• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

GPS i Nokiamobil N95

F

F.d. 3581

Guest
Hej, alla

På öppet köp inhandlade jag en Nokia N95 i måndags, som förutom de vanliga mobilfunktionerna är bestyckad men en ovanligt högupplösande mobilkamera (5 Mpixel), och GPS.

Skriver detta inlägg som information för de som ev. går i inköpsplaner av telefonen, och som tror att det även är en GPS-navigator

Det som fick mig att återlämna mobilen i tisdags var följande (min personliga åsikt):

- verkar dra mycket ström, främst när GPS används
- otydlig användarmanual (skriven på alldeles för hög nivå - förklarar ej i detalj)
- svårt att hitta i menyerna
- långsam och krånglig GPS
- kan bli dyrt att använda GPS eftersom kartor måste laddas ned via abonnemanget
- lär gå att även ladda ned kartor via trådlösa hemmanätverket - men fick det inte att funka
- ljud i GPS kostar extra
- hög upplösning i kameran vid solljus - men suddig vid blixtfotografering

Utvärdera GPS funktionerna innan köp - alla affärer accepterar inte öppet köp på mobiler

Mvh
Dag
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 6130

Guest
Sv: GPS i Nokiamobil N95

Håller med!
Har en nokia n95, är inte alls nöjd med den!
 
F

F.d. 4575

Guest
Sv: GPS i Nokiamobil N95

Vad är det som du inte är nöjd med, är det som telefon, GPS eller internet
 
F

F.d. 6130

Guest
Sv: GPS i Nokiamobil N95

Dåligt ljud när man pratar, gps är långsam, batteri tiden för kort (ca:2dagar) osv.
internet har jag inte änns provat.
Hade väl lite för höga förväntningar om den.
Kameran va faktiskt väldigt bra!
 

stampe

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
986
Medlemskap
2024
Sv: GPS i Nokiamobil N95

Har en 95:a och är nöjd med gps. köpte den med med tre abonemang där man inte behöver bry sig om nokias navigator för dom har avtal med wayfinder så jag har den nyaste wayfinder med röst och norden kartor för 69 kr i mån (europa 99kr i mån) kostar inget att vara uppkopplad och en månads uppsägning vilket gör att när man ska ut och åka i sommar så tar man bara europakartor under den tiden man ska vara ute.Den är exakt och tydlig och än har den inte missat en gata, enda minuset är som tidigare sagts är batteriet men det är ju bara att koppla den till cigguttaget.
 
S

SevenEleven

Guest
Sv: GPS i Nokiamobil N95

Tjo,

Jag kör med TomTom 6 i en Nokia N73 kopplad till en Holux GR-240 Bluetooth GPS. Det fungerar riktigt smidigt och jag gillar att jag alltid kan ha GPS:en med mig.

/Lasse
 
G

GunDogs

Guest
Sv: GPS i Nokiamobil N95

Läste just ett test av Nokia 6110 Navigator. Testpatrullen var rent lyrisk över hur enkel den var att hantera med logiska menyer (och röststyrning) samt mycket bra GPS-mottagning. Den använder Tom-Tom med förinstallerade kartor för Norden och är dessutom kamera, radio, MP3-spelare, väckare, klocka och naturligtvis telefon. Pris ca 4.400 kr. Hade jag inte redan allt detta i min PDA (Mio A710) så hade jag nog satsat på den här Nokia-modellen.

PS Nokia N 95 fick riktigt usel kritik i testet. DS
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: GPS i Nokiamobil N95

Någon som tänkt på det här med glasögon när det diskuteras mobiltelefoner och gps
Jag har en Garmin 660 den klarar jag utan glasögon när jag kör, telefonen kopplar upp
mot gps-n med bluetoth ringer även i den handsfree
Har jag bara mobilen med mig måste glasögonen åka på på nästippen bökigt
Funderade på om det är för liten display på kombinationstelefonerna.
Synpunkter??
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: GPS i Nokiamobil N95

Har en Nokia N95 som jag är nöjd med (har inte haft annan navigator så jag kan inte jämnföra) det bästa är att den alltid är med. Köpte den juni 07 laddade ner kartor köpte licens för norden 3 år ca 60 euro. Var till Baltikum Estland, Lettland i Juli köpte en licens för 1 mån österopa ca 9 euro. I Estland funkade det perfekt Jag använde den också när vi var och cyklade i Tallin med omnejd, hade ett litet batteri på cykeln som jag tog ström ifrån. I Lettland på landsbygden hade den en tendens att visa ca 100 m fel det var lite irreterande de gånger då man "körde bredvid vägen" men var man 100 m före eller efter så spelade det ingen roll. i tätorterna var den ok ex. i Riga skulle det inte varit lätt att köra utan navigator (vi kom kl 16.00 till Riga vilken trafik puh!)
Nu i Februari skall vi till Gran Canaria jag har laddat ner kannariöarna till telefonen köper licens i februari för i mån ca 9 euro men redan nu kan jag simulera kör rutter kolla gatunamn mm men inte söka med namn utan endast genom karta. skall bli intressant att se hur bra den funkar när vi hyr bil där
God Jul ö Paffw
 
Toppen