• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Grannsamverkan?

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Jag har funderat lite över hur det fungerar på ställplatser när obehöriga håller till utanför husbilar och man kan misstänka att något fuffens kan vara på gång? Brukar man hjälpas åt att vakta bilarna eller?
/Åke

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Grannsamverkan?

Jag har funderat lite över hur det fungerar på ställplatser när obehöriga håller till utanför husbilar och man kan misstänka att något fuffens kan vara på gång? Brukar man hjälpas åt att vakta bilarna eller?
/Åke

Anledningen till att jag skrev frågan var att vi råkade ut för ett inbrottsförsök på en camping för 4 år sedan som slutade med att tjuvarna efter att ha försökt få upp bakdörren på vår van stack iväg med sin bil ut genom bommen till campingen och försvann. Vi blev då lite förvånade att ingen från någon husbil i närheten reagerade och kom ut eller frågade oss senare vad som hänt. Civilkurage finns det?
/Åke

Bettan o Bernt

HBK Medlem
Kommun
Valdemarsvik
HBK-Nr
662
Medlemskap
2025

Självklart skulle jag göra den utsatte husbilsägaren uppmärksam på att nåt är i görningen. Tuta eller vad som helst. Stod på en ställplats på Öland för ett par veckor sen då vi blev utsatta för ett par ungdomar som skaka o slog i husbilen. Vi hade då en dansk granne som slog på ytterlyset o tuta.

D

Deleted member 11118

Guest

Är jag på plats (dagtid) reagerar jag, är det på natten och jag hör något så tutar jag och tänder utebelysningen. Ser jag "skumma" typer har jag koll på dem. Yrkesskada kan man nog säga, säkerhetsansvarig en tid på bank.

Lars Jönsson

F

F.d. 52919

Guest

Hur är det med "grannsamverkan" i Göteborg med tanke på 61 åringen som blev överfallen och folk runt omkring stog och titta på?
icon11.gif

F

F.d. 18251

Guest

Anledningen till att jag skrev frågan var att vi råkade ut för ett inbrottsförsök på en camping för 4 år sedan som slutade med att tjuvarna efter att ha försökt få upp bakdörren på vår van stack iväg med sin bil ut genom bommen till campingen och försvann. Vi blev då lite förvånade att ingen från någon husbil i närheten reagerade och kom ut eller frågade oss senare vad som hänt. Civilkurage finns det?
/Åke

Det är märkligt att ingen reagerade på detta. Betr. civilkurage så kan man undra om det finns något som är så. Det är kanske bara ett uttryck för något som många önskar sig ha.
Hade jag/vi sett eller hört något sådant så givetvis hade vi hjälpt till. Det kan ju vara vår (o)tur nästa gång.
Kan också tala om att i vårt villaområde har vi ett aktivt samarbete med grannsamverkan. Upplysningar m.m. som byts mellan husen och via mailboxar. Dessutom hjälper vi varandra då det finns okända människor i området.

Vilgot

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Det borde givetvis vara så att man reagerar och ingriper när något synbarligen olagligt eller tveksamt sker i omgivningen. På senare tid har det dock blivit så att många drar sig för att ingripa då missdådare ofta är beväpnade och inte drar sig för att bruka våld. Det är också så att man mycket lätt kan bli anklagad för övervåld om man vid ett ingripande sedan måste freda sig och då råkar skada missdådaren. Att hota vittnen som ställer upp är numera snarare regel än undantag och någon hjälp och skydd av polisen är inte att räkna med. Allt detta tror jag förklarar varför man inte längre kan räkna med att få hjälp när något händer. Vill vi ha ändring på detta får vi nog ändra litet på lagar och deras tillämpning så att missdådare får skadas vid ingripande utan påföljd och att hot mot vittnen alltid medför stränga straff. Att vara beväpnad eller bruka våld vid utförande av andra brott borde också medföra kännbar straffskärpning. Alla egendomsbrott mot privatpersoner borde också noggrat utredas och inte som idag regelmässigt läggas ned i brist på spaningsresultat. Att begå brott skall vara farligt och olönsamt men idag är det snarare tvärt om.:(

T

Teddi

Guest

inte bara mellan husbilar väl,,?? också i alla hamnar där vi får stå,,vi tittar till deras egendom när vi ändå är där,,ett ex,,för ett antal år sedan avbröt ja själv ett inbrottförsök i bua hamn mitt i natten,,tack vare att hunden blev nödig:) gangsterväldet kom från sjön,,

efter denna händelse så trycker ja alltid på,, ###så länge vi står där,,så håller vi ett öga,###,ock ja tar alltid med mej dessa ord,,

ja lovar,,det ger resultat,,teddi,,

F

F.d. 9344

Guest

Det är märkligt att ingen reagerade på detta. Betr. civilkurage så kan man undra om det finns något som är så. Det är kanske bara ett uttryck för något som många önskar sig ha.
Hade jag/vi sett eller hört något sådant så givetvis hade vi hjälpt till. Det kan ju vara vår (o)tur nästa gång.
Kan också tala om att i vårt villaområde har vi ett aktivt samarbete med grannsamverkan. Upplysningar m.m. som byts mellan husen och via mailboxar. Dessutom hjälper vi varandra då det finns okända människor i området.

Vilgot

Det är detta som är det tråkiga i "kråksången". Ingriper du så riskerar du att bli åtalad antingen för att du handgripligen ingrep, eller höll kvar ligisterna tills Polis anlänt (olaga frihetsberövande, Envars rätt till ingripande).

För att vara säker när du skall göra ett ingripande så skall du först veta straffvärdet för brottet som pågår, annars kan det gå åt pipsvängen. Och det gör sig knappast i en snabb situration.
Men gó vänner det skiter jag i, jag har gjort en del sådana, och när Polis anlänt och tagit över så är det bara att snyggt och tyst avvika från platsen utan att spela hjälte.
Erfarna och Poliser med sunt furnuft ställer inga frågor utan tar busen från platsen.:cool:

Nu tycker jag att vi som bor grannar på Ställplatser och Campingar tar kontakt med varandra, talar om att nu skall vi lämna bilen X antal timmar, kommer någon som inte bör vara vid "min" bil" så är det så enkelt att fråga "Hej söker du någon".
Oftast försvinner den med skumma avsikter snabbt. Att bli igenkänd är inte alls vad tyven vill bli.
Är vi överens? Klart vi är inte blundar vi för buset:)

Senast redigerad av en moderator:
Toppen