• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

GotlandsUpproret den 1 juli 2012

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm
DEMONSTRATION - RÄTTVISEKRAV

En demonstration med budskapet "Vägpriser till Gotland" kommer att genomföras söndagen 1:a juli med start vid Oscarsstenen i Visby. Samling kl 14 Avmarsch kl 15:00.
Tåget kommer att gå via färjeleden till Kallbadhuset där tal kommer att hållas kl 16:00.

Det är upp till Dig. Om Du ställer dig bakom ovanstående RÄTTVISEKRAV. Om du är på ön och tycker att priserna ska sänkas, KOM DÅ och DEMONSTERA, söndagen 1:a juli.

http://www.vägpris.nu/

T

Teddi

Guest
Sv: GotlandsUpproret den 1 juli 2012

lycka till kenth,,hade ja varit där nu hade vi gått sida vid sida,,ja lovar,,ja tror på ett stort deltagande,,de fick varje fall ja själv bekräftat,,

för gotlänningarnas egen skull,,ock alla vi som vill besöka denna underbara plats,,

för övrigt så öppnas en ny linje från västervik i år, kanske redan har,,ock då med lite konkurrens,

good luck,,ove,,,

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Gotland är inte min favoritdestination precis bla pga färjepriserna (= samma kostn som till Tyskl), Gotlänningars egna färjeresor är dock subventionerade redan i dag, förutom detta ges statliga bidrag till färjetrafiken ... men!

Om uppropet menar allvar, så är det absolut "intressant att få veta av vem eller hur detta(?) ska bekostas", om inte betalas av dem som faktiskt utnyttjar färjorna ... så som i dagsläget?

Gotlandsfärjorna kostar att utnyttja för alla men trots det så går färjorna inte med några större vinster(?)! Jag förstår(?) av uppropet "att någon annan än de som faktiskt använder Gotlandsfärjorna" ska betala dessa kostnader!

Hur har uppropet t.ex tänkt sig att lösa finansieringen(?), med hjälp av;
# Höjda allmänna skatter för alla oss som bor i Sverige, såväl norr- som sydlänningar?
# Höjda bilskatter för alla svenska fordon, men inte för utländska?
# Eller som nu, de som utnyttjar färjorna betalar i likhet med dem som utnyttjar färjor och broar till Tyskl, Danm, Norge, Finl, Ekerö(i Sthlm), mfl ....?

Hur skulle i förlängningen Göteborgs och Stockholms avgifter för Trängselavgifter kunna spridas ut på alla andra som inte kör där(?) ...., var ska detta sluta - jo med att jag inte skriver på detta upprop!

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Det låter bra. Då är det väl på sin plats att transportstyrelsen tar betalt på ALLA vägfärjor runt om i landet så kan vi istället sänka skatten. Överslagsberäkning: 40 färjor, 120 personal, kanske 200 miljoner om året.

Rödby-Puttgarden tar trekvart och kostar ca 900:-, dyrt

Gotland-fastlandet tar tre timmar och kostar ca 1.100:-, billigt

I konsekvensens namn bör vi då införa vägavgift på alla vägar. Då kan vi sänka skatten ännu mer.

Antingen eller :)

Sen är trängselskatten en form av trafikreglering precis som P-avgifterna på allmänna parkeringar.

:bye::bye:

Senast ändrad:
F

F.d. 24320

Guest

Jag har inget emot att betala fler avgifter för saker jag verkligen utnytjar sålänge de är rimliga.
Med tanke på sjöfartens lönsahetsproblem så anser jag nog att färjepriserna är det också.
Förstår tanken med upproret, att alla ska dela på kostnaden för att den ska bli lägre för de som utnytjar den.
Men jag håller helt enkelt inte med.
Det subvensioneras redan som det skrivits en hel del, resten borde var och en kunna stå för själv.
Tycker också det är fel att jämföra sträckan mellan gotland och fastlandet med en riksväg. (vatten där om någon missat det) Även om Gotlänningarna självklart har rätt till en väl fungerande trafik till och från ön så är det knappast samma sak. detta är man nog medveten om när man bosätter sig där eller reser dit. (förmodligen en av anledningarna)

Att ta vägavgift för alla vägar kan tyckas överdrivet då vi redan betalar för detta genom olika skatter för fordon osv.
Däremot att medfinansiera vissa satsningar (som en bro, färga el dyl) med en avgift tycker jag bara är bra.
MvH Benny

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25246

Guest

Lite siffror att bolla med Vi betalar ca 90miljarder i skatter som har med fordon att göra ca 7miljarder går till just vägar färjor mm. resten försvinner i politikens svarta hål.

