• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Gråvattentömning E6?

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025
Sv: Gråvattentömning E6?

Vid rastplatsen Klareberg mellan Kungälv och Göteborg. (I fjol gick det bra och det går säker bra i år också)

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025

Vid rastplatsen Klareberg mellan Kungälv och Göteborg. (I fjol gick det bra och det går säker bra i år också)

Nu ser jag att det var gråvatten ni skulle tömma och med det är det nog värre vid Klareberg tyvärr.

E

Ericsson c52

Guest

använd en hink eller toa kassetten

F

F.d. 25203

Guest

Bara att öppna kranen på någon av rastplatserna. Gråvatten är inget farligt och passar bra till markinfiltration enligt många komuner.:)

Detta är ett miljö brott. Man får inte släppa ut avloppsvatten i naturen.

F

F.d. 25203

Guest

Gråvatten är enligt lagen avlopsvatten.
Det innehåller fett från stekpannor och matrester. Det innehåller diskmedel och tvättmedel, det innehåller tandkräm och schampo och tvål och hudrester. Gråvattnet är värre för naturen än svartvattnet som är rena naturgödseln.

För att få lagligt infiltrera det i marken måste det gå via en trekammarbrunn där föroreningarna får sedimentera från vattnet.

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Det är helt ok att släppa på gräsmattor etc och vad många komuner rekomenderar när man frågar. Det går också bra i skogsbackar mm. Se bara till att ingen okunnig ser på för de tror att det är svartvatten och blir lätt upprörda. Det som kommer ur en vanlig husbils gråvattentank är mindre miljöfarligt än regnvatten från en stadsgata eller landsväg.

Eila & Pentti

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2026

Oj vad denna sak ältas här, flera ggr årligen.....
"Jag tömmer där jag tömmer , för jag vet bäst"

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

När jag läste rubriken "Gråvattentömning E6?" tänkte jag på den gången då det var en som tömde sina tankar på E4 under färd och det låg en annan medlem väldigt nära den som tömde. Dessutom kom det en MC-polis strax efter men då var tanken tom.

Jag tycker inte man ska stänka gråvatten på bakomvarande trafikanter. :)

F

F.d. 30092

Guest

Detta var inte grå eller svartvatten! Luktade inte bra. När jag påpekade detta för chauffören så bad han mig fara till varmare trakter! Funderar på Italien.
(E4 norr Umeå)

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    956,4 KB · Visningar: 7
F

F.d. 54949

Guest

Söndagen den 1 juni när vi åkte hem från Grebbestad tog vi vägen över Bullarebygden mot Åmål. Några hundra meter framför mig svängde en husbil ut från en liten rastplats och i den långa uppförsbacken som han långsamt stånkade uppför passade chauffören på att tömma gråvattnet. Det var nog inte meningen att någon skulle hinna upp honom var det tänkt.....
Så kan man tydligen också göra...... om man har rymligt samvete, brandis1.

Toppen