• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

GPS eller hastighetsmätare

F

F.d. 50209

Guest
Frågan har säkert varit uppe förut, men jag undrar bara om nån vet vad som är mest exakt. GPS kan t.ex. visa på 90 km medan det på hastighetsmätaren står 95. En Fiat Ducato 2010. Vad säger man till polisen?:swoon:

F

F.d. 4220

Guest
Sv: GPS eller hastighetsmätare

Jag skulle säga att gpsen alltid har mest rätt. Bilens mätare har felmarginal. Dock har de flesta av bilarna jag provat på alltid visat lägre hastighet än gpsen. Det är nog bara Mercan vi har nu som visar samma som gpsen...
De andra bilarna har alla visat 85 vid 90km/h.

//Stefan

B

Boxer

Guest

GPSen ska ha mindre felvisning än hastighetsmätaren. Nyare bilar visar väl i stort sett rätt men den kan ju gå sönder och börja visa fel. Det hjälper nog inte att skylla på mätaren, man är skyldig att hålla rätt hastighet i alla fall. Alla som sysslar med veteranfordon vet att ibland får man ta någon slags medelhastighet på den fladdrande mätaren(fast det går ju som regel inte så fort).

F

F.d. 5322

Guest

Har för mig att jag hört någon gång, att en hastighetsmätare SKA visa för mycket?

När vi registreringsbesiktigade våra rallybilar förr, sa man på Bilprovningen att en hastighetsmätare får visa 15% fel. Vet inte om det stämmer idag?

Käthe & Per

HBK Medlem
Kommun
Skutskär
HBK-Nr
4069
Medlemskap
2025

Fordonets (bilen, moppen, mc etc.) hastighetsmätare är i de flesta fall en mekanisk mätare. Bortse från att det idag är en givare någonstans i bilen, kan vara utgående axel ur växellådan eller nå't på ett ev.svänghjul. Givaren skickar en elektrisk signal till hastighatsmätaren o.s.v. Oavsett detta så är fordonets hatighetvisarutrustning mer eller mindre mekanisk. Storlek (omkrets) på däck är en felkälla.
GPS'n visar en matematiskt uträknad hastighet som fordonet förflyttas i ett horisontalplan. Den tar inte hänsyn till om fordonet förflyttas uppför eller nerför i en backe. Nu har vi ju inte så branta backar i vägnätet så att skillnaden mellan mekanisk hastighetsmätare resp GPS-mätning gör någon större skillnad.
På en vågrät väg visar GPS rätt. (Desto fler sateliter som GPS har kontakt med desto mer exakt visas hastigheten.)
Teoretiskt exempel: Om Du kör i 100km/tim uppför en brant backe (rakt upp)
så visar GPS 0km/tim.
OBS! Det är fordonets hastighetsmätare vi skall rätta oss efter!

mvh

Per:msn_embarrassed:
4069
PS. Meddela mig gärna om Ni kan övertyga polisen om vilken hastighet Ni kört genom att Ni kollat på GPS'n.. DS

F

F.d. 25200

Guest

Fordonets (bilen, moppen, mc etc.) hastighetsmätare är i de flesta fall en mekanisk mätare. Bortse från att det idag är en givare någonstans i bilen, kan vara utgående axel ur växellådan eller nå't på ett ev.svänghjul. Givaren skickar en elektrisk signal till hastighatsmätaren o.s.v. Oavsett detta så är fordonets hatighetvisarutrustning mer eller mindre mekanisk. Storlek (omkrets) på däck är en felkälla.
GPS'n visar en matematiskt uträknad hastighet som fordonet förflyttas i ett horisontalplan. Den tar inte hänsyn till om fordonet förflyttas uppför eller nerför i en backe. Nu har vi ju inte så branta backar i vägnätet så att skillnaden mellan mekanisk hastighetsmätare resp GPS-mätning gör någon större skillnad.
På en vågrät väg visar GPS rätt. (Desto fler sateliter som GPS har kontakt med desto mer exakt visas hastigheten.)
Teoretiskt exempel: Om Du kör i 100km/tim uppför en brant backe (rakt upp)
så visar GPS 0km/tim

OBS! Det är fordonets hastighetsmätare vi skall rätta oss efter!

mv
Per:msn_embarrassed:
4069

PS. Meddela mig gärna om Ni kan övertyga polisen om vilken hastighet Ni kört genom att Ni kollat på GPS'n.. DS

Hej.

När och var körde du i en lodrätt backe senast, jag har alldrig gjort det. En gps visar i dom allra flesta fall mer rätt än hastighetsmätaren.

Mvh
Stig

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Alla bilars hastighetsmätare visar 3-5 km/t för mycket (får enl lag inte visa för låg hast) vid vanliga farter och med korrekt hjulutrustning/utväxling. Detta görs av praktiska inte av tekniska eller kvalitetsmässiga skäl, vi kunder har vant oss med detta och vill normalt ha det så. Flera biltillverkare har genom åren sökt ändra till mer exakt visning men av "praktiska skäl" tvingats återgå. "Vi" bilister "tänjer" i alla lägen på hastighetsmätarens visning och åker då bla dit i hastighetskontroller, vilket inte biltillv vill vara delaktiga i eller bidra till.

Detta innebär inte att ex bilens vägmätare uppvisar samma fel, vägmätaren visar faktiskt en mer exakt körd sträcka än vad en GPS förmår visa. Detta pga påverkan från kuperad/backig terräng som en "handels GPS" inte tar hänsyn till!

GPS och hastigheter fungerar i övrigt så som Käthe & Per beskriver ovan!

Toppen