Personligen är tanken på om hälvten kom till det är avsikt till vilka vägar vilken sysselsättning, säkrare=mindre olycker mm. mm.

Detta borde vi reagera mera på.....

Mikkeman.

Gillis & Ankie

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5101
Medlemskap
2024

Men företagen lämnar ön för att transporterna är för dyra, lönerna är mycket låga men det hjälper inte inga arbeten. Jag brukar få höra att det är så bra livskvalite här men det skiter banken i de tar inte betalt i natura så båtarna måste bli billigare.:)

Senast ändrad:
F

F.d. 2621

Guest

Bra livskvalitet finns överallt och hela Sverige måste leva, heter det ju - med all rätt. Kan man kanske ana viss egoism i alla dessa upprop om hur just den egna orten ska prioriteras och stöttas av andra? Ja, visst finns det det!

T

Teddi

Guest

här handlar de om en bygd som inte har valt,,dom har inte haft dom förutsättningarna,,dom är födda på gotland,,,, går de bra för öbor så går de också bra för vissa andra,,:p för ett antal år sedan fick gotlandsbolaget 600 milj,,kronor av dåvarande regering,, varför då?? ja känner en stark sammanhållning med got länningar,,

likaså gjorde jag med skärgårdsbor i göteborg,,där fick dom gratisfärjor,, de handlar inte om detta på gotland,,,utan samma överlevnadsvillkor som vi andra har,,,dom kämpar för 18-kr,,-milen,, vi som vill ställer upp ,,alla andra kan kanske tänka sej in i situationen,,

man väljer inte sin livsstil,,man föds till det,, ha de ,,prutt..

A

aviata

Guest

Varför skall Öland få ha sin bro där man får åka GRATIS???
Många andra platser i Sverige har ju gulmålade färjor, som inte kostar något att nyttja! Gotland tillhör ju faktiskt Sverige efter vad jag fick lära mig i skolan. Eller är det något annat som gäller?
Med många soliga hälsningar, Eva

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Det finns gott om färjor tex i Bohuslän där biljetten är dyrare per sjömil än den till Gotland. Marstrand, Åstol, Käringön, Gullholmen och Koster är bara några.

F

F.d. 29925

Guest

Lite siffror att bolla med Vi betalar ca 90miljarder i skatter som har med fordon att göra ca 7miljarder går till just vägar färjor mm. resten försvinner i politikens svarta hål.

Personligen är tanken på om hälvten kom till det är avsikt till vilka vägar vilken sysselsättning, säkrare=mindre olycker mm. mm.

Detta borde vi reagera mera på.....

Mikkeman.

Enligt budgetpropositionen för 2012 är det c:a 22 miljarder enbart för det statliga vägnätet, inkl. färjeverksamheten.:confused:

Man kan nog utgå ifrån att det dessutom finns en del som är avsatta till "subventioner" av viss kommunal verksamhet.
Sen är det väl så att politiker har en förmåga att "klämma ut" så mycket som möjligt fram tills de anser sig ha nått "smärtgränsen".
Att alla pengar som kommer in till statskassan fördelas oberoende vem som bidragit är nog inget som är unikt för just Sverige.

(Sen är det väl inte märkligt att man inte vill betala för något som andra kanske har gratis, så fungerar väl avundsjukan? )

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Nu gäller upproret länet, stiftet och regionen Gotland som saknar en skattefinansierad "väg" och inte resten av småöarna Gotska sandön, Fårö, Furilden, Karlsöarna, Slite skärgård och alla dom andra holmarna runt ön.

