en central ställplats i Sveriges näst största stad, ”Förslag 11497: GBG ställplats city”.
Det blev en tråd: Ställplats i Göteborg - omröstning
… och en notis: Låt oss tillsammans visa styrkan i Husbilsklubben
Noterade att många medlemmar reagerade på den negativa inställningen kommunen visar mot bilismen, däribland oss som kommer med husbilar.
Några engagerande inlägg i trådarna:
”I Göteborg vill dom inte ha in Husbilar i centrum, helst vill dom inte ha in personbilar heller.
Nu bygger de bort vägarna i centrala Göteborg.
Att arbeta som bilburen typ hantverkare mm i Göteborg går snart inte, de P -Lisor jagar oss hela tiden.
Men om politikerna anstränger sig lite så finns det många ställen det går att göra ställplatser på, men marken är väl för dyr å upprätta en ställplats på, det är bättre affärer att exploatera fastigheter där istället.”
—————
”I Dagens nyheter...idag. Bilarna får maka på sig – stort område i Göteborg kan bli cykelzon”
—————
”Ja i Göteborg får aldrig bilismen breda ut sig. Jag fick jobb i götet vintern 1971 och då hade man precis skurit ner på in-och utfarter till de centrala delarna av stan(innanför vallgraven) och alla invånare tyckte det var ren idioti. För mig som kom från landet i Östergötland var det ju det samma som att man inte kunde köra i innerstan, hur skulle jag ta mig till rummet jag hyrt av en gammal tant på kungsgatan, dessutom var ett av mina uppdrag att inventera och provta avloppsvattnet från industrin I Göteborg, Ryaverket(avloppsverket) skulle ju dimensioneras och byggas. Tur att det fanns gott om telefonkiosker med kartor i telefonkatalogen. Det värsta var väl att man betraktades som en P-bonde av medtrafikanterna när man alltid låg i fel fil och stoppade upp den vilda trafiken.”
—————
”Göteborg är en enda stor arbetsplats vart du än tittar, åker kollektivt eller kör själv. Många P-platser är borta och ersatta med arbetsbodar och inhägnader där man borrar och spränger. Jag hoppas verkligen att vi kan göra oss "hörda" i detta gräv/bygg och politiska kaoset. Har röstat i Mariannes namn (max en röst per IP adress tydligen) med förhoppning om att även Göteborg ska hamnar på EU's ställplats karta då i princip ALLA storstäder erbjuder någon form av ställplats-service för oss HB-rullande-turister. Bra gjort Per Lindkvist, bra att ha en vaken HBK:are!”
—————
Vi brukar säga, det finns två sidor av samma mynt, när det finns uppenbara negativa sidor för vissa, men som andra ser som direkt positiva fördelar. Undrar om bilismen i Göteborg inte är just ett sådant ”mynt”?
Läser i Global Destination Sustainabilit Movement; 2021 Results - GDS-Movement
… att i tisdags presenterades resultatet av Global Destination Sustainability Index 2021, där över 70 städer i världen deltog. Göteborg placerar sig i topp för femte gången i rad, som den mest hållbara destinationen och fick ta emot den eftertraktade ”Leadership award”.
Global Destination Sustainability Index (GDSI) började som ett skandinaviskt initiativ i Göteborg för ett tiotal år sedan. År 2016 gjordes den första jämförande rankingen mellan 35 internationella städer. I år var intresset att vara med större än någonsin med över 73 deltagande städer från hela världen.
Göteborg har tagit förstaplatsen samtliga gånger sedan starten. 2020 gjordes ingen mätning på grund av pandemin.
GDSI är en bred mätning av hur bra städerna är på att arbeta med hållbarhet. Bedömning och poängsättning görs utifrån 69 olika kriterier som täcker in allt från återvinning, utsläpp av växthusgaser, tillgänglighet, inkludering, trygghet och säkerhet, hållbarhetscertifierade hotell och restauranger till om det finns hållbarhetsstrategier hos både offentliga och privata aktörer.
Det kan säkert upplevas som en paradox om Göteborg som år efter år visat upp ett metodiskt och realistiskt hållbarhetsarbete och blivit förebild för andra storstäder i världen, samtidigt skulle satsa på ökad bilism i centrum. Ja, jag kan se problemet för de styrande i Göteborg.
Man skall även komma ihåg att Göteborg har de senaste åren fått stor internationell uppmärksamhet för sitt hållbarhetsarbete. EU-kommissionen utsåg 2020 Göteborg till Europas huvudstad för smart turism och 2021 utnämnde Lonely Planet Göteborg till ”Best sustainable city stay”.
Kanske inte vad vi med husbilar vill höra och läsa, men jag har iallafall respekt för deras idoga arbete för att skapa en ur miljösynpunkt hållbar stad att besöka.
Tommy
Ps. Ställningen just nu på Göteborgsföretage:
Röstmål: 200 röster. Totalt 258 röster.
Tror att minst hälften av rösterna är från oss medlemmar i HBK.
