• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gråvattentanken och dess vintersäkring.

Helena & Lasse

HBK Medlem
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2025
Vad är det för värmare till gråvattentanken? 12 eller 230v? (kanske rentav en slinga ifrån Alde?)
Sitter den inuti gråvattentanken eller på utloppet av denna?

Hur fungerar denna?

Dethleffs Trend 7057 2017

Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Skriv gärna märke/modell på husbilen.
Jag har aldrig sett invändig värme i en gråvattentank. Har man vattenburen värme typ Alde, så brukar det gå en slinga innanför isoleringen, ifall husbilen är förberedd för kallt väder.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Skriv gärna märke/modell på husbilen.
Jag har aldrig sett invändig värme i en gråvattentank. Har man vattenburen värme typ Alde, så brukar det gå en slinga innanför isoleringen, ifall husbilen är förberedd för kallt väder.
Och har man luftburen värme så är isoleringen utformad som en låda där varm luft körs runt. Det finns också bilar med elektrisk värme,
med värmepad eller doppvärmare.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det är ju även många uppvärmda tankar som har en kran som fryser, då blir det att köra med öppen kran när det är kallt. Det optimala är ju att all teknik sitter i uppvärmt dubbelgolv.

Det har jag dock inte sett (ännu), de vinteranpassade gråvattentankar jag sett har alltid haft tömningsventilen innanför isoleringen i det uppvärmda utrymmet.

Toppen