• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

gul motorvarnings lampa

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bestliner

FD HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Jag fick för några dagar sedan "gul motor varningslampa" och felkoden säger fel på egr ventilen.
Jag är litet nyfiken om detta är ett vanligt fel. Motorn är en Fiat 3l 160 hkr med partikel filter.
Bilen är från 2010 och har bara gått 1900 mil. Jag har garanti så denna gången drabbar det inte min plånbok men då felet är ganska dyrt att fixa så undrar jag om det har hänt andra

quist

HBK Medlem
Kommun
Avesta
HBK-Nr
6924
Medlemskap
2025
Sv: gul motorvarnings lampa

Hej
Prova med att köra en stund på lite högre varv så brukar den slocka pga för lite värme
Vid normal körning
Händer även på vissa pbilar
Ha en trevlig kväll

Ingemar

Bestliner

FD HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Tyvärr var det inte så lätt att fixa. Det är byte som gäller men det jag undrar litet över är att det kommer så dyra fel så tidigt. Är det en engångshistoria eller ett typfel?

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Min lampa tändes också i somras och jag har också 3,0l motorn, dock har den gått 5000 nu. Men när jag pratade med Niklas på Husbilslandet om det sa han att ventilen är känslig om den körs för mjukt, 3,0 behöver varavas ur mellan varven. Tydligen ett känt problem på verkstäderna. Vi körde vidare men på lägre växlar än normalt i ca 10 mil. Lampan slocknade och har nu kört 500 mil ca sen dess och den har inte tänts igen!

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Har en Fiat 3,0 2012 som gått 1000 mil. När jag körde diselvärmaren för att få en varm bill i vintras så tändes motorlampan när jag startade och körde. Den släcktes inte igen förrän motorn svalnat.
Har fått detta felsökt och det är temraturgivaren i avgassystemet som indikerar. Enl Fiat är detta vanligt på årsmod 2012.
//Tommy

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

Min brukar tändas när bilen stått ett tag med lite diesel i tanken.
Fräsch diesel och några mils körning brukar släcka den.
(3,0L 2011)
Det finns mängder av olika småfel gällande spridare mm som indikeras via denna lampa, så man vet egentligen inte varför den lyser utan att koppla bilen till en dator och läsa felkoden.

F

F.d. 25310

Guest

Samma här.
Tände sig igår på väg hem, tappade kraft dessutom.
Pratade med en på Autohallen i Hol, han trodde på styrningen av spjället.
Skall dit i nästa vecka, då får vi se.

Christer

Bestliner

FD HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Hej
Min bil blev också helt kraftlös. Lampan tände sig i ett motlut men släckte sig när motorn blivit kall. Det kom dock tillbaka efter några mil och den förblev kraftlös med tänd lampa. Efter släckning och analys på verkstad förblev lampan släckt i 6 mil för att sedan bli kraftlös och lysande igen. Har garanti kvar så bilen står på verkstad för åtgärd (EGR ventil enligt koden) Vi får hoppas att en ny dito grejar problemet. Man blir ju litet orolig då tydligen felet finns på flera nyare bilar. En motor av denna typ borde gå minst 30 till 40 tusen mil utan dyra reparationer men här pratar vi stora problem inom 2 år och mindre än 2000 mil. Undrar om man gjort ett felköp när man köpt en bil med Fiat/Iveco motor?:( Mitt fel dök upp direkt efter en service där man efter ett misstag dränkte motorns utsida med olja men det tvättades av och borde inte fått denna följd. Vi får hoppas att det fixar sig under veckan och att bilen kan hemtas hem på lördag utan att lampan tänds.

Senast ändrad:

nilhen

HBK Medlem
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2025

Det här känner jag igen alltför väl, drömmer fortfarande mardrömmar om denna motor lampa och egr ventil.
I somras och dessutom i södra Tyskland fick vi problem med att motor lampan tändes och bilen tappade kraft. Vi har precis samma motor som ni 3,0 2011 års modell 1800 mil hade bilen gått.
Tre besök på tysk verkstad utan resultat. De bytte egr-ventil, styrenhet till egr ventil, slangar och mätte vaccum tryck, inget hjälpte.
Åkte hem lämnade in den på min svenska verkstad, där man bytte luftmassemätare, utan resultat.
Verkstaden kontaktade Italien och fick tillbaka en ny programvara som skulle åtgärda detta problem, vilket det också gjorde. Sedan dess har bilen fungerat bra.
Jag märkte också körsättet har stor betydelse. Kör man med "lätt" gas omkring 60-80km/h så uppträder inte felet och man kan köra 8-10 mil utan att det händer. Men gasar man på lite mer 90-110 km/h då märks det betydligt oftare.
Kanske något att tänka på när du får tillbaka bilen och prov kör den.
//Nilhen

F

F.d. 25596

Guest

Hej. Har läst ditt medelande ang. täng gul-orange lampa. I somras hade jag fel på insorutningen på min husbil, Rimor, 2013 års modell, 130 hkr. Felet var att givaren till insprutningen var trasig. Halv effekt på motorn, men efter byte har det funkat bra,
Hälsn. Kjell Johansson, Växjö

F

F.d. 25310

Guest

För min del är det på redan 500mil o 6 månader gammal bil.