Start
goteborg.se är Göteborgs Stads officiella webbplats. Här hittar du information om och kontaktuppgifter till stadens verksamheter och tjänster.
goteborg.se
Det blev en tråd: Ställplats i Göteborg - omröstning
… och en notis: Låt oss tillsammans visa styrkan i Husbilsklubben
Noterade att många medlemmar reagerade på den negativa inställningen kommunen visar mot bilismen, däribland oss som kommer med husbilar.
Några engagerande inlägg i trådarna:
”I Göteborg vill dom inte ha in Husbilar i centrum, helst vill dom inte ha in personbilar heller.
Nu bygger de bort vägarna i centrala Göteborg.
Att arbeta som bilburen typ hantverkare mm i Göteborg går snart inte, de P -Lisor jagar oss hela tiden.
Men om politikerna anstränger sig lite så finns det många ställen det går att göra ställplatser på, men marken är väl för dyr å upprätta en ställplats på, det är bättre affärer att exploatera fastigheter där istället.”
—————
”I Dagens nyheter...idag. Bilarna får maka på sig – stort område i Göteborg kan bli cykelzon”
—————
”Ja i Göteborg får aldrig bilismen breda ut sig. Jag fick jobb i götet vintern 1971 och då hade man precis skurit ner på in-och utfarter till de centrala delarna av stan(innanför vallgraven) och alla invånare tyckte det var ren idioti. För mig som kom från landet i Östergötland var det ju det samma som att man inte kunde köra i innerstan, hur skulle jag ta mig till rummet jag hyrt av en gammal tant på kungsgatan, dessutom var ett av mina uppdrag att inventera och provta avloppsvattnet från industrin I Göteborg, Ryaverket(avloppsverket) skulle ju dimensioneras och byggas. Tur att det fanns gott om telefonkiosker med kartor i telefonkatalogen. Det värsta var väl att man betraktades som en P-bonde av medtrafikanterna när man alltid låg i fel fil och stoppade upp den vilda trafiken.”
—————
”Göteborg är en enda stor arbetsplats vart du än tittar, åker kollektivt eller kör själv. Många P-platser är borta och ersatta med arbetsbodar och inhägnader där man borrar och spränger. Jag hoppas verkligen att vi kan göra oss "hörda" i detta gräv/bygg och politiska kaoset. Har röstat i Mariannes namn (max en röst per IP adress tydligen) med förhoppning om att även Göteborg ska hamnar på EU's ställplats karta då i princip ALLA storstäder erbjuder någon form av ställplats-service för oss HB-rullande-turister. Bra gjort Per Lindkvist, bra att ha en vaken HBK:are!”
—————
Vi brukar säga, det finns två sidor av samma mynt, när det finns uppenbara negativa sidor för vissa, men som andra ser som direkt positiva fördelar. Undrar om bilismen i Göteborg inte är just ett sådant ”mynt”?
Läser i Global Destination Sustainabilit Movement; 2021 Results - GDS-Movement
… att i tisdags presenterades resultatet av Global Destination Sustainability Index 2021, där över 70 städer i världen deltog. Göteborg placerar sig i topp för femte gången i rad, som den mest hållbara destinationen och fick ta emot den eftertraktade ”Leadership award”.
Global Destination Sustainability Index (GDSI) började som ett skandinaviskt initiativ i Göteborg för ett tiotal år sedan. År 2016 gjordes den första jämförande rankingen mellan 35 internationella städer. I år var intresset att vara med större än någonsin med över 73 deltagande städer från hela världen.
Göteborg har tagit förstaplatsen samtliga gånger sedan starten. 2020 gjordes ingen mätning på grund av pandemin.
GDSI är en bred mätning av hur bra städerna är på att arbeta med hållbarhet. Bedömning och poängsättning görs utifrån 69 olika kriterier som täcker in allt från återvinning, utsläpp av växthusgaser, tillgänglighet, inkludering, trygghet och säkerhet, hållbarhetscertifierade hotell och restauranger till om det finns hållbarhetsstrategier hos både offentliga och privata aktörer.
Det kan säkert upplevas som en paradox om Göteborg som år efter år visat upp ett metodiskt och realistiskt hållbarhetsarbete och blivit förebild för andra storstäder i världen, samtidigt skulle satsa på ökad bilism i centrum. Ja, jag kan se problemet för de styrande i Göteborg.
Man skall även komma ihåg att Göteborg har de senaste åren fått stor internationell uppmärksamhet för sitt hållbarhetsarbete. EU-kommissionen utsåg 2020 Göteborg till Europas huvudstad för smart turism och 2021 utnämnde Lonely Planet Göteborg till ”Best sustainable city stay”.
Kanske inte vad vi med husbilar vill höra och läsa, men jag har iallafall respekt för deras idoga arbete för att skapa en ur miljösynpunkt hållbar stad att besöka.
Tommy
Ps. Ställningen just nu på Göteborgsföretage:
Röstmål: 200 röster. Totalt 258 röster.
Tror att minst hälften av rösterna är från oss medlemmar i HBK.
Senast ändrad: