• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Guleskär

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Hej
Hade ett samtal med Sotenäs kommun i dag frågade om Guleskär fick svaret att Guleskär är stängt för husbilar.
På min fråga var vi kan stå om vi vill besöka Kungshamn fick jag svaret endast Camping gäller.
Kollade med Johannesvik camping fick svaret Räddningstjänsten har stängt Guleskär.
Kanske något för Kommungruppen att kolla enligt min mening är det omöjligt med husbil att besöka Kungshamn.
Men nu har kommunen fått sin vilja igenom stänga ute Husbilar från Kungshamn
och skylla på Räddninstjänsten ändamålet helgar medlen.
Borde inte platsen tas bort från ställplats listan om detta stämmer
2179:swoon::wideeyed:

Senast ändrad:

sonlin

HBK Medlem
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
3224
Medlemskap
2025
Sv: Guleskär

Jag besökte KUngshamn och Smögen i höstas och då fanns det många nya parkeringar ( OBS ej ställplatser) man kunde utnyttja till bra pris. Fick verkligen intryck av att man gjort det möjligt för oss att komma dit och att ICA insett detta genom att tillåta parkering på deras område.

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024

Jag besökte KUngshamn och Smögen i höstas och då fanns det många nya parkeringar ( OBS ej ställplatser) man kunde utnyttja till bra pris. Fick verkligen intryck av att man gjort det möjligt för oss att komma dit och att ICA insett detta genom att tillåta parkering på deras område.
Ja parkeringar finns på Abbavallen men inte är det ok att ställa ut möbler och grillen.
Sova över i bilen ja men endast parkera.
Var det ica på Smögen du menar?
2179:music-icon:

P

Peter Pettersson

Guest

Jag stog på Guleskär 5-6/4 och 4 andra husbilar. Såg inga förbudsskyltar

F

F.d. 13415

Guest

Jag känner inte till förhållandena på platsen men är inte direkt förvånad.

Ju fler vi blir desto närmare regleringar kommer vi. Kommuner kommer anordna ställplatser där dom vill ha oss och sätta förbudsskyltar där dom inte vill ha oss. Så enkelt är det. Tror jag. Fricamping i städer och i idyller kommer det blir mindre av i framtiden. Det tror jag också.

Ute i vida världen där ställplatser är legio är p-förbud för Motor Homes i pittoreska städer inte alls uppseendeväckande. Det är ju bara att gå till sig själv; om smultronställen man har i sin egen stad eller by skulle förvandlas till en parkeringsplats för husbilar så skulle man väl reagera. Eller?

För egen del gillar vi att lägga ut en skön matta, fälla ut markisen, ta ut bekväma stolar (vi har både sittstolar och liggstolar) och så grillen naturligtvis. Då stannar vi några dagar, njuter bekvämt och har det gott.

Då passar Campingplatser oss bäst. Att det kostar pengar är ingen överraskning. Det är rätt skönt att gå iväg och duscha och ta vägen via receptionen och köpa färska bullar. Och oj vad det finns många bedårande vackert belägna Campingplatser.

Ställplatser i all ära men alla är långt ifrån inspirerande för njutning.

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024

Det var aldrig tal om att fricampa det var en ställplats bra belägen med gång avstånd till centrum.
Betala är aldrig något problem det får vi räkna med men hellre en ställplats bra belägen än en camping 3 km bort från centrum med allt vad detta innebär.
Parkera gratis i södra Sverige är nog ett minne blott.

Senast ändrad:

hanhals

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
3084
Medlemskap
2024

Varför skall dom som föredrar camping alltid tala om att det kostar , Vi är många som inte VILL stå på camping , kan vi inte få det Vi bryr oss inte om var ni står ,men jag retar mig på att ni alltid drar upp att det kostar, Vi kan gå in på camping när barnbarnen är med ,inte för att dom tjatar utan att vi tror att dom får mera kompisar och mer aktiviteter där. Duschar gör vi i bilen även då o bullar kan man köpa på många ställen :dog::dog:Moffass

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Hej

Tur att HBK jobbar för mångfald och inte för enfald :D
Allt är rätt, och allt är fel för en del. Valfrihet är ordet tycker vi.

Campingplatser finns det redan gott om så där behöver vi inte satsa någon energi. Däremot finns det mycket att göra på ställplatssidan.

