• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gråvatten på biltvätt

bassebirgersson

HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
Partille
HBK-Nr
34429
Medlemskap
2024
Hejsan.

Jag bor i stan och får inte tvätta bilen på uppfarten. Jag åker då till Glimra och betalar för min tvätt. Borde jag inte kunna tömma gråvatten där? De tar ju hand om skiten från husbilen.
 

redtop2

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
25674
Medlemskap
2024
Många biltvättar renar vattnet och återvänder vatten. Detta började man med i början av 2000-talet,Vet inte om alla gör det. Dock är det nog mekanisk/kemisk rensning. Gråvatten bör nog behandlas med biologisk bening.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.875
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Alltid obemannat!
Ubemandet betyder som oftest, at der også finde et kontakt telefonnummer på et skilt et eller andet sted i vaskehallen

PS! Da vaskehaller i Danmark skal anvende olieudskiller og andre rensninger inden vandet sendes til offentligt renseanlæg ville jeg personligt udlade at aftappe mit gråvand der. Kunne nemt ødelægge det system som er installeret i vaskehallen. Måske er det også sådan i Sverige?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.169
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Gråvatten lär vara renare jmf med vattnet från en biltvät. Vattnet från en biltvätt passerar ju reningsverket, så det är inga problem
Om det är ett cirkulerande system och reningsverket inte klarar av något av det som finns i gråvattnet, och det gör att andra användares
bilar inte blir rena, är det ok?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.169
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hejsan.

Jag bor i stan och får inte tvätta bilen på uppfarten. Jag åker då till Glimra och betalar för min tvätt. Borde jag inte kunna tömma gråvatten där? De tar ju hand om skiten från husbilen.
Fråga hellre kommunen om de har något lämpligt tömningsställe där reningsverket tar hand om det.
Hur är det f.ö. vid ställplatsen?
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.018
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Om det är ett cirkulerande system och reningsverket inte klarar av något av det som finns i gråvattnet, och det gör att andra användares
bilar inte blir rena, är det ok?
Sista avspolningen gör väl alla med avjoniserat rent vatten om man använder sakerna rätt...
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.169
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sista avspolningen gör väl alla med avjoniserat rent vatten om man använder sakerna rätt...
Det är möjligt att det hjälper, men jag tycker inte det är rätt mot andra användare att tvättvattnet innehåller husbilsägares gråvatten?
Jag kan inte säga att det blir problem, men det är ju inte ok.
Jag har en ställplats som tar 50kr för att tömma. Tänker bara eftersom jag ändå ska tvätta husbilen. Kommunen har inget.
Då har du ju en tömningsmöjlighet, problemet ur världen! :)
 
Toppen