• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Googles internationella språkförstöring

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Missbruket sprider sig!

Överallt numera finner man usla översättningar från olika språk till svenska exempelvis. Vad kostar en översättare per timme idag egentligen eller finns det inga översättare att tillgå?

Jag bojkottar alla företag som misshandlar språken på det här viset!

Har Google varit framme med sin språkförstöring så borde det åtminstone finnas med en varningsskylt à la VARNING! DÅLIG ÖVERSÄTTNING! FÖRETAGET SKITER TOTALT I KUNDERNA!

Jappe

Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Googles internationella språkförstöring

Men håll med om att det ibland skapar ett gott skratt, som besöket på en restaurang på södra Gran Canaria som presenterade:

- våldtäckt på Medehavsvis.

och

- Våldtäckt i vitt vin.

.... på deras fiskmeny!

Förklaringen är att den fattiges hummer, marulken heter "rape" på spanska. Troligen har men först översatt till engelska och sedan vidare till svenska.

Men visst sätter det igång fantasin och det blir lite dråpligt.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

濫用正在蔓延!

現在到處尋找不同語言的瑞典例如質量低劣的翻譯。什麼今天每小時翻譯,還是真的沒有翻譯可用?

我抵制誰用這種方式濫用語言所有的公司!

谷歌一直領先於語言的破壞,那麼它至少應該點菜警告的警告信號!翻譯!公司SHIT客戶總數IN!

Jappe

Men visst kan det vara muntert med ett litet smakprov på Google översättning...:D

I sak håller jag med dig Jappe.

Så här blev det när google översatte tillbaka till Svenska.
"

Missbruk sprider sig!

Nu leta efter olika språk, såsom den dåliga kvaliteten på den svenska översättningen. Vad är Översättning timme idag, eller egentligen Lärarprogrammet?

Jag motstånd som missbrukar språk på detta sätt hela företaget!

Google har varit före förstörelsen av språk, så borde det åtminstone vara en la carte varningsvarningssignal ! Översättning! Företagets totala kunden SHIT I N!
"
image004.gif

Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Man kan vara tacksam för att bedragarna anväder Google Translate vid sina försök att lura folk på pengar. Det är mindre sannolikt att Skatteverkets personal har lika dåliga kunskaper i svenska språket som Google.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Bla bla bla själv! Vill man försöka förstå en text på ett främmande språk som man hittar någonstans så kan det fungera ganska bra.

Men, när företag av bekvämlighetsskäl använder Googles tämligen usla översättningstjänst i sin reklam så blir det något helt annat! Detta fenomen dyker upp ganska ofta nuförtiden och att acceptera sådant utan att reagera tyder på allvarlig intellektuell insufficiens naturligtvis! :D

Jappe

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Problemet torde vara att den svenska texten (i bästa fall) är generation 3.

1) Produkten tillverkas i Kina och bruksanvisningen skrivs på mandarin.

2) Bruksanvisningen översätts från mandarin till engelska - ibland kanske av en person som inte har fackkunskaper kring den berörda produkten.

3) Den engelska texten maskinöversätts till svenska, eller också översätts den av en person som inte har fackkunskaper kring den berörda produkten.

Fackmannamässiga översättningar torde kosta mellan 1:50 och 3:00 per ord. (Det lägre priset gäller en längre löpande text, det högre priset gäller t.ex. juridiska texter där översättaren är ackrediterad för denna typ av översättningar.)

Har roat mig med att göra ett litet exempel (se den bifogade filen).

Bilagor

• Översättningsprov.pdf
    20 KB · Visningar: 77

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

När man googlar på ett vanligt svenskt sammansatt ord så kommer som ett brev på posten: "menade du" och så föreslår Google särskrivning.

Ett annat ofog som kommer från Google är översättningen av "another", en till. På svenska heter det "en kaka till" och absolut inte "en till kaka".

Det verkar som Googles avsikt är att förstöra det svenska språket för att det ska bli lättare för Googles översättningsfunktion att fungera!

