• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

GPS/Navigator

Christer61

HBK Medlem
Inlägg
123
Kommun
Vaggeryd
HBK-Nr
33164
Medlemskap
2024
Hej Har nyss skaffat Sygic Truck and Caravan och kör det på min Ipad. Ipaden har inte sim-kort. När jag provade idag så fungerade det inte alls bra. Det släpade hela tiden. Kan du säga hur jag ska ställa in Ipaden? Hur kör jag exempelvis offlinläge? Tacksam för hjälp
Du måste ha en Ipad med sim-kort. De Ipads som är för nätverk funkar inte då de saknar gps-modul.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.810
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Min garmin DriveSmart 61LMtT-D har TCM via laddkabeln. Har funkat fint förut men sverige har släckt ner sändningen av meddelanden tyvärr. Nått Garmin inte kan göra något åt.

I Norge funkar TCM fint.

Nu får jag parkoppla upp min mobil med min GPS då fungerar trafikmeddelande. (Smartphone link) Denna info fick jag hav den förnämligt bra supporten på Garmin. Så nu måste jag i Sverige ha en garminapp i telefonen för att få min GPS att funka som den ska. Rätt trist.

Detta har gjort att jag använder mer o mer min mobil med appen Waze som gps.

Synd att Sverige stänger ner så mycket radiofrekvenser.

Såhär skriver Garmin.

"NOTE: If your product model ends with LMT-D or LMTHD, you should use the power cable included with your device. The power cable has an integrated antenna for the built-in digital traffic receiver. Where available, the digital traffic receiver receives traffic data from FM radio stations using HD Radio™ technology."
Har samma gps som du och det funkar bra ned parkopplad mobil...

Men allvarligt vad trist att det är så. Kör nu oftare bara med Waze I mobilen. Den uppdaterar trafikinformation bra.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.758
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Inte alla nu när Sverige stänger så många kanaler. Garmin får inte trafikinformation om du inte parkopplar din mobil med Garmin app
Jag undrar lite vad som är så viktigt med trafikinformationen? Ok, när jag åker i jobbet och har 50-100mil att köra, men med husbilen skall man väl koppla av och inte stressa, blir det ett trafikstopp gör en kopp kaffe och ett par mackor, fika och njut av att ha en husbil! :)
 
Senast ändrad:

thou

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
36591
Medlemskap
2024
Man skulle kunna tänka sig att man reser efter ett schema, exempelvis att man bokat in sig på campingar enligt en färdrutt och eftersom campingar har öppettider, så kan det bli bråttom efter ett oberäknat stopp. Som ett exempel, jag säger inte att vi reser på det sättet.

En gång blev det stopp mellan Linköping och Norrköping när vi var på väg norrut och vi tänkte att nu följer vi GPSens omrutt. Den ledde in oss på mindre och mindre vägar och till sist vågade vi inte fortsätta utan frågade föraren av en bil som kom i andra riktningen och det visade sig att den vägen var också avstängd längre fram. Apple Kartor hade en helt annat omrutt som hade funkat. Så även om GPSen har trafikinformation så gör den inte alltid nåt vettigt av det.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.758
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Man skulle kunna tänka sig att man reser efter ett schema, exempelvis att man bokat in sig på campingar enligt en färdrutt och eftersom campingar har öppettider, så kan det bli bråttom efter ett oberäknat stopp. Som ett exempel, jag säger inte att vi reser på det sättet.

En gång blev det stopp mellan Linköping och Norrköping när vi var på väg norrut och vi tänkte att nu följer vi GPSens omrutt. Den ledde in oss på mindre och mindre vägar och till sist vågade vi inte fortsätta utan frågade föraren av en bil som kom i andra riktningen och det visade sig att den vägen var också avstängd längre fram. Apple Kartor hade en helt annat omrutt som hade funkat. Så även om GPSen har trafikinformation så gör den inte alltid nåt vettigt av det.
Normalt är det ju inget större problem, man får bara tänka om, man har ju husbil..? ;)
Sedan får man ju aldrig lita slavisk på någon form av navigator, ingen av dom är bättre än kartorna och inte minst de egna inställningarna.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.810
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jag undrar lite vad som är så viktigt med trafikinformationen? Ok, när jag åker i jobbet och har 50-100mil att köra, men med husbilen skall man väl koppla av och inte stressa, blir det ett trafikstopp gör en kopp kaffe och ett par mackor, fika och njut av att ha en husbil! :)
Den kan hjälpa en att slippa sitta still i köer vid tex Jönköping i nån timme vid olyckor blockerad väg mm. Skönt bli dirigerad till nån småvägar och glida fram i sakta mak.

