• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Gråvatten och jäkelskap....

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 17156

Guest
Jaha gott folk.

Medevi brunn söndag 8/9.

Vi är på väg hem efter en liten tur till Nordkap, stannar till och går en runda i den gamla brunns miljön, Vackert är det i Medevi..
Så kommer vi tillbaka parkeringen. Folket i en liten äldre Dethleffs husbil var också tillbaka. När vi närmar oss hör vi hur det plaskar, folket i husbilen är i full gång med att tömma ut en ansenlig mängd gråvatten i kanten på parkeringen. Kan inte låta bli att tycka det är för j-vligt och av äldre människor tillika!
Men frun min tyckte inte jag skulle säga något....väl vid vår bil slog det mig att jag knallar helt enkelt fram och knackar på förardörren på husbilen..sagt o gjort..knackar på dörren och herren i husbilen öppnar och jag berättar för honom att han har nog något fel på bilen..något rinner från den, han tackar och jag skyndar tillbaka till vår bil..väl bakom den ser vi när herren störtar ut och tittar undre husbilen, lyfter på motor huven och kollar. Han kommer snabbt på vad jag syftade på...ner med huven, in med tanten och snabbt iväg norrut med en sträng gråvatten rinnande efter sig..
Kan lova vid stod kvar o skrattade åt deras tilltag en stund...

Medevi brunn är ju ett ställe att dricka fint vatten och må bättre....

Bilagor

• DSC_0089.JPG
    DSC_0089.JPG
    338,6 KB · Visningar: 14
  • DSC_0091.JPG
    DSC_0091.JPG
    451,7 KB · Visningar: 8

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Gråvatten och jäkelskap....

Ännu en gråvattentråd. Bilden visar ett bra exempel på fungerade markinfiltration och inget att bråka om. Ett miljövänligt sätt att göra sig av med gråvatten när ingen tömmningstation finns tillhanda. Han borde dock tömt färdigt innan han åkte för att skvätta ned fotgängare och bakomvarande fordon är ju inte bra.

F

F.d. 17156

Guest

Alla har rätt till en åsikt, hur korkad den än må vara.
Medevi Brunn är inte rätt ställe att tömma sitt grå vatten på.
Historien
Finns ställe anpassade för detta.

Tråden är ett sätt att göra folk till åtlöje när man gör något opassande, att gråvatten nu var anledningen till att jag drev med fritidsfordons ägaren är en annan sak....

Nästa gång jag ser något liknande fotograferar jag när vattnet rinner och anmäler det till polis och miljö avdelning vid gällande kommun.

Griseri är vad det är inget annat!

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52920

Guest

En öppen fråga.
Hur skadligt är gråvatten för miljön?
Mig veterligen innehåller det , disk,duchvatten och från handfatet.
I vår kommun får du tvätta bilen på grus eller gräs ,bara det inte
hamnar i dagvattenbrunnar eller i vattendrag.
Kan man inte jämföra det med biltvätt?
Personligen skulle jag hellre borsta tänderna med någon annans gråvatten än med vatten från en biltvätt.

SEDAN HÖR DET TILL SAKEN ATT JAG ALDRIG SLÄPPER UT MITT GRÅVATTEN PÅ ANDRA STÄLLEN ÄN PÅ ANVISADE STÄLLEN.

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Markinfiltration är ett miljösmart sätt att göra sig av med gråvatten även om många inte gillar detta. Principen är samma som i våra reningsverk och när vattnet når grundvattenivån är det renat och kan drickas. Det vatten du dricker som källvatten har tidigare till stor del varit regnvatten innehållande olika mindre bra ämnen. Det filteras sedan ned under lång tid och när det sedan når grundvattnet är det rent och kan säljas under fina varumärken som källvatten. Ett evigt kretslopp som vi drar nytta av.:)
Man kan kanske undra hur många njurar som passerats genom åren av det vatten man har i glaset:D

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Alla har rätt till en åsikt, hur korkad den än må vara.
Medevi Brunn är inte rätt ställe att tömma sitt grå vatten på.
Historien
Finns ställe anpassade för detta.

Tråden är ett sätt att göra folk till åtlöje när man gör något opassande, att gråvatten nu var anledningen till att jag drev med fritidsfordons ägaren är en annan sak....

Nästa gång jag ser något liknande fotograferar jag när vattnet rinner och anmäler det till polis och miljö avdelning vid gällande kommun.

Griseri är vad det är inget annat!

Om du roar dig med att anmäla saker som detta kommer du att efter en ganska kort tid få ett brev med följande text

Anmälan avskriven. Brott kan ej styrkas.

