• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Goda relationer

F

F.d. 24356

Guest
Jag har skrivit inlägg i några trådar på forumet och försökt argumentera för hur viktigt det är att skapa goda relationer med de som påverkar vår möjlighet att få en bra semester i våra bilar framöver. Lite påhejad av bl a Livibil, LasseJ och Flat Mates tar jag mod till mig att skapa en ny tråd för att försöka förklara hur jag tänker. För det här resonemanget för utanför de trådar t ex Skummelövsstrand och Brevikstråden som jag skrivit i tidigare.

Vad är jag då ute efter och hur tänker jag:

Vi som är med i HBK är säkert överens på en övergripande nivå hur vi vill att våra semestrar och utflykter i bilen skall vara i framtiden.

Vi vill ha frihet att stanna var vi vill, vid havet vid kulturplatser eller vad det nu är, vi vill kunna välja servicenivå där vi stannar ha servicen nära till hands och vi vill ha servicen till så låg kostnad som möjligt helst helt gratis. Så långt tror jag nästan alla håller med mig även om listan på önskemål kan göras långt längre och det behöver vi göra också !

Hur skall vi då komma dit hur skall vi se till att vår framtida semester blir som vi vill ha den ?

-Första steget är tror jag är att identifiera de som kan påverka vår framtid och bidra till att de ger oss vad vi vill ha och då menar jag campingvärdar myndigheter kommuner markägare lagstiftare och media samt andra som kommer att vara de som beslutar om och påverka hur vi skall få det på våra semestrar.

-Andra steget är att bestämma sig för hur man vill påverka dessa "intressenter" för att de skall se positivt på oss och fatta bra beslut i vår riktning:

- tror vi att det är den bästa metoden att påverka dem är att skriva arga insändare i tidningar, hänga ut dem på forumet och idiotförklara dem offentligt eller att hoppa upp på läktaren och skrika glåpord till domaren. Jag tror inte det.

Jag tror att den enda metoden som fungerar är att skapa förtroendefulla relationer med dem vi behöver bli kompisar med dem för att påverka deras beslut i allt som är våra frågor.

Men det är inte lätt att lyckas med det för det krävs att vi själva först kan formulera vad vi vill och att vi kan identifiera "intressenterna" som vi vill påverka och det krävs också:

- ett långsiktigt perspektiv
- en tydlighet när det gäller vad vi vill och våra önskemål
- uthållighet, goda relationer kommer inte på en kafferast
- men också en ide om hur vi själva skall uppträda när vi är ute

Med detta i ryggsäcken kan vi starta jobbet med att bli kompis med alla dem som påverkar vår framtid så att de förstår våra önskemål och tar hänsyn till dem när de fattar beslut i våra frågor.

Bara så tror jag vi kan bidra till att utveckla husbilsåkandet åt det håll vi vill !

F

F.d. 24356

Guest
Sv: Goda relationer

Jag förstår vad du menar och det är precis det jag är ute efter att sätta fingret på.

För det är ett vägval som man inte kan ta ställning till utan att fundera på vad man vill åstadkomma och vad HBK skall stå för.

Idag är HBK en fullständigt fri arena för åsikter och synpunkter och det finns ett stort värde i det. Jag har haft stor nytta av det och av all den kunskap och hjälpsamhet som finns på forumet. Men det innebär också att vi blir betraktade som anarkister och att vårt egentliga inflytande i husbils sverige blir mycket begränsat. Vi är en mysklubb för inbördes beundran där vi har stor nytta av varandra och där var och en har rätt att säga vad som helst men vi påverkar inte vår gemensamma framtid i någon större utsträckning.

Missförstå mig inte nu för jag säger inte att detta är fel väg att gå det kanske är precis vad HBK skall göra och stå för, det kanske är vår hjärta.

Men vi skall samtidigt vara medvetna om att detta skapar spänningar i relationerna med de som fattar beslut om vår framtid. Den frihet som finns på forumet tillåter vem som helst att hänga ut våra viktigaste intressenter av vilken anledning som helst, det räcker med att man inte får duscha bara för att man inte betalt för det, för att få rätten att idiotförklara en seriös företagare som försöker tillgodose våra behov på bästa sätt. Är det så vi vill ha det ?