Tänk om det skulle kosta 1.000:- extra för att förflytta sig mellan länen i Sverige. Vad skulle det då kosta för dem som bor i de båda norrländska storstadregionnerna att ta sig ut i Europa? Malmö har ju sin Öresundsbro, 3-400:- och inom kort kommer en tunnel mellan Danmark och Tyskland, troligen i samma prisnivå.

Det gäller länet, stiftet och regionen, inget annat.

PS
Fakta om Gotlandsbåtarna

Med snabbfärjorna tar det cirka tre timmar att resa till Gotland oavsett om man väljer att resa från Nynäshamn eller Oskarshamn. Det gör att man kan besöka Mälardalen över dagen som boende på Gotland.
Destination Gotland transporterade under 2010 1 652 932 passagerare, 498 010 personfordon och 728 671 längdmeter gods mellan Gotland och fastlandet. Under sommarsäsongen körs upp till 18 turer till och från Visby per dygn. Vintertid går båttrafiken med 6 turer per dygn.
Passagerartrafiken i Visby hamn är med 1,7 miljoner resande på samma nivå som Göteborgs hamn.

Källa: Gotland i siffror 2011 http://www.gotland.se/imcms/1353

Senast ändrad:
F

F.d. 24320

Guest

Men företagen lämnar ön för att transporterna är för dyra, lönerna är mycket låga men det hjälper inte inga arbeten. Jag brukar få höra att det är så bra livskvalite här men det skiter banken i de tar inte betalt i natura så båtarna måste bli billigare.:)

Har ni inte fack och kollektivavtal på ön ?

Så är det i hela landet, företag lämnar landsorten för storstäderna och andra länder, dit den stora marknaden finns.
Hur ska vi i rättvisans namn göra för att subventionera transporterna från, tex, norra norrland till industrierna i göteborg, det är ju alldeles för långt och för dyrt som det är idag. Och jag skulle föresten vilja ha en tunnelbana här i skogen med när vi ändå är igång. :wink:

Gillis & Ankie

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5101
Medlemskap
2024

Ja vi har fack och kollektivavtal på ön men ligger mellan 3-5000 under lönerna i landet facken säger att vi inte kan begära mer för då försvinner jobben

F

F.d. 29925

Guest

Man skall naturligtvis inte göra sånt som vem som helst kan göra för att hålla höga lönenivåer.
Läste förresten en jämförelse mellan kostnaderna för boendet i olika delar av landet.
Skulle absolut inte vilja betala de summor som gäller i storstäderna.men Men det måste väl ändå finnas en viss form av livskvalitetet på Gotland eftersom så många Stockholmare försöker att skaffa sig ett sommarboende på ön.

(kanske därför man subventioner flygförbindelsen endast med Gotland och inga andra destinationer i landet?;)

Gillis & Ankie

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5101
Medlemskap
2024

Sommarboende ja, men bor man här och pendlar till arbete på fastlandet då är det inte så roligt längre

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Hej Var för nämner ingen om att Svenskarna har en ö som heter Ven,
& där är inga subventioner på resandet OBS! vad jag vet, rätta mej om jag har fel!
Mvh

A

aviata

Guest

Man skall naturligtvis inte göra sånt som vem som helst kan göra för att hålla höga lönenivåer.
Läste förresten en jämförelse mellan kostnaderna för boendet i olika delar av landet.
Skulle absolut inte vilja betala de summor som gäller i storstäderna.men Men det måste väl ändå finnas en viss form av livskvalitetet på Gotland eftersom så många Stockholmare försöker att skaffa sig ett sommarboende på ön.

(kanske därför man subventioner flygförbindelsen endast med Gotland och inga andra destinationer i landet?;)

Förstår inte vad Du menar med flygsubventioner? Var snäll och utveckla det!! Hur skall vi kunna ta Bilen eller Husbilen när vi vill besöka nära och kära på FASTLANDET??
Hälsingar Eva, Född i Västra Götalands Län

Toppen