• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Grön Diesel?

gorana

FD HBK Medlem
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
7761
Medlemskap
2023
Har ni följt debatten i DN om Kia dieselbilar som fått bränslefiltret igensatt när de tankat diesel på OKQ8?
Är det någon som har dålig erfarehet efter ha tankat på någon speciell mack i Sverige.
Har hört att även Preem har tillsatser som gör att motorerna ej mår så bra.
Har en Fiat 3,0 177 hk Euro5 men hittills ej haft problem.

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Grön Diesel?

Fick filtret igensatt för några år sedan efter att ha tankat miljödiesel första gången. Bytte filter i Tyskland. Inga problem därefter oavsett vad jag tankat.
Motorn hade gått c:a 20.000 mil på gammaldags diesel och jag har upplevt problemet som att den nya dieseln rensade upp i ledningar och satte igen filtret.

F

F.d. 55397

Guest

Det är ganska få depåer i Sverige som försörjer alla mackar, mer geografiskt styrt än varumärke.

"Modern" diesel innehåller inte 100% diesel, Preem marknadsför "miljövänligare" diesel, och all "modern"/miljö diesel är känslig för lagring, vatten och symptomen är att filter/ spridare sätts igen av den sörja som bildas. Att nåt mirakelmedel även rensar rören kan ju ge stopp i filtret ( i bästa fall).

fritidsbonden

HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2025

Förr var "grön" diesel något som var lite mindre beskattad och inte fick användas i fordon, den var väl om jag minns rätt avsedd för uppvärmning av bostäder, motsvarande i Finland var väl "röd" diesel. Rätta mig om jag har fel.
Hälsningar från i stort sett snöfritt (några fjun på marken) södra Stockholm.

F

F.d. 29925

Guest

Förr var "grön" diesel något som var lite mindre beskattad och inte fick användas i fordon, den var väl om jag minns rätt avsedd för uppvärmning av bostäder, motsvarande i Finland var väl "röd" diesel. Rätta mig om jag har fel.

Bara Åsa Romson som kör med grön Diesel. Hon trodde naturligtvis att "grönt" är mest miljövänligt.:)

F

F.d. 58882

Guest

Röd diesel ämnad för yrkestrafiken tillämpas i Norge. Fick se detta i somras när vi var uppe i Jotunheimen.

Bennie

gorana

FD HBK Medlem
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
7761
Medlemskap
2023

Antar att de flesta av oss kört i Tyskland och där finns två kvalitéer att välja på. Vilken man än väljer så går bilen betydligt bättre och framför allt drar närmare
2 dl mindre/milen än här i Sverige. Är den dieseln så mycket smutsigare?

Toppen