• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Gotland - fastlandet

F

F.d. 1606

Guest
Sv: Gotland - fastlandet

Här kämpar vi alla för en god sak. Kul att kyrkan oxå är med på båten för bra och rättvisa transporter av gods och folk till och från Gotland.
Tänk om vi på ön kunde få och känna ett stort stöd av er som bor på det fasta landet.
Anders

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Örinte gotlänningarnas resor redan kraftigt subventionerade? det trodde jag? :confused:

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2025

Blev det nåt kyrkuppror?
-
Varje morgon klockan sju går biskopen Sven-Bernhard Fast ut till sin kyrkklocka och ringer i kyrkklockan på Biskopsgårdens kapell i fem minuter i protest mot vad många gotlänningar anser är en försämrad färjeförbindelse med fastlandet.
Han uppmanar även andra präster på ön att göra samma sak.
– Jag kan tänka mig att de hör klockorna om tillräckligt många ringer, säger han

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Örinte gotlänningarnas resor redan kraftigt subventionerade? det trodde jag? :confused:

För att förstå vad det handlar om måste vi omvandla färjepriset till mil-pris och hastighet på E4:an.

Personbil / Husbil över 6 meter770-1210 kr
Personbil / Husbil över 6 meter770-1210 kr

Det kostar minst 800:- att ta en vanligt förekommande husbil till Gotland - 10 mil. Det blir 80:-/mil.

Stockholm - Göteborg - max hastighet 30 km/tim - 50 mil - 4.000:- i vägavgift.

Stockholm - Malmö- max hastighet 30 km/tim - 60 mil - 4.800:- i vägavgift.

Stockholm - Haparanda - max hastighet 30 km/tim - 100 mil - 8.000:- i vägavgift.

På några av dessa sträckor kan vi idag åka X-2000 mycket billigare eller köra bil utan vägavgift med helt andra hastigheter. Det finns ingen som hade acceperat motsvarande förhållande som gotlänningarna måste göra. (Tillhör Gotland Sveririge?)

Nej, en flygbro med Herkulesplan som tar över våra husbilar för ca 200:- hade varit betydligt rättvisare men tyvärr omöjligt.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Jag är inte säker på varför transporten av fastlänningars husbilar till och från Gotland skulle subventioneras kraftigt, det får väl tas från semesterkontot, precis som man betalar sina färjeresor när man åker Söderut från Sverige. :confused:

Hobbyloj

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
945
Medlemskap
2025

Jag är inte säker på varför transporten av fastlänningars husbilar till och från Gotland skulle subventioneras kraftigt, det får väl tas från semesterkontot, precis som man betalar sina färjeresor när man åker Söderut från Sverige. :confused:

Gotland tillhör ju Sverige. Att åka färja utomlands är en helt annan fråga.
Ta som exempel Öland. Där betalar vi ingen broavgift. Så varför ska inte staten subventionera allt resande till Gotland. Alla gör inte nöjesresor dit, så det är inte semesterkassan det gäller.
Själv har jag barn och barnbarn där och det finns de som bor i Stocholm och arbetar på Gotland och de har inga rabatter. Se länk Vägpris inom gotlandstrafiken.

MVH / Lars-Olof

F

F.d. 55321

Guest

Om du tror att det bara handlar om husbilstransporter till o från Gotland så ska du sätta dig in mer vad demonstrationerna gäller. T.ex Barn o barnbarn vill ej som senast betala över 4000:- för 2 vuxna 2 barn och personbil tur o retur att besöka oss ( mormor o morfar) utan gör hellre något trevligare för dessa pengar

F

F.d. 1606

Guest

Montreol.

Är inte E4 du kör på subventionerad? Bland annat av oss Gotlänningar.
Är din väg så mycket viktigare att subventionera av stadskassan än våran väg
Det får du vara vänlig att förklara så att jag förstår. Du får nog lägga dig på en låg nivå, jag har lite problem med förståndet. Jag förstår att jag har det eftersom jag inte förstår logiken i ditt resonemang. Men det kan du kanske ändra på. Jag menar så att även jag kan förstå ditt resonemang.

Anders

F

F.d. 1606

Guest

Om du tror att det bara handlar om husbilstransporter till o från Gotland så ska du sätta dig in mer vad demonstrationerna gäller. T.ex Barn o barnbarn vill ej som senast betala över 4000:- för 2 vuxna 2 barn och personbil tur o retur att besöka oss ( mormor o morfar) utan gör hellre något trevligare för dessa pengar

Är det Tony och Mona från Dalhem? Ring mig
Anders

Toppen