• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Goda ägg!

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Jag köpte "Gårdsägg" i Alingsås. Rätt dyra men eftersom jag inte gillar dagens djurindustri så köper jag gärna ägg från "frigående höns utomhus". Det gör jag alltid men har undrat lite över sanningshalten i påståendena om djurens förhållanden eftersom jag inte märkt någon skillnad i smak mot de vanliga billiga "djurplågeriäggen".

ICA:s Gårdsägg (Glada hönor sprätter ute) flyttade mig genast 50 år tillbaka i tiden när jag stekte ett i morse till falukorven. Dessa makalösa ägg smakade ägg och var jättegoda, precis som förr i tiden. Det kanske inte är likadant i hela riket men i Alingsås märker man skillnaden!

Klart dyrare ägg men stora och fina, så stora att det räcker med ett ägg till frukost. På så vis blir det ju faktiskt billigare totalt!

Glad och mätt Jappe
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Goda ägg!

Men Jappe Har du koll på vad falukorven innehåller?
Skämt jag blir så avundfrisk när jag läser falukorv jag har ingen.
Här i Portugal finns inte denna dilekatess
Men en burk med surströmming finns kvar..
Kanske ska avnjutas vid boul träffen i Spanien
HaDe Hasse:twitcy:
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Goda ägg!

Men Jappe Har du koll på vad falukorven innehåller?
Skämt jag blir så avundfrisk när jag läser falukorv jag har ingen.
Här i Portugal finns inte denna dilekatess
Men en burk med surströmming finns kvar..
Kanske ska avnjutas vid boul träffen i Spanien
HaDe Hasse:twitcy:

Aldi i Spanien har Falukorv, minst lika bra som den svenska.
Finns kanske hos Aldi i Portugal också?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Goda ägg!

Gårdsägg & lantägg är populära benämningar på ägg, man kan fråga sig varför man inte kan köpa stadsägg & lägenhets/villaägg. Alla ägg produceras utanför städerna alltså på landet eller en gårdsanläggning. Vi köper våra ägg direkt från bonden & i detta fallet kan vi prata om RIKTIGA ägg. Dessa ägg har knallgula gulor, kraftiga skal & smakar framför allt ÄGG vilket tyder på bra foder. Vi betalar 50:- / fack (30 ägg) vilket är samma som i affären. Skillnaden är att vi vet vad vi köper & vad dom smakar. Äggen i affären leveras av stora äggrossister t.ex. Äggcentralen & dessa köper in äggen från stora äggproducenter. I en förpackning kan man få ägg från olika producenter & vet således inte vad man köper.

Bennie
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Goda ägg!

Äkta frigående höns har orange gula efter insekter de äter. Men äggfabrikerna kan bland i färgämne för att få färgen. Det samma gäller odlad lax.
 

Calleinvierno

HBK Medlem
Inlägg
420
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
3452
Medlemskap
2024
Sv: Goda ägg!

Jag gav mina höns räkskal under en period, dom var som tokiga i dem. Resultatet efter dessa skal var att gulan blev apelsinfärgad
Och vild östersjölax kan under vissa tider också färga ut av de märlkräftor de äter och som ger den rosaröda färgen
 

Ramberg

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
4731
Medlemskap
2024
Sv: Goda ägg!

Om det finns "djurplågeriägg" torde det också finnas ett stort antal äggproducenter som gör sig skyldiga till "djurplågeri", vilket är ett grovt brott och en djupt orättvis anklagelse mot äggproducenter med världens strängaste och bästa djurskyddsbestämmelser.
Visst påverkas äggulans färg av vad hönan äter, men det färgmedel som används på kontinenten för att göra gulan gulare är förbjudet att använda i Sverige.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.708
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Goda ägg!

Klart dyrare ägg men stora och fina, så stora att det räcker med ett ägg till frukost. På så vis blir det ju faktiskt billigare totalt!

