• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

GPS tracker när bilen blir stulen

F

F.d. 52908

Guest
Hej. Nyfiken på om någon i klubben har skaffat någon utrustning som kan känna av när husbilen blir stulen, larma via mobiltelefon och ev spåra vart den tar vägen. Hur man gömmer den och hur man förser den med ström vilket jag gissar att den måste ha. Var kan man köpa sådan utrustning?
/sören

Göran N

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
4828
Medlemskap
2025
Sv: GPS tracker när bilen blir stulen

Använder en tracker från Trakk® som fungerar över hela Europa, kostar 149 kr per månad. Laddas med usb 5v, en laddning räcker drygt en vecka. Varnar om den flyttas utanför ett område som man själv ställer in via Google Maps.Trackern är stor som en tändsticksask och kan lätt placeras i en husbil eller annat föremål som man vill följa.

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

ClasOhlson och Kjell&Co säljer sådana, ca 2600-3000 kr har jag för mej. Den bör ju sitta så den kan ta emot GPSsignal, kräver ett SIMkort (kontantkort t ex), och 12 V.

Anita / Soren

HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1018
Medlemskap
2025

JR larmcenter har en bra till vettigt pris, Garmin tracker heter den. Har den i husbilen sitter även i dom 8 lastbilar vi har på jobbet, dessa går på Frankrike och vi kan följa dom hela tiden. Kostar ca 1500,-, första året ingår spårning sedan kostar det ca 450,- per år. Jag har monterat samtliga själv, med det vill jag säga att det är väldigt enkelt, har monterat dom med ständig ström. Dom nio trackerna som jag har kontroll över har fungerat klockrent hela tiden, rekomenderas

Senast ändrad:
F

F.d. 53078

Guest

I en del dyra aparater har jag gömt en helt vanlig telefon med GPS och en app.

Det är bara att ringa upp telefonen och så får jag GPS kordinaterna. Skulle någon hitta telefonen så får jag positionen automatiskt när någon byter kortet.
Mycket billigare än gps tracker

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Det är bara att ringa upp telefonen och så får jag GPS kordinaterna. Skulle någon hitta telefonen så får jag positionen automatiskt när någon byter kortet.

En utmärkt idé, många har en gammal smartphone liggandes som är utbytt mot en nyare.

Hitta vänner och Google Latitude med ett kontantkort i telefonen som står på ständig laddning funkar bra. Man behöver inte ens ringa upp!

Senast ändrad:
F

F.d. 52908

Guest

Hej och tack för era svar. Idéen med en gammal smartphone var ju bra. Man kommer ju inte ifrån att utrustningen behöver ström så man måste väl använda bodelsbatteriet och som backup mobilens batteri.
Tack/Sören

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Vad heter appen?

F

F.d. 53078

Guest

Jag vet faktist inte så mycket om appen, det är en av många stöldskydd
Rastreador - Android Market

Vodafone hjälpte mig att instalera det, om jag ringer till telefonen och slår in enkod så får jag ett sms med GPS positionen.
Om någon byter simkortet så får jag också ett sms

Telefonen är gömd i en stor kondensator i nätdelen och får på så sätt laddning.
Antennen är kopplad med en 50ohms teflon koaxial kabel till en hög punkt.
Om någon stjäl sändaren så har jag minst en veckas batteribackup att leta reda på den.

Toppen