björns
HBK Medlem
Står på ställplats i Varberg.En tysk tömmer gråvatten rätt ut, säger till att så gör vi inte sverige ,han förstår inte engelska bla Fråga till medlemmar hur släpper tysken gråvatten i hemlandet ( Tyska pig )
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Hej! Kan det verkligen bara vara jag som "klögs" av lukten från spillvattnet. När jag tömmer vår spillvattentank får jag gå och ställa mig en bit bort på grund av lukten. Vårat spillvtten består mestadels av tvättvatten (tandkräm och tvål) och väldigt lite diskvatten. vad är det som gör att vårat spillvatten luktar, men inte andras? Jag tycker inte det är roligt att stå på en ställplats där det luktar. Kanske är jag känslig, men sådan är jag! Vi står sällan på ställplatser utan tar in på campingar. Där har dom tömning för spillvatten. Eftersom vi inte kör så mycket med våran bil i Sverige så har vi inga problem med spillvattnet.
Ce-eN !
Återuppepar ett gammalt inlägg:
Jag frågade VA ansvariga i Härryda kommun var dom ville att vi skulle tömma gråvatten (4 år sedan).
Fick svaret - på beväxt yta - inte i diket. Diken, liksom dagvattenbrunnar mynnar orenat i sjön. Bättre att det göder skogen än hamnar i sjön.
Dom ville inte ha det i avloppssystemet.
Så länge vi bodde kvar i Härryda tog vi dem på orden och tömde alltid i skogen. Nu har vi en egen beväxt gräsyta vid parkeringen hemma, så där tömmer vi när vi kommer hem.
På resa försöker vi hitta tömningsplatser. Tar in på camping vart 4:e dygn normalt. Så långt klarar sig toan (2 kasetter) och vatten/gråvatten. (Självförsörjande på ström via 175W solcell och dubbla AGM batterier i bodelen).
I Norge är det mycket bättre ordnat än i Sverige. Många mackar har tömningsplatser - och många av dem dessutom gratis. Dessutom skyltat längs vägen till tömningsplatser.
Förstår inte hur ni orkar att älta detta med spillvatten. Va sjutton, det är ju inget avloppsvatten vi snackar om, lite handtvål , tandborstning, lägg av med det dravelsnacket. Snacka i stället om hur båtarna släpper ut sitt avloppsvatten, men se, de är inget att snacka om.
Oftast här på husbilsforum snackas det bara en massa skit fram och till baka. Kom med något vettigt i stället för att älta detta spillvatten.
Tack för ordet
Stig.B.