Upprörd Jappe

Jan K

HBK Medlem
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2029

Ett annat problem med Google är rättstavningstjänsten. Det finns bland annat ingen väg att rapportera in fel.

Exempelvis så heter det "brukshundklubb" men Google envisas med att det ska vara "brukshundsklubb" (med två "s").

Jag har e-postat till någon obskyr supportadress men inte ens fått något svar.

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Som dyslektiker använder jag Google att göra en "råöversättning" av en svensk text, då får jag tex engelskan rättstavad och kan sedan bearbeta texten till förståelig engelska. Tycker det är ett bra hjälpmedel.

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025

Ett annat problem med Google är rättstavningstjänsten. Det finns bland annat ingen väg att rapportera in fel.

Exempelvis så heter det "brukshundklubb" men Google envisas med att det ska vara "brukshundsklubb" (med två "s").

Jag har e-postat till någon obskyr supportadress men inte ens fått något svar.

Tyvärr här är det Google som har rätt, "brukshundsklubb" skall stavas med två s.

Jag har en gammal kompis som är språkvetare och har fått otaliga "föreläsningar" och påpekanden när det gäller stavning och språkbruk.
När det gäller "brukshundsklubb" förklarar han det så här. Skriver man " brukshundklubb" med ett "s" så avser det bara en enda hund. Skriver man däremot " brukshundsklubb" med två "s" så avser det flera hundar så en klubb där ett antal hundar är aktiva skall stavs med två "s".

(Ibland kan det bli krångligt med stavning där en enstaka bokstav hit eller dit helt kan förändra ordets innebörd)

Jan K

HBK Medlem
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2029

Nja,
Om jag inte tar helt fel så är den officiella förklaringen från Svenska Brukshundklubben, att med två "s" så är det en klubb för hundar (vilket det inte är) utan en klubb för människor, framförallt hundägare (vilket den är).
Hur språkvetenskapligt korrekt det är vet jag inte men det borde vara verifierat.

F

F.d. 50609

Guest

Jag är riktigt imponerad över Google's app translate, igår kväll satt jag med mina kollegor från Litauen, några kan Engelska men två av mina kollegor kan inte, trots detta så kunde vi föra ett väl fungerande samtal via Google Translate.... visst blir det fel ibland men om man tänker på att hålla meningsuppbyggnaden enkel så blir det ganska bra.

Jan K

HBK Medlem
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2029

Om man använder Google translate för att göra en råöversättning, som man sedan filar vidare på så är den inte alls dum.
Det har jag gjort många gånger med engelska texter, som jag översätter till svenska. Då sparar man mycket tid och resultatet blir bra.

Men man måste som sagt jobba vidare med Googles översättning för att det ska bli bra.

Så jag är både kritisk och positiv till Google translate.

//Jan

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025

Nja,
Om jag inte tar helt fel så är den officiella förklaringen från Svenska Brukshundklubben, att med två "s" så är det en klubb för hundar (vilket det inte är) utan en klubb för människor, framförallt hundägare (vilket den är).
Hur språkvetenskapligt korrekt det är vet jag inte men det borde vara verifierat.

Jag får väl också säga ett Nja,
Det är helt riktigt att det är en klubb för människor men efter vad jag fått förklarat för mig så skulle de två S:en syfta till vad dessa människor sysslar med och med ett "S" skulle de då bara ägna sig åt en enda hund medan med två "S" skulle de syssla med hundar i flertal.
Jag har även noterat att fler och fler vägskyltar med visning till brukshundsklubbar stavas med två "S"
Som jämförelse kan man nämna " fotbollsklubb" där S:et läggs till efter fotboll man skriver inte " fotbollklubb" utan "S:et och det samma skulle då gälla när man skriver brukshundsklubb .

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Grundregeln är att om det sammansatta ordet består av tre delar (t.ex. "fot", "boll" och "klubb"), sätter man in ett s mellan andra och tredje delen: "fotbollsklubb".

Sedan finns det givetvis undantag ...

Toppen