Men vägvalen är nog inte bara två utan minst tre, för ett tredje alternativ ett alternativ som är väldigt vanligt i föreningar av vår typ, att skilja på vad som är styrelsens linje och vad som är medlemmarnas egna åsikter. Dit har inte riktigt HBK kommit än.

Så att svälja stoltheten behöver inte handla om att välja mellan att vara en förening av hjälpsamma anarkister eller en viktig påverkare i camping Sverige den kan faktiskt vara både och om vi bara förstår att skilja på rollerna.

Senast redigerad av en moderator:
D

Deleted member 11118

Guest

Kan bara hålla med Italenleif och när debatten blir saklig med sakliga argument då försvinner alla som tycker och tror sig veta för de har inga argument. Lysande skrivet Italienleif.

F

F.d. 25288

Guest

Tack för att det finns andra som också har dessa åsikter.Nu behöver man inte känna sig som mindre vetande när man tänker så. Vi husbils åkare är ju inte ensamma i samhället utan måste dela tillgångarna med de som har andra intressen.Jag trivs inte på stora campingplatser, men betalar gärna för att stå på någon liten plats tillsammans med 5-10 andra, tex i hamnar eller ensam ute i naturen på något lämpligt ställe.

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026

Jag kan till viss del hålla med dej vad du skriver Leif.
För problem behövs en lösning, och en lösning är inte förbud.
Utan här krävs en dialog. En dialog som är en tvåvägskommunikation med motparten.
Inte där den ena sätter upp riktlinjerna eller ser oss som ett hot man vill neutralisera.
Vi representerar faktiskt en stor procent av aktiva husbilsåkare.
Och vi har också en kommungrupp som arbetar för oss. Och dom gör hela tiden framsteg.
Jag ser framåt och hoppas på lösningar på alla plan.
Vad det gäller bommar över parkeringar hoppas jag slippa se.
Men tack vare vårt lite kyligare klimat så tror jag vi har lite mindre av det problemet.
Utan att gå mer in på det problemet, som kan bli hets mot folkgrupp.
Låter vi bara tiden arbeta för oss och vi samarbetar och sköter oss så kommer det mesta att lösas.
Det är min åsikt.
Mvh. Krister.

Senast ändrad:

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026

Jag måste också tillägga, att när det gäller negativa artiklar i pressen, så är det inte vi.
Utan det är de som retar sig på husbilsåkarnas frihet som oftast använder de medierna.
Och detta drabbar alla oavsett klubbtillhörighet.
Så här har vi också en hård nöt att knäcka.
Mvh. Krister.

Senast ändrad:
F

F.d. 7334

Guest

VADAN DETTA? Här behövs ingen j-a tråd om relationer!!! :mad:

Jag har redan en positiv inställning till alla idioter som är här inne och skriver, och alla profiterande campingvärdar, avspärrade parkeringar, sura bönder, sommarstugeägare, skyltfönster och......uh...grevar! :D

Skämt åsido, tror att det handlar mycket om attityd, hur vi som husbilsåkare agerar på vägar, campingar, forumtrådar, parkeringar, insändarspalter, rastplatser, i kontakter med omgivningen och varandra.

Jag har även en MC och är med i en klubb, SMC. Där har diskuterats mycket om dessa frågor. Om attityder och hur vi som MC-åkare kan agera för att inte förstöra för varandra som grupp.

Omgivningen ser oss i vissa sammanhang som ett kollektiv, vilket kan vara till vår nackdel, men också till vår fördel om vi har rätt inställning och attityd.

Det är ju inte så kul om vi inte kan känna oss välkomna överallt.

Allt gott!
Björn

F

F.d. 24356

Guest

Jag har surfat runt lite idag på forumet för att försöka känna av hur klimatet är jag är ju fortfarande nybörjare här, och jag måste säga att en del trådar är en tråkig läsning, onödiga och ogenomtänkta inlägg som inte för debatten framåt. Många oförklarliga påhopp som bara gör andra som försöker bidra på ett positivt sätt ledsna. En del trådar verkar självdö för många ger upp och slutar skriva. Men många trådar flyter på bra också mest de som handlar om tekniska och andra okontroversiella frågor. Har börjat inse att det inte är helt enkelt att komma med något vettigt i ämnet goda relationer här.

