• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gummibåt i husbil

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
I min lilla bil (Peuget Boxer) har jag faktiskt plats för två cyklar. Det skulle väl inte vara helt omöjligt att få in en gummibåt där i stället. Min erfarenhet av gummibåtar är dock ringa.

Jag har sett Gunnars bilder från Grekland och blivit djupt imponerad, men har ingen aning om olika fabrikat, nödvändig motorstyrka o.s.v. Det finns säkert flera HBK-are som har kunskaper och synpunkter i det här ämnet!?

Jappe

Bilagor

• gummibåt.jpg
    gummibåt.jpg
    324,1 KB · Visningar: 9

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Gummibåt i husbil

Hej Jappe!
Om du börjar med att montera en takbox så får du säkert plats med en gummibåt utan att behöva avstå från cyklarna. Till en gummibåt under 10 fot så klarar du dig gott med en motor på 4 Hk (=ca 20 Kg i vikt). Båtmotorn med tank bör du nog försöka pressa in i lastutrymmet där bak. Du kanske kan frigöra utrymme där genom att förvisa lätt men skrymmande utrustning till taket. Detta fungerade bra för mig på 70- och 80-talet.
Hälsningar
aake

Cecilia & Kennet

HBK Medlem
Kommun
Hylte
HBK-Nr
1263
Medlemskap
2025

Vi har gummibåt, Zodiak lightroller 285 (tror jag denheter) o en Tohatzu 9,8 hk. 2 taktare.
Tycker att det går bra, sakta men säkert. hade velat ha större motor men då blir dom så mycket tyngre. o jag tror att det var max vad det gick att ha på denna båt.
Men var du ska ha det i din bil vet jag ju förståss inte ser ut att vara bra packat.
När vi valde båt o motor så var det vikt (o pris förståss) som styrde. köpte begagnat o körde med ett par år först för att testa om det var nåt för oss. och det är det! så vi köpte nytt förra året tror jag det var. Jättehärligt att komma till ensliga stränder. rekommenderas verkligen

/Cecilia och Kennet (som snart ska ut o åka...)
Greece here we come!!

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

aake 07!

Njae, jag har inte plats för en takbox, fullt med allt möjligt på taket, bl. a. en stor solcell. Jag tänkte få in både motor och båt innanför bakdörrarna, ska väl inte vara helt omöjligt.

Jag har för mig att man kan få en gummibåt att plana med en 8-9,9-hästare, men min enda erfarenhet av gummibåtar är från 50-talet och då välte dom hela tiden.

Jappe

Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

OK Jappe,
Om du lämnar cyklarna hemma och nöjer dig med en gummibåt runt 2½ m (och ser till att köpa isärtagbara åror) så går det säkert pressa in. De gummibåtar jag haft har varit mycket stabila.
aake

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Givetvis ska cyklarna ut om jag ska få in en båt i det utrymmet. Jag tycker att en liten gummibåt + motor inte ska behöva ta mer plats än två cyklar. Ingenting är omöjligt!

Förresten, är det någon som vet om man får köra runt med en gummibåt i Venedig?

Jappe

Senast ändrad:

Cecilia & Kennet

HBK Medlem
Kommun
Hylte
HBK-Nr
1263
Medlemskap
2025

Köra båt i Venedig, kollade jag upp för nåt år sen. o då fick jag reda på att man inte fick det. men jag kommer inte ihåg var jag fick reda på det nånstans. Hade varit kul annars.
/Cecilia

Glömde skriva: vår båt planar, inga problem.

Senast ändrad:

Hjulnissarna

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2025

Vi har en 3,8 m gummibåt (av italienskt fabrikat, inköpt i Tyskland 2001) med träköl och trädurkar, väger ca 85 kg. Tillkommer en 30 hk motor ca 52 kg - och rattstyrning, batteri, en skön soffa, vindrutor osv. Vi har därför köpt husbil med rejält garage så plats och lastförmåga har vi - men det finns ju viktbegränsningar på bakaxeln....
Liksom Gunnar och Cecci bär det snart (29/6 från Ancona) av till Lefkas och en ny kombisemester - det är en otrolig frihet att både kunna lata sig på en camping eller ta båten till stränder som du endast når med båt.
Visst kan du Jappe få tag i en liten gummibåt med luftköl och 9,9 hk motor - då kan du göra småturer. För att få riktig stabilitet i grövre sjö bör man ju ha en RIB (dvs ett plastskrov där pontonerna är fastlimmade). Zodiac har (eller hade?) faktist också en modell, där man "drog av" potonerna från bottenskrovet. En vän har på detta sätt sitt skrov (vikt ca 100 kg) i speciella hållare på taket av sin personbil (med förstärkningar) och motor och "gummi"-duken inne i bilen. Andra hissar upp sin gummibåt på taket med märkliga vinschanordningar.
De flesta s k gummibåtar har PVC-duk - inte så lång livslängd - ca 10 år, lite känslig för UV-ljus och bensin etc. Dessutom svår att laga vid skador. Högre kvalitet får du med en båt gjord av Hypalon - livslängd ca 25 år. Mycket bra tålighet mot ljus och allsköns kemikalier men tyvärr dyrare. Enklare att limma vid skador.
Plats för goda idéer- Jappe! Tyvärr är Skandinaviska Gummibåtsklubben numera nedlagd!
Hälsn.
Boo/1025

Delfin

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2025

Hej Jappe!

jag har nu varit ute i garaget och mätt vår Zodiac, den är i tomt läge 530x350x960 mm. Den heter cadet och är 2,85 m. Är du intresserad slå mig en signal.

Toppen