Det är ju också helt sant:)

F

F.d. 17156

Guest

Möjligt, men det finns också en möjlighet att det kommer upp fler skyltar med förbud mot husbilar då ni helt enkelt inte är välkomna mer just för att "man tar för sig och gör lite som man vill".

Visa hänsyn, omtanke och varsamhet.

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Jag har i tidigare "avloppstrådar" påpekat att tömningen bör ske med hänsyn och utan åskådare då de vanligtvis inte vet att det är ofarligt gråvatten som töms.
Att vi får flera skyltar med förbud av denna orsak tror jag inte så mycket på.
Bakom förbuden ligger oftast campingnäringen samt lokalboende som inte vill dela sin miljö med andra eller vill göra vinst på oss husbilsåkare. Tyvärr blir det nog många flera förbud framöver då vårt växande antal retar lokalboende och ses som en växande källa för vinst av campingägarna. Har vi tur blir det som på kontinenten där övriga näringsidkare ser oss som en köpstark kundgrupp som med hjälp av anläggande av ställplats kan infångas till den egna verksamheten. Det funkar utmärkt söderut så varför inte här.:)

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Avloppstrådarna på detta forum brukar alltid bli ganska polariserade men har vanligtvis en trevlig ton där vi som har olika åsikter ventilerar vår syn men också respekterar de andras avikande syn i ämnet. Det brukar ge en spänstig och bra belysning av det ämne som är uppe.:) Under markisen har vi ju det trevligt utan hårda ord:)

Agge&Micke

HBK Medlem
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
11636
Medlemskap
2026

Blir så lack bara det här med gråvatten ältas i tid och otid håller med om att man nog ska vara lite diskret och inte skicka ut det lite överallt och klart som tusan tömmer man det oftast på avsedd plats men i bland funkar bara inte det och vad innehåller det duschvatten diskvatten och miljömärk tvål och diskmedel sen är det en sak till som jag blir irriterad på och det är att när vissa personer inte inser att åsikterna är delade då kommer det här med påhopp om att folk har inte råd och indirekt kallar en hel grupp för snåljåpar istället för att inse att man inte kan bestämma över andras åsikter:)

Micke

F

F.d. 52920

Guest

Ni som nu är positiva till gråvattentömning kan inte ni sammanställa en lista med era adresser så när vi andra vid behov kan komma och tömma gråvatten på er tomt?

T.ex Medevi Brunn drivs som Aktiebolag och hurvida dom äger sin mark vet jag inte men om någon tömmer sitt gråvatten på min tomt.......

Köpstark?! vet jag inte om jag kan hålla med om det! Varför kan inte du och en del andra tömma gråvatten där ni ska och då ev. betala för det och/eller köra in på en camping och betala den avgiften? Är det en sport? eller det är så att en stor del av er har helt enkelt inte råd? De här inredda varubilarna är ju dyra leksaker som många har lånat mycket pengar till eller sålt sitt hus etc för att kunna ha, så återigen det är inte säkert att ni är en så köpstark grupp.

Då är det bättre ni jobbar för att möjligheten till service av detta slag finns på fler ställe.
Kanske till och med lösa så att möjligheten finns på campingar mot en avgift, istället för att reta campingägarna och andra.

Är detta annat än vuxendagis (din egen myntade mening)?
Är allting svart eller vitt?
Varför kan man inte se det för vad det är?
Kom gärna hem till mig ,töm gråvattnet, fika fixar jag under tiden.
Men slänger du fimpar omkring dig så blir jag gramse.
Istället för att hacka på folks åsikter ,så vore det gott med lite fakta.
Jag och några fler frågade hur farligt gråvattnet är för miljön ?
Du svarar med att vilja ha adresser till dom du anser vara för att dumpa.
Bara för att man undrar, så betyder det inte med automatik att man tycker att det är ok eller att man dumpar själv.

F

F.d. 25203

Guest

Ur miljösynpungt är det ingen fara att släppa ut gråvattnet. men det är olagligt.

Problemet ligger i att icke insatta människor ser husbilar tömma, och de tror ju förstås att det är även skitkorvar i det som tömmes. Sen tar det inte länge innan det är husbilsförbud på parkeringen. Därför gör man inte så.

F

F.d. 52920

Guest

Problemet är väl att du definierar olika världar i stället för att
diskutera sakligt.
Trist , då jag själv aldrig tömmer olagligt.
Jag tömmer oftast hemma , men ner i rensbrunn för villans avlopp (hoppas att det inte är olagligt).
Tycker också att det ser illa ut att tömma hur som helst och
förstår dig till fullo.
Men tror inte att man kommer åt problemet att argumentera
på det sättet du gjort.
Bättre att ha folk med sig än emot sig , ingen (inte du heller) som
bemöts på ett otrevligt sätt ,ändrar åsikt.
God kväll :)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen