• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Gynna den svenska turistnäringen i år med tanke på lågkonjunktren .

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Är det fler än jag som fått tanken på att stanna hemma i Sverige i år med tanke på dels den höga euro´n och dels för att vara lite patriotisk och gynna den svenska turistnäringen .
Då stannar ju dels pengarna i Sverige och en del arbetstillfällen kanske sparas , det finns ju iallafall en hel del att se i Sverige också .

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025
Sv: Gynna den svenska turistnäringen i år med tanke på lågkonjunktren .

Jo, den tanken finns här hos oss.
För egen del skulle jag gärna åka till Kroatien i sommar, men med 2 studerande i familjen som ska sommarjobba också, så får det nog bli semester i Sverige. Kanske kan vara bra att lära känna den nyligen inhandlade husbilen också. Vart i Sverige det bär av vet vi inte än, men det bör bli åt det håll näsan pekar...:)//Tommy

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Nej, Bengt-Åke, det är extra angeläget att resa till Kroatien i år. Tendenser till protektionism poppar upp lite varstans nu och däri ligger vad jag förstår den stora risken för att lågkonjunkturen utvecklas till en värdsomfattande svår depression som på 30-talet. Särskilt illa ute är i dag länderna i östeuropa.

Vi måste med andra ord ställa upp och offra oss genom att göra en extra lång och trivsam resa till exempelvis Kroatien under sensommaren oich hösten. Gärna genom Polen, Tjeckien och Ungern. :D

aake

F

F.d. 2692

Guest

Vi har också funderingar att bli i Sverige i år, dock inte haft del ädla tanken på att vara patriotisk.
Tycker dock det kan vara ett ytterligare skäl att lägga i vågskålen. Tyvärr ligger det ett annat tungt skäl i den andra vågskålen.
Det är chansen för fint väder. Vi får väl se, ännu är det inte helt spikat.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Personligen är jag övertygad om att turistnettot står på plus med hittillsvarande balans mellan hitkommande turister och svenskar som åker utomlands. Skall vi ändra på det och bli mera patriotiska så måste det i rimlighetens namn också innebära att vi direkt eller indirekt uppmanar de som planerar att åka hit som turister att stanna hemma i sina respektive länder. Ett säkert minusresultat för svensk turistnäring skulle jag tro, men jag har inga belägg för detta.

Det finns kanske någon som sitter inne med statistik för hur mycket svensk turistnäring går miste om från oss svenskar som åker utomlands, respektive hur mycket utländska turister spenderar här?

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

JanneEkan

I mitt inlägg ovan är jag i huvudsak allvarlig. För ett så exportberoende land som Sverige så torde utbredning av protektionism vara ett svårt hot. Jag tror tyvärr vi kommer att få se mer av sådant.

aake

F

F.d. 53000

Guest

Varför skall vi gynna den Svenska turistnäringen i form campingar.nej gynna den Svenska handeln i stället,åk runt i vårt vackra land och fricampa istället handla i lanthandelen i de små kioskerna som finns överallt,det är både spännande , lärorikt och roligare

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Vi är alldeles för dåliga på att utforska vårt eget land. Jag undrar ibland varför vi nödvändigtvis ska åka utomlands? Jag har ju själv gjort det, men jag har förstås missat mycket av vårt land också.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Esbjörn
Som Europe och EU-medborgare upplever jag det inte riktigt som att resa bort när jag håller mig inom unionen. Om jag köper detta resonemang varför skulle jag då inte lika gärna kunna stanna i Jämtland (eller i hemkommunen)?
aake

F

F.d. 3232

Guest

Jag är sjukpensionär 5600kr imånaden . Kenth sjukskriven fyller 54 i maj ,kan troligtvis aldrig jobba mer. vi får nog campa i sverige är inte ledsna för det, man får ta det som det är, bara vi kan ha våran husbil så mår vi bra. MVH Lisbeth.:twitcy::twitcy::D:D

F

F.d. 50069

Guest

Detta vore en sits som våra övergödda politiker skulle prova på;)
Alltså inte åka husbil, men att leva på en sjukpensionärslön:eek:.
fast åker husbil hinner ju iaf inte våra riksdagsmän med, det är iaf ett som är säkert. De jobbar ju 365dagar/året såg jag på dumburken. Inte ens när de ligger däckade i flunsan i 14 dagar (som de bloggade själva om) så sjukskriver de sig. Jobbar ända, försvarade de sig med:cool:, svarar på mail, jomenvisst OK.

Ibland så undrar man lite:confused: säger Anders som absolut tänker turista i Sverige i sommar (hinner inte vaccinera hunden). Fast Sverige är trots allt ett helt underbart land (OCKSÅ)

Senast redigerad av en moderator:

pirat

HBK Intresserad
Kommun
Kristianstad

har inte semestrat i Sverige sedan 1994 och tänker inte göra det iår heller. Blir antagligen Spanien i sommar.

Piraten

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Sverige är ett fantastiskt land att resa i o här finns mycket att se. Men efter 25 år med husvagn där semestrarna nästan uteslutande har varit inom landet så är det en gåva att få resa i europa med husbil.

Värmen, solen, det stabila vädret, nästan flug o myggfritt det är det vi vill ha. Hatar flygfän.

Men visst, inom snar framtid så tar man kanske en sverigesemester igen. Varför inte en norrlandssemester. Fadst då var det det där med flyfäna igen. Suck.:mad:

I år blir det Normandi o västra medelhavskusten i Frankrike.

Senast ändrad:

Carina

HBK Valberedning Sammankallande
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
6
Medlemskap
2026

Vi låter nog vädret bestämma vart vi åker i år. :msn_sun:

Finns planer på Tyskland - Frankrike, men det finns utrymme för att upptäcka någon del av Sverige vi inte sett tidigare

Senaste semestrarna i Sverige, med kyliga kvällar, och lappland med mycket mygg & knott, känns inte så lockande

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Tänk att få åka till en plats där man kan fiska upp en röding eller en harr.
Eller varför inte en aborre som man kan tillaga under/efter fisket.
Gärna med en öl till.:mcride:
HaDe Hasse

F

F.d. 52909

Guest

Hasse...spinner loss på det, gött du pratar....o de räcker så bra o hålla sig till norden då ! :wink:

F

F.d. 15719

Guest

Blir Sverige i år med, det finns vita fläckar på vår husbilskarta och även favoriter vi kan besöka i repris. Åker vi till Skåne kan det även bli Danmark - Skagen har jag längtat till länge.

Vi är nöjda med att uppleva saker tillsammans, enkla äventyr som kryddas med historia, natur och kultur.

De bästa minnena har ingen prislapp.

/elisabeth

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Genom alla mina nu trettio år med husbil så har bilen kommit mest till användning för fiskeresor hemma i Jämtland och i Tröndelag, sommar som vinter. Men denna tråd startades med en mer teoretisk frågeställning om hur den inhemska ekonomin bäst skulle gynnas i lågkonjunkturen. Nu har tråden halkat helt ur spår och kanske lika gott det!:)aake

Toppen