Sv: Gummibåt i husbil
Vi har en 3,8 m gummibåt (av italienskt fabrikat, inköpt i Tyskland 2001) med träköl och trädurkar, väger ca 85 kg. Tillkommer en 30 hk motor ca 52 kg - och rattstyrning, batteri, en skön soffa, vindrutor osv. Vi har därför köpt husbil med rejält garage så plats och lastförmåga har vi - men det finns ju viktbegränsningar på bakaxeln....
Liksom Gunnar och Cecci bär det snart (29/6 från Ancona) av till Lefkas och en ny kombisemester - det är en otrolig frihet att både kunna lata sig på en camping eller ta båten till stränder som du endast når med båt.
Visst kan du Jappe få tag i en liten gummibåt med luftköl och 9,9 hk motor - då kan du göra småturer. För att få riktig stabilitet i grövre sjö bör man ju ha en RIB (dvs ett plastskrov där pontonerna är fastlimmade). Zodiac har (eller hade?) faktist också en modell, där man "drog av" potonerna från bottenskrovet. En vän har på detta sätt sitt skrov (vikt ca 100 kg) i speciella hållare på taket av sin personbil (med förstärkningar) och motor och "gummi"-duken inne i bilen. Andra hissar upp sin gummibåt på taket med märkliga vinschanordningar.
De flesta s k gummibåtar har PVC-duk - inte så lång livslängd - ca 10 år, lite känslig för UV-ljus och bensin etc. Dessutom svår att laga vid skador. Högre kvalitet får du med en båt gjord av Hypalon - livslängd ca 25 år. Mycket bra tålighet mot ljus och allsköns kemikalier men tyvärr dyrare. Enklare att limma vid skador.
Plats för goda idéer- Jappe! Tyvärr är Skandinaviska Gummibåtsklubben numera nedlagd!
Hälsn.
Boo/1025