• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Grattis Tv-licens betalare!

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025
Jo far du till skillinge i Skåne ( jo det ligger i Sverige) så finns inte "Svensk" Tv men väl "POLSKA & Hela Danska Tv programmen funkar hur bra som helst"!!!
Hur i-he-vt funkar det i detta välfärdssamhälle???
Jag skrev till "Terracom" för något år sedan, att i Norge sätter dom sändaren på ett berg men i Sverige placeras samma tingest i en håla!!!
Svar "Nej"
Eller Styrkan på signalen kostar så mycket , att det är inte värt kostnaden att alla i "Sverige" kan ta in signalen inom rimlig gräns????????
Vad har ni för erfarenhet, eller ni är liknöjda????
Där kommer det igen, är vi många så kan vi påverka!
mvh.

paffw

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2028
Sv: Grattis Tv-licens betalare!

Hej
Måste man ha skild tv licens i husbilen i Sverige? Här i Finland räcker det med en Licens per hushåll, som försvinner nästa år och ersättsmed någon sorts skatt som gäller alla ( så jag tror det blir billigare för mig men dyrarare för såna som inte betalt licenen)
Ha de paffw

F

F.d. 29925

Guest

Hej
Måste man ha skild tv licens i husbilen i Sverige? Här i Finland räcker det med en Licens per hushåll, som försvinner nästa år och ersättsmed någon sorts skatt som gäller alla ( så jag tror det blir billigare för mig men dyrarare för såna som inte betalt licenen)
Ha de paffw

Just nu gäller samma regler i Sverige.
Även här finns planer på att lägga över det på skattsedeln men då vi har väldigt många politiker kommer det att ta sin rimliga tid innan alla utredningar och remissinstanser har kommit in med sina rekommendationer och synpunkter. Men då har kanske förutsättningar förändrats i förhållande till der ursprungliga förslaget så man kommer troligen att inse att en andra runda i processen är nödvändig för att ta hänsyn till de förändrade förutsättningarna.:D

lagerbrax

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
6595
Medlemskap
2025

I Sillre utan för Sudsvall längst med Indalsälven går det ej att ta in markbunden TV.
Det krävs parabol. Villken fin rätt visa det är för licens betalarn när man endå måste
betala för nått som idag kräver mer och ny utrustning. På den analoga tiden funkade
det. :mad:

F

F.d. 53133

Guest

Man betalar ingen TV-licens för att kunna se på TV....

Lagstiftaren var klok nog att säga så här:
Du ska betala TV-licens om du innehar en TV-apparat!" :swoon:

Lika korkat som att mobilnätet inte fungerar i STORA delar av landet dvs landsbygden.... men du måste ändå pröjsa om du gått på deras lömska avtal!! Svensk maffia fast laglig....

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023

Det är naturligt att betala licens för innehavet av tv-apparat. Om man sen tittar eller inte är ju upp till var och en att bestämma. Det fungerar på samma sätt med mycket annat, t.ex. elabonnemanget, bilskatten, telefonabonnemanget. Om man utnyttjar det är ju upp till ägaren.

F

F.d. 29925

Guest

Det är naturligt att betala licens för innehavet av tv-apparat. Om man sen tittar eller inte är ju upp till var och en att bestämma. Det fungerar på samma sätt med mycket annat, t.ex. elabonnemanget, bilskatten, telefonabonnemanget. Om man utnyttjar det är ju upp till ägaren.

??När jag ställer av bilen betalar i alla fall jag ingen skatt?? (för bilen)

C

cheetah1

Guest

Jag kan tycka att man borde vara undantagen om man bor i villa utan kabel-TV och enbart har utrustning för analog mottagning. Då kan man omöjligen se nåt. Men så funkar det visst inte. Om vi har våran gamla tjock-TV stående på vinden och ingen annan TV-utrustning i huset får vi likförbannat betala TV-avgift..

F

F.d. 26625

Guest

Hela Österlen, från vattenfallet i Forsakar till Ystad är så himla fint så där behöver man ingen TV. Njut av naturen ... snart är det Kiviks äpplemarknad.

Instämmer !! även andra delar av svedala sen finns ju radio ,,

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025

Var sändarna är placerade har sin historia och deras uteffekt i det nya systemet har en annan förklaring. I Skillinge så riktar man mot först mot Hörby och går inte det så provar man mot Karlshamn. Har man en rundstrålande antenn som inte går att höja kan jag tänka mig att det kan vara problem. För mottagning i Teracoms värld gäller antenn utomhus 10m över mark och oskarvad kabel.