Men jag skall utmana ödet och göra ett försök i alla fall och har tre förslag som jag skulle vilja höra vad ni tycker om. Alla med syftet att skapa bra relationer.

PÅ FORUMET: På forumet tror jag några till skulle ha nytta av att använda den självkontroll metod som jag själv uppfunnit och alltid använder. När jag har skrivit ett inlägg och är klar att trycka på sändknappen avbryter jag en stund och läser noga igenom vad jag skrivit. Sen ställer jag tre frågor till mig själv, alla måste få svaret JA för att jag skall trycka på sänd:

- För det jag har skrivit tråden framåt och är det rätt tråd jag använder ?
- Kan jag stå för det jag skrivit nu och för överskådlig tid framåt ?
- Är inlägget fritt från inslag som kan kränka eller göra någon ledsen ?

Alla svar måste bli ja annars avstår jag från att skicka.

Med tanke på vad jag läst idag så kanske några behöver en fråga till:

- Har min ilska lagt sig nu ?

De inslagen som inte fick tre ja har ni aldrig fått läsa och det är några stycken dessa har jag förpassat till den binära rymden.

Den här metoden funkar för mig, men ni har kanske bättre förslag.

UTE I VÅRA BILAR
Hittade en tråd idag som handlar om behovet av en "Policy" eller vad det nu ska heta det fanns flera förslag och namnet är inte det viktiga. Den här tråden som startades av Bjoer2 och levde ett tag runt förra årsskiftet hette Uppförandekod. Ett lysande exempel på en bra tråd snyggt managerad av Bjoer2 och med många deltagare som drev på framåt på ett imponerande bra sätt. Tråden kom på kort tid fram till en stomme till en "Policy" delvis också innehåll. Av någon anledning tycks den tråden också dött varför vet jag inte.

Det fanns en del invändningar också (negativa inlägg) men läser man tråden kommer man att upptäcka att de flesta var inte alls negativa utan bara oroliga för tillämpningen av "Policyn", och tillämpningen är naturligtvis lika viktig att lösa annars kommer det inte att fungera. Oron gällde kontroll och bestraffningar bl a. Men som jag ser det är det självklart att man skiljer på Policyn och tillämpningen på så sätt att:

- Styrelsen beslutar om Policyn och förvaltar den men där slutar också styrelsens ansvar.

- Varje medlem i föreningen bestämmer själv om man vill följa policyn efter bästa förmåga och varje medlem sköter själv både uppföljning och ev bestraffning av sig själv.

Den typen av självkontroll tror jag skulle fungera utmärkt för i grunden vill vi göra rätt om vi lovat oss själva att försöka. Vi kan känna oss nöjda när vi gör rätt och vi får en liten otäck känsla i magen när vi gör fel (t ex spiller lite gråvatten på en blåbärsbuske) och lovar oss själva skärpning till nästa gång. Ingen inkl styrelsen har någonting att göra med hur vi lyckas, ingen utesluts eller bestraffas på annat sätt.

Man skulle kunna koppla ett märke på bilen också till löftet att försöka följa policyn, det var tråden inne på och det tycket jag också är ett bra förslag, då får alla som vill försöka följa policyn ett sätt att visa det.

Det här förslaget tycker jag vi skall damma av och införa i HBK.

GODA RELATIONER MED DE SOM BESTÄMMER OM VÅR FRAMTID.
Är betydligt svårare att åstadkomma och tar lång tid. Det kräver för det första att vi vet och är överens om vad vi vill, det kräver också att vi vet vilka som fattar besluten och det kräver att vi har resurser att påverka dem långsiktigt.

Det skulle kännas skönt om vi kunde komma igång med ett sånt jobb men jag vet inte om HBK är riktigt moget för det än.

Men jag kan naturligtvis ha fel hjälp mig.

Men ni har säkert många fler förslag än så här !

Det här inägget fick tre JA av mig så det får ni läsa !

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Italienleif - tredje riktigt bra inlägget från dej i denna tråd. Fortsätt gärna på den inslagnavägen.