För mig ett lätt val med alternativ väg. Men alla är olika. Endel gillar köer och stopp..

Jag bor i mälarområdet så jag gillar trafikinformation.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.758
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Den kan hjälpa en att slippa sitta still i köer vid tex Jönköping i nån timme vid olyckor blockerad väg mm. Skönt bli dirigerad till nån småvägar och glida fram i sakta mak.

För mig ett lätt val med alternativ väg. Men alla är olika. Endel gillar köer och stopp..

Jag bor i mälarområdet så jag gillar trafikinformation.
Alternativa vägar hittar man ju ändå, bara att titta i navigatorn eller t.o.m. papperskartan som faktiskt är det som ger absolut bäst överblick.
Att fixa sådant där är ju kul och hör till den lite annorlunda upplevelsen än att bara stressa på mellan A-B. :)
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.810
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Alternativa vägar hittar man ju ändå, bara att titta i navigatorn eller t.o.m. papperskartan som faktiskt är det som ger absolut bäst överblick.
Att fixa sådant där är ju kul och hör till den lite annorlunda upplevelsen än att bara stressa på mellan A-B. :)
Helt rätt. Men råkar det vara på en motorväg mellan avfarten stoppet är så blir det lurigt att vända...
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Papperskartorna är gamla när de lämnat tryckeriet, i den takt det byggs rondeller så hinner man bygga flera stycken som inte hamnar på kartan.
Skulle aldrig våga lämna Sverige om jag inte haft GPS på platta eller mobil.
De som tycker en papperskarta är bra har förmodligen någon som kan få hjälp med att läsa den.
Rent omöjligt att klara detta ensam om man inte har fotografiskt minne.
En gammal karta ger upphov till en massa felkörningar eftersom den inte stämmer med verkligheten.
Och hur klarar man en större trafikplats på en karta? Man kan inte säkert veta var man befinner sig i virrvarret av av och påfarter.
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
911
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Papperskartorna är gamla när de lämnat tryckeriet, i den takt det byggs rondeller så hinner man bygga flera stycken som inte hamnar på kartan.
Skulle aldrig våga lämna Sverige om jag inte haft GPS på platta eller mobil.
De som tycker en papperskarta är bra har förmodligen någon som kan få hjälp med att läsa den.
Rent omöjligt att klara detta ensam om man inte har fotografiskt minne.
En gammal karta ger upphov till en massa felkörningar eftersom den inte stämmer med verkligheten.
Och hur klarar man en större trafikplats på en karta? Man kan inte säkert veta var man befinner sig i virrvarret av av och påfarter.
Ja, jag brukar följa anvisningarna, de är faktiskt rätt bra. Behöver kanske memorera Väg 7, sen 8. Fungerar över förväntan :cool:;)
1713779041022.png
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.758
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Papperskartorna är gamla när de lämnat tryckeriet, i den takt det byggs rondeller så hinner man bygga flera stycken som inte hamnar på kartan.
Skulle aldrig våga lämna Sverige om jag inte haft GPS på platta eller mobil.
De som tycker en papperskarta är bra har förmodligen någon som kan få hjälp med att läsa den.
Rent omöjligt att klara detta ensam om man inte har fotografiskt minne.
En gammal karta ger upphov till en massa felkörningar eftersom den inte stämmer med verkligheten.
Och hur klarar man en större trafikplats på en karta? Man kan inte säkert veta var man befinner sig i virrvarret av av och påfarter.
Jag har kört väldigt många 1000mil både inom och utom Sveriges gränser ensam och utan navigator, och jag kom ändå fram! Någon felkörning
ibland när det gick lite fort på autobahn, men ingen större katastrof, bara att ta nästa avfart och korrigera.
Vad är skillnaden mellan en korsning och en rondell på samma plats, utom formen?
 
Senast ändrad:

rich710

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
34741
Medlemskap
2025
Jag har kört väldigt många 1000mil både inom och utom Sveriges gränser ensam och utan navigator, och jag kom ändå fram! Någon felkörning
ibland när det gick lite fort på autobahn, men ingen större katastrof, bara att ta nästa avfart och korrigera.
Vad är skillnaden mellan en korsning och en rondell på samma plats, utom formen?
Vad handlar denna tråden om? Vad frågade trådstartaren om?
 
Toppen