Nisse och Nana

HBK Medlem
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
9809
Medlemskap
2024

Vi blev av med bilden då man gick från analog till digital sändning. Har haft långa samtal och mail med Terracom som envisas med att påstå att jodå du har god signal. Investerade i ny antenn och förstärkare vilket bara blev några brutna pixlar på skärmen. Kontaktade Expert i Simrishamn som svarade: Gärsnäs? Hopplös håla för mottagning, skaffa parabol. Alla grannarna har skaffat parabol, jag skaffade rejält bredband istället så det blir SVT play istället och vi har alltför många datorer i huset fast husfriden är total med vars en skärm nu och inga TV-tider att passa. Lika :mad: ringer o skickar Radiotjänst brev varje år till både mig o min fru. De har även börjat ringa mobilnr så det kan bli dyrt när man är utomlands. Sist frågade jag dem hur det var med uppfattningsförmågan :D efter 4-5 års ständigt frågande. Svaret blev, vi får inte ha något personregister så det här får du lära dig att leva med att vi hör av oss, vet inte om man ska skratta eller gråta.....:twitcy:

Hälsningar,
Nisse o Nana

I

Ice-Man

Guest

Nja, jag håller inte med i resonemanget...
Bara för att man innehar en elvisp t.ex. så måste man ju inte ha ett elabonnemang, man kan ju använda elverk eller inverter.
Bilskatten kan man slippa om man köper en miljöbil, eller ställer av de perioder man inte använder den.
Jag kan äga och bruka en smartphone i ett fritt nät med t.ex. Skype utan att betala abonnemang.

Ovanstående är dessutom helt valfria och det är upp till mig att välja!
SVT:s utbud är dessutom riktigt dåligt (anser jag). T.ex. en jädra massa sport nu i OS-tider (BARA sport och nyheter på SVT1 idag t.ex.) som jag är fullständigt ointresserad av. Och är det inte sport så är det helgmålsbön, fråga doktorn, Uutiset, Oddasat eller något fullständigt utflippat kulturprogram som åtminstone inte tillför mig någonting.

Nu talar de om en obligatorisk mediaavgift... Varför inte helt enkelt göra ett så kontroversiellt drag som att koda kanalerna och låta folk köpa deras "förträffliga" tjänster? Varför ska man bli påprackad nån statlig propaganda-TV utan att välja det själv - det är väl ett fritt land vi lever i?

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023

OK. Jag kan hålla med om att min jämförelse haltar en aning. Var lite för snabb i tanken.

Ice-man! Håller helt med dig om att sporten är fullständigt ointressant. Men snart är OS slut så man kan börja se något på teve igen.

I

Ice-Man

Guest

Håller helt med dig om att sporten är fullständigt ointressant. Men snart är OS slut så man kan börja se något på teve igen.

Ja, så här ser tablån ut imorgon:
06.00 OS i London
09.30 OS Magasin: London Live
10.00 OS i London
13.00 OS i London
15.00 OS i London
17.55 Helgmålsringning
18.00 Rapport
18.15 OS Magasin: London Live
19.00 OS i London
19.30 Rapport
19.45 Sportnytt
19.50 OS i London
20.00 OS i London
22.00 OS Magasin: London Live
23.00 OS i London
00.00 OS i London
05.00 OS i London

Och så här såg det ut igår:
06.00 Rapport
06.05 Regionala nyheter
06.25 Gomorron Sverige
09.30 OS Magasin: London Live
10.00 OS i London
13.00 OS i London
15.00 OS i London
16.45 OS Magasin: London Live
18.00 Rapport
18.10 Regionala nyheter
18.15 OS i London
19.30 Rapport
19.52 Regionala nyheter
20.00 OS i London
22.55 OS Magasin: London Live
23.55 OS i London
02.00 OS i London
05.30 OS i London

Såg ungefär likadant ut i tablån idag. Ska man skratta eller gråta över att vara påtvingad detta bara för att man råkar vilja äga något som möjligen skulle kunna ta emot en marksänd TV-signal?
Och det evinnerliga tjatet om oberoende television, pyttsan - "sändingen sponsras av"..... Say no more!
Varför inte löpa linan fullt ut och reklamfinansiera det hela? Det är rätt skönt med en pissepaus emellanåt!
Nä, koda skitet och låt de som vill betala för dessa kanaler göra det.

Senast redigerad av en moderator:
Toppen