Jag (som också är ny här) håller med om dina tankar om attityder och relationer. Det som dock är svårt ibland att veta vilka inlägg som är otrevliga ja kanske tom elaka och vilka som några som munhuggs. Jag har börjat lära mej några man kan "käfta" med så jag gör det också och hoppas att jag inte sårat nån då. Men speciellt för oss som är nya kan vi nog ibland ta fel på de otrevlig och de som käftas. Jag tycker vi måste kunna ha kvar den "humorn" men jag försöker göra det mot dom som är likasinnade. Men för mej är det en jätte skillnad mot att vara snorkig, spydig, otrevlig, elak och dum mot nån annan.

Dina tre/fyra punkter skulle nog vara väldigt bra om man använde lite mer var och en, inte minst jag. Kan vi få in en 5:e om att vi kan ha lite rå humor med likasinnade???

D

Deleted member 11118

Guest

Inte visste jag de var så trevliga de som bodde i Italien, där jag endast varit 2 veckor av mitt liv, kanske dags ändra på det. Lite humor om nu någon skulle tro något annat.

Håller med att inläggen från Italien är väldigt bra, sakliga och framförallt finns där förslag på hur vi kan bli bättre och gå vidare. Sen kanske inte alla förslag passar alla men att någon börjar med en tanke, brukar bli bra, för då blir det andra tankar hos någon annan osv.

Att skriva något när man är arg, ilsken, brukar aldrig bli bra.

Tre ja kanske inte riktigt passar mej, men det fick mej att tänka till så jag gjorde ett expriment med denna text, den fick tre ja. Även en gammal människa kan ändra sig.

Max&Kerstin

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
160
Medlemskap
2025

Jag håller med om det mesta i Leifs utmärkta skrivning. Jag tillhör inte nybörjarna som synes av medlemsnummer. Blev med husbil våren 2000 efter många underbara år på båt. Gick då med i en husbilsklubb med en livfull hemsida där dock umgängestonen succesivgt blev allt annat än trevlig. När husbilsklubben.se bildades öppnades möjligheten att, med några få undantag, ta del av många andras upplevelser, goda råd och allt det fantastiska som hela tiden kommer upp här, utan att tvingas navigera bland inlägg med bara ovett och personliga påhopp.

När det gäller hur vi ska kunna påverka utveckling så får jag vissa problem med Leifs trepunktslista. Sista raden om att inte göra någon ledsen kan bli svår att svara ja på om man som jag t. ex. har kritiserat SCR för tvånget att lösa deras medlemskort för att få bo på någon av derasd campingar. Det finns säkert några som blivit ledsna av detta men jag kan inte se någon annan väg att få till en ändring av detta ofog än att detta påtalas.
I det fallet får man väl ta till kompromiss, anpassning etc. som ju nämnts.

Även inom ram en för goda relationer kan det väl vara tillåtet att argumentera mot vissa företeelser, även om det ibland tolkas som påhopp och resulterar i inlägg skrivna i affekt i stället för adekvata motargument. Farhågan att ens synpunkt skulle kunna kritiseras får ju inte göra att vi helt avstår.

Det är inte alltid ens fel att två träter, det kanske inte ens är fel!

Vehere necesse est!

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023

När e-mail började användas av många, upptäckte man snart att det fåordiga skrivsättet som används lätt kan uppfattas som snorkigt och otrevligt även om det inte är meningen. Dessutom var många ovana vid att uttrycka sig i skrift, vilket ofta gjorde saken värre. Jag har sett att fenomenet även finns på forumet.

Därför är det bra att tänka efter även när man läser ett inlägg, det kanske inte är snäsigt, bara lite olyckligt formulerat och ogenomtänkt.

L

Lärkan 321

Guest

De senaste åren har jag känt en ökad osäkerhet om vad HBK vill som förening och vart vi är på väg, förutom att vara en "mysklubb" där det ryms mycket kunskap och erfarenhet.

Vilka tydliga gemensamma mål har vi slagit fast för styrelsen att arbeta för? Vilka prioriteringar bör göras av alla våra önskemål.

Därför känns det extra positivt att ta del av de "Italienska " synpunkterna.
Denna gång ska vi inte låta sådan klarsyn gå oss förlorad och kvävas till tystnad.

Kanske någon i styrelsen vill kommentera idéerna och berätta hur man ser på dessa idéer/frågor och hur man att på ett effektivt sätt kan arbeta vidare enligt utkastet till "Goda relationer".

Detta kan bli starten till något riktigt bra. /Lars

Toppen