• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Google

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025
Alla ni som är flitiga användare av Google maps, är ni i tron att det är satellit bilder dom använder? Hittade denna bil som smög omkring i Inverness när vi var ute och cyklade. Man kan undra hur lång tid det tar att fotografera ett helt jordklot med en Opel Astra? Eller kan jag ha fel.
Någon som vet vad dom har för tjänst då man använder denna bil.

Bilagor

• Google 090.jpg
    Google 090.jpg
    766,6 KB · Visningar: 27

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Google

I USA har de denne riggen på taket av en van, det er kamerariggen for 3D tjenesten til Google Earth. Prøv å fokusere inn på Golden Gate, det var den første kjente strekning - før dette tok de endel bilder inne på Google campus.

Det skal være flere team underveis i Europa - har ikke sett at de har startet i Skandinavia ennå.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Streetview är fantastiskt. Det täcker en stor del av vägnätet i Europa. Man förstår inte hur de hittat småvägar och de har t o m varit inne och vänt på parkeringsplatser o d.
När jag gör upp resplaner för okända länder/vägar "torrkör" jag ofta vägen med streetview så slipper jag överraskningar som kostigar, grusvögar mm.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Google har till och med täckt in vissa gågator!
I Tyskland är det svårt att hitta Streetviewbilder, kanske har det tidigare varit förbud?

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025

Hur dom hittar småvägar, här är något lurt. Titta på bilden och där ser man att man filmat gatuvy som man brukar. Men hur har man hittat vägen som inte är bredare än en cykelbanan? Och dessutom återvändsgränd, vad hade man för syfte med detta. Det är ett annat land som filmar precis vad dom vill och lägger ut. Kör själv med gula gubben så ser ni att där är massa skyltar att man inte har där och göra. Men det kanske inte är så viktigt länge då allt verkar utsålt nu för tiden, både transportstyrelsen och https://nyheteridag.se/ritningar-pa...nats-ut-till-kina-allt-pekar-pa-skyddsobjekt/ För något år sedan så fanns inte byggnaderna på google mapp men dom syntes på Hitta.se kartan.

Bilagor

• Hästveda.jpg
    Hästveda.jpg
    312,3 KB · Visningar: 27

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025

Jag såg en bil med liknande utrustning i Örebro för ett par år sedan. Den åkte omkring i villaområdet gata upp och gata ner.

F

F.d. 24550

Guest

Det finns dock en ganska lång eftersläpning vad gäller uppdatering så det är inte alls säkert att det ser ut som på Google maps när man väl kommer på plats. Vi skall snart flytta till ett område i Malmö som, när man tittar på Google maps, ser obebyggt ut.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Jag och dottern är med fortfarande när vi går på vår hemgata detta var 2010

framsidan

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023

Google har till och med täckt in vissa gågator!
I Tyskland är det svårt att hitta Streetviewbilder, kanske har det tidigare varit förbud?

Tyska staten hade en rättsprocess mot Google för några år sedan och vann den också. Därefter kunde alla personer kräver att deras hus inte är synliga, inte heller personer.

I vårt område här kunde Google omöjligt filma allt så som man ser från gatan.

Framsidan

F

F.d. 14324

Guest

För ett par år sedan var det relativt enkelt att skapa egen streetview med hjälp av en vanlig smartphone i kombination med verktyg som google erbjöd.

Här är en streetview jag gjorde, fast det kanske mer borde kallas för "stigview" för så värst mycket street var det inte.

https://www.google.se/maps/@59.5855...3oOi2wXRosWNXBgdS430M!2e10!3e11!7i5656!8i2828

Tyvärr krånglade google till det och tog bort verktygen de erbjöd och startade ett program för "Thrusted-nånting" där man skulle ordna nån slags certifiering för att få göra streetview.
Jag hämtade mig aldrig efter det riktigt även om jag hört att det går att lösa det.
Numera nöjer jag mig med at ladda upp photospheres (utan koppling till varandra) till google maps, men jag har blivit sämre på att ladda upp dem... En från förra året: https://www.google.se/maps/place/To...0x150d9e8f7e723674!8m2!3d55.997453!4d14.44545
(det är svårt att få till horisonten över vatten)

mvh jocke

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Man kan inte lita på att platsen som visas i "street view" stämmer med verkligheten.
Denna bild ligger fortfarande kvar fast det har stått ett stort hus med köpcentrum där sedan 2013.

triangelgoogle2017.JPG

Så här ser det ut i verkligheten. Hotellet på övre bilden sticker fram bakom höghuset.

Triangeln_Sankt_Johannesplan.jpg

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Det finns ju datum på Streetview, så är filmerna gamla skall man nog passa sig.
Hemma t ex är filmerna från 2011 så en del har hänt sedan dess.

Toppen