C

Hej
Min bil blev också helt kraftlös. Lampan tände sig i ett motlut men släckte sig när motorn blivit kall. Det kom dock tillbaka efter några mil och den förblev kraftlös med tänd lampa. Efter släckning och analys på verkstad förblev lampan släckt i 6 mil för att sedan bli kraftlös och lysande igen. Har garanti kvar så bilen står på verkstad för åtgärd (EGR ventil enligt koden) Vi får hoppas att en ny dito grejar problemet. Man blir ju litet orolig då tydligen felet finns på flera nyare bilar. En motor av denna typ borde gå minst 30 till 40 tusen mil utan dyra reparationer men här pratar vi stora problem inom 2 år och mindre än 2000 mil. Undrar om man gjort ett felköp när man köpt en bil med Fiat/Iveco motor?:( Mitt fel dök upp direkt efter en service där man efter ett misstag dränkte motorns utsida med olja men det tvättades av och borde inte fått denna följd. Vi får hoppas att det fixar sig under veckan och att bilen kan hemtas hem på lördag utan att lampan tänds.

Bestliner

FD HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Har nu fått tillbaka bilen och resan hem 28 mil gick utan att lampan tände sig. Tydligen skall man inte ligga på för låga varv för då blir det EGR problem. Det blir att aldrig gå under 1800v så skall det tydligen inte komma tillbaka. Det lär ju också spara växellådan så det får bli litet mindre ekodriving framöver. Nu står bilen hemma på tomten fulltankad, med tömt VA system samt el påkopplad för laddning och värme som håller frostfritt.
Det är alltid litet trist att detta husbilsår är tillända. Det blev totalt 750 mil och 63 nätter så man får vara nöjd. Nu blir det bara att vänta på våren med snö och saltfria vägar.:)

Diesel Doris

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2025

Har en Fiat 3,0 2012 som gått 1000 mil. När jag körde diselvärmaren för att få en varm bill i vintras så tändes motorlampan när jag startade och körde. Den släcktes inte igen förrän motorn svalnat.
Har fått detta felsökt och det är temraturgivaren i avgassystemet som indikerar. Enl Fiat är detta vanligt på årsmod 2012.
//Tommy

Hade samma problem, 3,0 2012, ny programvara från Fiat framtagen för bilar med dieselvärmare löste det hela efter sådär 5-6 verkstadsbesök // Peter

Bestliner

FD HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Jag har också en webastovärmare i min bil men förstår inte varför det skulle medföra behov av ny programvara från fiat. Värmaren har ju eget bränslesystem med sk finsk pinne och egen pump. Min är kopplad på boelen så den har ju mycket litet ihop med motorn mer än ett vattensystem. Det är inte så kul med dessa moderna canbuss bilar. Vad som helst kan tydligen hända och sedan startar jakten på spöken. Jag får hoppas felet inte återkommer till våren. Jag får nog lita på att Husbilslandet vet vad som behövde göras. Dom brukar vara att lita på:)

Senast ändrad:

Bestliner

FD HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Som jag tidigare skrivit i flera trådar. Husbilslandet är helt klart ett företag att lita på!!!
Man hade tydligen haft ett djäkla jobb med min bil och efter byte av div saker kommit på att programvaran skulle uppgraderas till senaste version. Det jobbet gjorde att man fick ta till experthjälp och köra bilen en längre sträcka till en annan verkstad. Där laddades ny programvara och nu är pärlan på topp igen. Det blev mycket jobb för husbilslandet men allt gjordes med ett smil så där sitter kunden i högsätet. Stor heder åt det företaget.:)
Detta visar värdet av att handla av rätt ÅF i Sverige:)

Diesel Doris

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2025

Jag har också en webastovärmare i min bil men förstår inte varför det skulle medföra behov av ny programvara från fiat. Värmaren har ju eget bränslesystem med sk finsk pinne och egen pump. Min är kopplad på boelen så den har ju mycket litet ihop med motorn mer än ett vattensystem. Det är inte så kul med dessa moderna canbuss bilar. Vad som helst kan tydligen hända och sedan startar jakten på spöken. Jag får hoppas felet inte återkommer till våren. Jag får nog lita på att Husbilslandet vet vad som behövde göras. Dom brukar vara att lita på:)

Som jag förstod det blev logiken lurad av skillnaden mellan temperaturen på givaren vid avgasreningen och motortemperaturen och tände gula lampan för fel på givare. Varm motor med webastons hjälp och kall avgassida. //Peter

berkri

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028

Min lampa tändes också i somras och jag har också 3,0l motorn, dock har den gått 5000 nu. Men när jag pratade med Niklas på Husbilslandet om det sa han att ventilen är känslig om den körs för mjukt, 3,0 behöver varavas ur mellan varven. Tydligen ett känt problem på verkstäderna. Vi körde vidare men på lägre växlar än normalt i ca 10 mil. Lampan slocknade och har nu kört 500 mil ca sen dess och den har inte tänts igen!

Varningslampan lyser och då och då hörs ett knäppande eller kluckande ljus under instrumentpanelen. Tappade effekt men kör lugnt för att vila och kyla ner motorn över natten. Är 100 km från gränsen till Algeriet och har 900 km till närmaste FIAT-verkstad.
Tips mottages tacksamt!

Bestliner

FD HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Kör lungt för steg 2 av effektneddragning som kommer efter ett tag innebär att bilen knappt går att köra längre. Bara att hoppas att du kan ta dig till en verkstad med dator som kan nolla felkoden, tvinga fram regenerering samt byta olja och filter. Att det skall gå att köra 90 mil innan steg 2 slår till tror jag blir lurigt.
Min fick de aldrig ordning på så efter 17 försök gav jag upp och sålde skiten. Aldrig mera Fiat för mig. Finns beskrivit i andra trådar.

Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Tror du att trådstartaren i sin nuvarande situation blir hjälpt eller uppiggad av att du spyr ut din frustration över din förra bil i den här tråden? :wideeyed:

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen