• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

GPS i Tyskland

F

F.d. 50350

Guest
Läser en artikel från Expressen om udda lagar i Europa. Bla att GPS är förbjudet i Tyskland även om den är avstängd och ligger nedpackad. Stämmer det eller är det nåt gammalt?

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026
Sv: GPS i Tyskland

Tänker du på fartkameror ?
Frankrike tror jag att man inte får ha funktionen aktiverad i. Aldrig hört något om Tyskland.

Peter :)

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Sygic varnar inte för fartkameror i länder där det är förbjudet. Däremot får man en påminnelse om gällande hastighetsgräns.
Ett sätt att kringgå förbudet.
:)

carsten

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2025

Läser en artikel från Expressen om udda lagar i Europa. Bla att GPS är förbjudet i Tyskland även om den är avstängd och ligger nedpackad. Stämmer det eller är det nåt gammalt?

Tänk efter lite innan du publicerar dylikt! / Carsten

carsten

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2025

I det här fallet tycker vi att det var berättigat att ifrågasätta vad en "journalist" skrivit och efterfråga mer vederhäftig information!

En gps som ligger nedpackad kan väl aldrig vara olaglig, eller hur. Det måste ju finnas en anledning till att något är olagligt i så fall.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Det verkar som om vissa navigeringsappar (bl.a. iGO) har tagit bort kameravarningar på grund av att flera länder förbjudit dem.

En bättre tjänst är varning om man överskrider vägens hastighetsgräns och samtidigt visar den på skärmen.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Anders Witt skriver:

I Tyskland måste således funktionen stängas av om du vill ha din utrustning påslagen.

Samma sak gäller i Frankrike sedan 3 januari 2012, men där kan böterna i värsta fall stiga till hela 1500 euro. Även där måste funktionen stängas av i navigationsprogrammen i gpser och telefoner, annars kan man råka illa ut i en poliskontroll.

Det visar sig vara svårt att stänga av fartkamerafunktionen i vissa gpser. Men både Garmin och Tomtom uppger att man i sina modernare utrustningar enkelt släcker varningen innan man åker över den franska gränsen.

Om du inte lyckas stänga av varningen så kanske du ska överväga att dra ur sladden till gpsen och gömma den på ett säkert ställe…

Tilläggas kan att i de gps-utrustningar som numera säljs i Frankrike varnas för ”farliga zoner”. Dessa zoner kan vara lite olika långa och innehålla lite olika ”faror”, bland annat fartkameror. Men det definieras inte exakt var kameran står. Garmin hävdar att de gjort den här förändringen i samarbete med franska myndigheter.

Gps-tillverkarna menar att de franska farliga zonerna troligen kommer att introduceras i framtida kartuppdateringar även utanför Frankrike.

Jag hör talas om att det ska finnas motsvarande förbud mot fartkameravarning i Tjeckien, Schweiz, Irland och Makedonien. Men det har jag inte kunnat få bekräftat. Är det någon läsare som vet?

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Vi har Becker Map Pilot med integrerad GPS tillsammans med radio m.m. som inte kan "gömmas". Deras ""Danger Spots Europe" (tilläggsprogramvara, ca 25 €) varnar för allt möjligt, bl.a. fartkameror. Becker tar all avstånd från hur föraren använder programvaran. Möjlighet för avstängning finns, dock inte med någon automatik i "förbjudna" länder. Råkar man glömma ställa om i OFF (Aus) läge, t.ex. i Frankrike, då kan böterna kosta betydligt mer än programvaran i sig. Kanske bäst att inte ha programvaran över huvudtaget? Frågan är då om man tappar alla vägarbeten med köbildnings-varningar också? Någon som vet?

Så här står det:
Please note: The installation and use of speed camera data is not allowed in some European countries (including Germany, Austria and Switzerland). Before you install the speed camera detector, please find out about the country-specific legislation and possible legal consequences. United Navigation GmbH accepts no liability for the legality of the installation or the use and also the correctness and completeness of the speed camera data which is contained in the software.

fartkameror.jpg

batju

HBK Medlem
Kommun
Svedala
HBK-Nr
3611
Medlemskap
2025

Hur kan polisen i t.ex. Frankrike kolla om jag har fartkameravarning i min Gps?
Jag har en Garmin.

Senast ändrad:
Toppen