Det ena utesluter inte det andra. Glöm inte det. :)

F

F.d. 13415

Guest

Varför skall dom som föredrar camping alltid tala om att det kostar , Vi är många som inte VILL stå på camping , kan vi inte få det Vi bryr oss inte om var ni står ,men jag retar mig på att ni alltid drar upp att det kostar, Vi kan gå in på camping när barnbarnen är med ,inte för att dom tjatar utan att vi tror att dom får mera kompisar och mer aktiviteter där. Duschar gör vi i bilen även då o bullar kan man köpa på många ställen :dog::dog:Moffass

I ständigt återkommande inlägg läser man om campingmaffieliknande situationer och konspirationsteorier kring de stackars motarbetade husbilsåkarna. Så valde även denna trådskapare få till det:

"Men nu har kommunen fått sin vilja igenom stänga ute Husbilar från Kungshamn och skylla på Räddninstjänsten ändamålet helgar medlen."

Min poäng var inte att det kostar på campingar utan att vi kommer får se fler och fler ställen där man kommer förbjuda övernattning i husbilar. Och det förvånar som sagt inte mig. Fricamping är ingen mänsklig rättighet. Kommer aldrig bli det. Oavsett om man har dusch i bilen.

Sen kunde jag väl anat att det skulle reta någon... skriva om vackra campingplatser är tydligen som att svära i kyrkan.

Men som Frankia skriver; det finns inte rätt och inte fel. Bara mångfald.

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024

I ständigt återkommande inlägg läser man om campingmaffieliknande situationer och konspirationsteorier kring de stackars motarbetade husbilsåkarna. Så valde även denna trådskapare få till det:

"Men nu har kommunen fått sin vilja igenom stänga ute Husbilar från Kungshamn och skylla på Räddninstjänsten ändamålet helgar medlen."

Min poäng var inte att det kostar på campingar utan att vi kommer får se fler och fler ställen där man kommer förbjuda övernattning i husbilar. Och det förvånar som sagt inte mig. Fricamping är ingen mänsklig rättighet. Kommer aldrig bli det. Oavsett om man har dusch i bilen.

Sen kunde jag väl anat att det skulle reta någon... skriva om vackra campingplatser är tydligen som att svära i kyrkan.

Men som Frankia skriver; det finns inte rätt och inte fel. Bara mångfald.
Om du inte är insatt i frågan borde du ta reda på fakta.
Betalning är absolut inte något som helst problem.
Stå på camping helt okey något som man själv väljer vi står själva på camping ibland när vi är ute och rör på oss ja det finns många fina och trygga campingar även ställplatser vilket vi oftast föredrar.Campingar är nog mest lämpade för barnfamiljer inte för seniorer.
Guleskär var en plats där alla kunde parkerad utan avgift under många år.
Johannesvik camping fick hyra platsen och driva den som ställplats pris 160 kr per dyng helt okey trots att det saknades toa.
Men nu är parkeringen stängd för alla även campingägaren är portad beroende på utrymningsproblemet vid brand.
Parkeringen ligger 150 meter bort från ett gasollager rätt beslut av räddningstjänsten med tanke på alla grillar.
Men kommunen har inte försökt hitta en annan plats där vi som vill besöka centrum har en möjlighet att parkera våra HB om vi vill besöka vänner i hamnen som fortfarande färdas sjövägen.En tjänste man på kommunen utrycke sig så här vi har båtfolket så vi behöver inte husbilarna ni tillför inget ni har allt i bilarna.Ja där har han ju en poäng eller hur?
Parkera en HB i sammhället under högsäsong kan man glömma då är det kaos.
Närmaste camping ligger 3- 4 Kilometer bort från hamnen förstår du nu.

Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Men, en modern båt är ju lika självförsörjande som en husbil, möjligen i vissa fall inte när det gäller toaletten. Sedan är ju husbilssäsongen betydligt längre än båtsäsongen, så egentligen kompletterar vi nog varann som besökare på turistorter. Det handlar nog mest om att få fram budskapet. Och visst handlar vi på orter vi besöker? Vi köper i varje fall räkor i Kungshamn/Smögen, tar en öl eller två, fikar på bryggan, tankar o.s.v. Dessutom kostar vi ju nästan inget som besökare, allt vi egentligen behöver är en parkering och eventuellt möjlighet till vatten, tömning och sopor, men egentligen klarar i varje fall vi oss utan det också i några dagar? :)

Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag tror att även Sotenäs kommun börjar inse att husbilsturismen förlänger säsongen betydligt i jämförelse med båtturismen.

Jag såg häromdagen att butikerna längs bryggan i Smögen redan öppnat för att sälja ut kvarvarande lager. En och annan norsk båt hade letat sig till bryggan men i övrigt ganska folktomt. En satsning på husbilsturismen med en riktig ställplats hade säkert blivit fullbelagd ganska snart och givit både kommun och köpmän tillskott i kassan.

[youtube]HwuYjo_OmzU[/youtube]

Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest

Troligen bara en tidsfråga innan även lokala handlare inser fördelen med en förläng turistsäsong. Men för närvarande är det nog campingägarna som är "tumme" med kommunpamparna. :)

Toppen