• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Googles hyllning

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Googles hyllning

Idrott och politik hör inte ihop

Helt klart att många menniskor tycker på detta viset. Dessvärre är det många av dessa som gömmer sig bakom klyschan för att slippa ta ställning. Med detta uttalande menar jag inte på något vis att ovan citerade är en av dessa. Min åsikt är att man INTE skall gynna eller deltaga i arrangemang där arbetsplatsolyckorna når "all time high" pga bristande säkerhet, människor lider, tar skada & där bl.a sexuellt avvikande förföljs. Hela det ryska OS-köret är enligt mej oacceptabelt & bör bojkottas. Såg ett program på TV där väldigt många gästarbetare inte fick betalt utan blev utvisade när dom ville ha ut sin lön. En elektriker polisanmälde sin arbetsgivare pga utebliven lön men blev istället misshandlad av POLISEN (slagen & ett spett uppkört i r...n) om han inte återtog sin anmälan. Det framgick i programmet att det var en liten klick av det ryska samhället som tjänade stora pengar på jippot. (Mer blev det ju om man underlät att betala lön till en del) Om man besöker eller deltager i arrangemang som anordnas på detta sätt så ger det ju en signal till regimen att omvärlden inte har något att invända mot dess handlande. Som sagt, jag står för vad jag säger & tycker att det är för dj....gt & oacceptabelt.
Att samma text som på den svenska skulle stå på Google's ryska sida betvivlar jag starkt.

Bennie

Senast ändrad:
F

F.d. 17667

Guest

Så här tycker jag… så finns det också i pränt… till vilken nytta det nu har :)

Naturligtvis hör idrott och politik ihop. Spårbarheten är tydlig... och ska så vara

Det finns knappast en ideell idrottsförening som inte är beroende av ekonomiska beslut... fattade av lokal-, regional- och rikspolitiker... mängder av olika stöd. I proffsvärlden styrs förutsättningarna hela tiden av politiska beslut som t.ex. skatter på intäkter, omsättning, löner etc.

Alla föreningar är upphängda på värdegrunder beslutade av RF, Riksidrottsförbundet, som i sin tur är upphängda på folkviljan direkt styrd av beslut fattade i riksdagen.

Att det "idrottsliga världssamfundet", IOK, inte utnyttjar sina möjligheter att på ett bättre sätt påverka länder m a p t ex mänskliga rättigheter ... är ett underkännande av sin egen organisation. Det är bara beklämmande att i tv-rutan se IOK och SOK ”vrida” sig ur sitt ansvar och med argumentet att idrott och politik inte hör ihop.

Att de aktiva i OS har annat än politik i huvudet just nu... det är förståeligt. En del av dem orkar dock med både och... men då är de fjättrade av IOK regler.

Som tv-tittare så är det de sportsliga prestationerna jag ser fram emot, men en och annan yttring (likt från vår höjdhopperska) som stöd åt mänskliga rättigheter ser jag gärna förekomma. Men IOK borde agera, dels i samband med uttagning av arrangör genom att ställa villkor, men också under hela förberedelsearbetet.... med villkoret "att annars blir det inget".

Trådskaparens hänvisning till google-annonsen är ett annat exempel på demokratisk yttring, kommersiell eller inte.

Ja... det var väl att sticka ut hakan... så det är bara att puckla på...:)

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Idrott och politik hör inte ihop

Kanske det är så, företrädarna för idrotten brukar i alla fall alltid dra detta mantra.

Men i det här fallet med Googles hyllning, är det väl mera en fråga om människans lika värde oavsett sexuell läggning.

Applåderar initiativet!

F

F.d. 17667

Guest

Färgerna är från regnbågsflaggan som är en symbol för HBTQ-rörelsen.
Jag vet inte om det är politik eller...

Det finns det säkert olika uppfattningar om. Man kan t.ex. se politik som ett "verktyg" att påverka... och nog vill google påverka med sitt goda initiativ.

batju

HBK Medlem
Kommun
Svedala
HBK-Nr
3611
Medlemskap
2025

Idrott och politik hör ihop.
Efter att jag sett hur arbetarna som byggt anläggningarna
behandlats, väljer jag att bojkotta sändningarna därifrån.
Detta är ju Putins prestige-företag.
De svenska IOK-medlemmarna har också gjort ett mycket
ömkligt framträdande, även Stefan Holm som annars vågat säga
sin mening. Dom är väl rädda att mista sina feta löner.
De korrumperade i IOK och Ryssland kan ta varandra i hand!

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Redan 1936 var det uppenbart att politiker utnyttjade idrotten. Så länge idrotten är beroende av politiska beslut är symbiosen hur uppenbar som helst.

Håller med, om man tittade på avslutningen som var igår så förstår man att "Putte" försökte höja Rysslands anseende med ett propagandistiskt avslutningsprogram. Det var säkert det mest spektakulära & dyraste som någonsin förekommit i OS. Helt förståeligt att man inte betalade alla arbetare, pengarna behövdes till jippot.

Bennie:D

F

F.d. 4220

Guest

För att den sidan det hänvisades till gällde just den dagen. Google uppmärksammar vissa dagar genom att gör om startsidan med en speciell "doodle" just den dagen. Det kan vara kända personers födelsedagar eller andra bemärkelsedagar.
Denna tråd skapades för två veckor sedan, så det som refereras finns inte uppe mer.
Det enda man kan säga säkert är att snart kommer det en annan "doodle" som firar något annat.

//Stefan

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Helt klart att många menniskor tycker på detta viset. Dessvärre är det många av dessa som gömmer sig bakom klyschan för att slippa ta ställning. Med detta uttalande menar jag inte på något vis att ovan citerade är en av dessa. Min åsikt är att man INTE skall gynna eller deltaga i arrangemang där arbetsplatsolyckorna når "all time high" pga bristande säkerhet, människor lider, tar skada & där bl.a sexuellt avvikande förföljs. Hela det ryska OS-köret är enligt mej oacceptabelt & bör bojkottas. Såg ett program på TV där väldigt många gästarbetare inte fick betalt utan blev utvisade när dom ville ha ut sin lön. En elektriker polisanmälde sin arbetsgivare pga utebliven lön men blev istället misshandlad av POLISEN (slagen & ett spett uppkört i r...n) om han inte återtog sin anmälan. Det framgick i programmet att det var en liten klick av det ryska samhället som tjänade stora pengar på jippot. (Mer blev det ju om man underlät att betala lön till en del) Om man besöker eller deltager i arrangemang som anordnas på detta sätt så ger det ju en signal till regimen att omvärlden inte har något att invända mot dess handlande. Som sagt, jag står för vad jag säger & tycker att det är för dj....gt & oacceptabelt.
Att samma text som på den svenska skulle stå på Google's ryska sida betvivlar jag starkt.

Bennie

Håller med till 100%. Hela jippot är egentligen sjukt, det är så oerhört mycket pengar det handlar om som istället kunde gå till utbildning av fattiga, där bristen på kunskap i mångt och mycket drabbar både deras hälsa och vår miljö.
Jag är inte emot idrott, det är en hörnsten i vår livsstil, men då handlar det om att vi själva utövar för både den fysiska och mentala hälsan.
Men därifrån till arrangemang och jippon för miljardbelopp är en helt annan sak. Och jag är heller inte emot OS i sig, men jag tycker att man kunde använda de befintliga arenorna som redan byggts och satsa de pengar som då blir över jordens del av befolkningen som aldrig kommer några vinster till del annars.

Toppen