• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Godkända spårningsystem

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Flera försäkringsbolag kräver godkända spårningsystem i bil med värde över 1milj., eller vid resa utanför EU/EES.
Vilka spårningsystem har ni?kostnad? Jag är endast intresserad av GODKÄNDA system.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
När jag skulle försäkra bilen när jag köpte den så blev jag också uppmärksammad på samma sak. När jag undersökte litet närmare visade det sig att det finns inget generellt godkännande från försäkringsbolagen utan varje bolag verkar ha sin lista med system de godkänner.

Så jag kan nog bara ansluta mig till KOKKAKI att du får kolla med respektive bolag. Vid något tillfälle hittade jag upplysningar efter en del grävande på försäkringsbolagets web.

MVH
Hans
 
F

f.d. 53452

Guest
Köp inte Swetrack Max den fungerar inte som utlovat, batteritid ca en månad mot utlovade tre år.
Hade du det rätt inkopplat? I så fall kan du reklamera den. Själv har jag haft SweTrack Lite i två år och den fungerar utmärkt. Det enda jag upptäckt att när batterispänningen i husbilen går ner så "orkar" inte signalen riktigt igenom plåttaket på den loge jag står i varvid en mindre missvisning på 50 meter uppstår. Men inget ont om det inte har något gott med sig. När jag ser missvisningen så är det dags att åka ut och ladda startbatteriet.
Vid mina tre kontakter med Swe Track under dessa två år har jag fått snabbt och professionellt bemötande.
Kollade med "mina" två försäkringsbolag om de accepterade Swe Track med svar: "Inga problem".
 
F

f.d. 53452

Guest
Godkänd av vem?

Trodde att detta var upp till varje försäkringsbolag att avgöra. (Så står det åtminstone i tidigare inlägg.)

Vårt försäkringsbolag har inte några krav på "tracker", och har därmed inte godkänt några.

Pålle
Hej Pålle.
Förlåt en kanske närgången fråga, har de inga krav oavsett värde?
Ha en fortsatt bra kväll / Svante
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Här klan man läsa mer om godkännande av spårsystem: Spårsystem | Stöldskyddsföreningen

Att sedan olika försäkringsbolag kan ha andra "godkännanden" är en annan sak.

Svar på inlägg 9 är, att jag frågade efter premienedsättning om jag monterade en spårsändare. Fick då svar självrisken vid stöld bortfaller. Inga information om krav för dyrare husbilar.

Pålle
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Här klan man läsa mer om godkännande av spårsystem: Spårsystem | Stöldskyddsföreningen

Att sedan olika försäkringsbolag kan ha andra "godkännanden" är en annan sak.

Svar på inlägg 9 är, att jag frågade efter premienedsättning om jag monterade en spårsändare. Fick då svar självrisken vid stöld bortfaller. Inga information om krav för dyrare husbilar.

Pålle
Jag har studerat SSF lista tidigare,dom ställer höga krav för godkännande bla. larmcentral,dessa är säkert bra men blir ofta mycket dyra.
Har tittat på Swetrack som många tycks använda och som försäkringsbolagen verkar nöja sig med, trots att dom inte är på listan,det lutar nog
mot ett sådant,dessutom kan man välja vilka månader det ska vara aktivt,inte betala hela året för avställd bil.
Sedan är frågan om värdet på bilen,så fort du kör ut den ur utställningshallen sjunker värdet flera hundratusen,om bilen blir totalförstörd
och skall ersättas, så är den knappast värd en miljon som är kravet för spårsändare.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Har en känsla av att den där miljon-gränsen egentligen är till för mer stöldbegärliga objekt som Aston Martin och Ferrari. Har CC försäkring och en av anledningarna var just att de inte hade krav på spårning med koppling till larmcentral. Det hade ju i princip ökat priset på försäkringen med kostnaden för larmcentralen.
 
Toppen