• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

GPS Tracker

W

Weckman

Guest
GPS tracker och kamera kan jag förstå, men batong? Kan uppstå lite frågetecken om tull eller polis hittar en batong i husbilen. Speciellt då en batong faller in under brott mot knivlagen och inte får bäras på allmän plats eller förvaras i en bil/husbil som befinner sig på allmän plats. Många som fått böter för det sistnämnda.
Licensfria batonger finns. Och min husbil är inte en allmän plats.
Och jag tar nog lite böter än att få se någon några gärningsmän kliva in på min egendom. Är personen frisk nog att skada eller utsätta min familj för fara så är han frisk nog att ta konsekvenserna av sitt agerande.
Sen kan man ju ha ett
ordningsvaktsförordnande och få bära ASP batongen som jag länkade till, så jag är inte alls orolig.
 
Senast redigerad av en moderator:
R

RobbeS

Guest
Licensfria batonger finns. Och min husbil är inte en allmän plats.
Och jag tar nog lite böter än att få se någon några gärningsmän kliva in på min egendom. Är personen frisk nog att skada eller utsätta min familj för fara så är han frisk nog att ta konsekvenserna av sitt agerande.
Sen kan man ju ha ett
ordningsvaktsförordnande och få bära ASP batongen som jag länkade till, så jag är inte alls orolig.

Riktigt så funkar det inte. Ordningsvakt har förordnade för vissa platser och får enbart bära batong där och inte rent allmänt. Om din husbil står på allmän plats är det olaglig även om den även är en tillfällig bostad. Om du dessutom lyckas svinga batongen i en trång husbil där du, busar och din familj befinner sig och lyckas slå med tillräckligt med kraft för att busarna ska känna av den så är du unik. Men för vissa är det ju lite häftigt bara att inneha en ASP batong.
Det finns inga batonger som kräver licens för den delen. Men dom som säljs får bara innehas hemma i den riktiga bostaden där en husbil inte räknas då dessa även är en bil på allmän plats.
 
W

Weckman

Guest
Riktigt så funkar det inte. Ordningsvakt har förordnade för vissa platser och får enbart bära batong där och inte rent allmänt. Om din husbil står på allmän plats är det olaglig även om den även är en tillfällig bostad. Om du dessutom lyckas svinga batongen i en trång husbil där du, busar och din familj befinner sig och lyckas slå med tillräckligt med kraft för att busarna ska känna av den så är du unik. Men för vissa är det ju lite häftigt bara att inneha en ASP batong.
Det finns inga batonger som kräver licens för den delen. Men dom som säljs får bara innehas hemma i den riktiga bostaden där en husbil inte räknas då dessa även är en bil på allmän plats.

Som jag skrev innan .. Detta är vad jag har... Säger inte att DU ska ha det.
Och jag vet var jag får bära min batong och inte och tror att jag nog kan få en person handlingsförlamad i ett trångt utrymme.. Är inte en person som öppnar dörren för en inkräktare och bjuder in honom och serverar personen min fru och våra ägodelar utan motstånd, är Karl nog att bära kalsonger och skydda mig och min familj. Kan inte säga vad du är för person då jag inte känner dig och dömmer dig inte heller för ditt handlande. Men tycker synd om personer som blir drabbade av våld, inbrott och kränkningar.. Då reagerar jag och tar konsekvenserna av mitt agerande, skiter fullständigt i personen som har har på mina ägodelar att göra..
Vill ännu en gång poängtera att detta är vad jag skyddar mig med och vad jag skulle göra..Rekommenderar inte någon att ta efter utan sitt gärna ner å titta på när brottet sker.
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.724
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
För länge sen skrev en medlem om ett ”vapen” han hade i husbilen nämligen en fogsvans
Inte förbjudet att ha en såg i husbilen men man kan tänka sig konsekvenserna med att ta en sådan såg och slå/hugga uppåt i skrevet på någon inkräktare
 
R

RobbeS

Guest
Som jag skrev innan .. Detta är vad jag har... Säger inte att DU ska ha det.
Och jag vet var jag får bära min batong och inte och tror att jag nog kan få en person handlingsförlamad i ett trångt utrymme.. Är inte en person som öppnar dörren för en inkräktare och bjuder in honom och serverar personen min fru och våra ägodelar utan motstånd, är Karl nog att bära kalsonger och skydda mig och min familj. Kan inte säga vad du är för person då jag inte känner dig och dömmer dig inte heller för ditt handlande. Men tycker synd om personer som blir drabbade av våld, inbrott och kränkningar.. Då reagerar jag och tar konsekvenserna av mitt agerande, skiter fullständigt i personen som har har på mina ägodelar att göra..
Vill ännu en gång poängtera att detta är vad jag skyddar mig med och vad jag skulle göra..Rekommenderar inte någon att ta efter utan sitt gärna ner å titta på när brottet sker.

Undrar väl mest var du semestrar med husbilen då du uppenbarligen olagligt måste beväpna dig med en ASP batong. Men det är kanske en sån som behövs för att vara karl och få bära kalsonger. Tror jag klarar mig utan en olaglig batong för att skydda familj och egendom men är övertygad om att sannolikheten att jag skulle behöva skydda dom med våld är försvinnande liten.
 

JOB

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Örebro
HBK-Nr
28271
Medlemskap
2024
GeoSafe med kontantkort fungerar utmärkt. Verkar också bli billigast i längden. Kontantkort kostar ju bara när du använder det. Du får dessutom stöldlarm och den bevakar även laddningen i ditt bodelsbatteri.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Jag har Geosafe den är ju förutom tracker ett litet "minilarm" i sig med sirén. Jag har kompletterat det med en PIR-sensor. Tidigare sålde de det på Jula för ca 690:-
Vad gäller kontantkort få kräver många operatörer att man fyller på det en gång om året, och om man bara skickar några SMS/år blir det dyrt och det går inte göra åt alla pengar som samlats. Telias kontantkort förnyas däremot på ett år utan insättning om man bada använder det/skickar ett SMS från det.
När jag försökte få rabatt på min försäkring hos Folksam fick jag nobben för jag hade allaredan HBK´s rabatt sa de.
:(:(
 
Toppen