Glad och mätt Jappe[/QUOTE]

Men Jappe. Det är inte storleken på själva ägget som gäller utan storleken på gulan. I övrigt håller jag med, kul att du fått tag på fina ägg.
Vi hade själva fina ägg så länge vi hade egna höns. Det var "gammal svensk lantras". Dessa höns ser nästan ut som fasaner och tål utan vidare 20 minusgrader, de är väl anpassade till vårt klimat ( vi hade dem dock inne på vintern). Övrig tid på året gick de helt fritt på gården (och i omgivningarna) de åt frön, mask, gräs m.m och så krossade vi snäckskal till dem (ger hårda skal).
Äggen var mindre än de som ses i en butik men gulan var i stort sett i samma storlek och färgen var nästan orange.
Dessa höns är intressanta att iaktta, de har de ursprungliga instinkterna i behåll, de går alltid tätt samlade för att försvåra för rovfågel och tuppen gick ständigt och spanade i skyn efter rovfågel.

Det här med frigående höns i kommersiell verksamhet kan vara tvetydigt, det fungerar bra med upp till 20-25 hönor i en flock men blir det fler så uppstår "hackkycklingar".
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Goda ägg!

Vilken tillfällighet att Jappe, just nu, startade en tråd om goda ägg.

Det sammanföll med Carolas just startade "rescue mission" för grannens/bondens 12 höns.

Vi har med god aptit ätit bondens goda ägg, men så fick Carola se hur de stackars hönorna hade de i sina trista burar.

Hönornas eländiga situation och Carola som alltid drömt om egna höns.

Lösningen blev att vi idag tillsammans med bonden styckat av 15-20 m2 av vår trädgården, där det nu gjuts stolpar för att göra en hönsgård. Bonden har just åkt till den spanska motsvarigheten ill Granngården för att leta ett lämpligt hönshus.

...... och Carola läser på om hönsskötsel. hon har kommit så långt i sitt kunskapsletande, så att hon övertygat mig om behovet av en tupp i hönsgården, enligt hennes källor blir hönsen sexgalna utan tupp!

Jappe, det betyder att när du kommer ner till dessa trakter nästa månad, så bjuder vi på pinfärska ägg i direkt anslutning till leverantörerna/hönorna.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Goda ägg!

Vill minnas att jag hört ett ordspråk " En höna sprätter mer isär än tio tuppar sprätter ihop" Var populärt här i Skaraborg före feministernas framfart.....
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Goda ägg!

Vi saknar fortfarande Uglarps frigående (ute så klart) hönsägg. Det var bara att knalla in på gården, stoppa in pengar i lådan, skriva in i boken och köra hem med några kartonger. 6 av 10 ägg kunde ha 2 äggulor (hör detta Jappe, nu när vi är i skryttaget, hehe ; ), som var guldgula av majs & gräsets småkryp.
Tyvärr satte myndigheterna stopp för Uglarps ägg & honung "verksamhet" av någon anledning. Hoppas samma myndighet sätter stopp för all burverksamhet också, men ack nej, det är säkert betydligt svårare med storproducenter!

PS. Portugisiska ägg smakar just som Jappe beskriver. DS.
 
H

hianders

Guest
Sv: Goda ägg!

När du är i krokarna Jappe, alltså i södra Dalarna, kan du få smaka goda Alsbo ägg från frigående höns. Denna ägg producent finns bara några km från oss och vi handlar alltid plattor med ägg där regelbundet. 50 kr för 30 st. Förr hade de också ägg med dubbla gulor och någon sa att det kanske berodde på fodret.

Det du Jappe, tillsammans med Siljans Charks goda bacon som du ju fått smaka.

Inger
 
Senast redigerad av en moderator:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Goda ägg!

Vilken tillfällighet att Jappe, just nu, startade en tråd om goda ägg.

Det sammanföll med Carolas just startade "rescue mission" för grannens/bondens 12 höns.

Vi har med god aptit ätit bondens goda ägg, men så fick Carola se hur de stackars hönorna hade de i sina trista burar.

Hönornas eländiga situation och Carola som alltid drömt om egna höns.

Lösningen blev att vi idag tillsammans med bonden styckat av 15-20 m2 av vår trädgården, där det nu gjuts stolpar för att göra en hönsgård. Bonden har just åkt till den spanska motsvarigheten ill Granngården för att leta ett lämpligt hönshus.

...... och Carola läser på om hönsskötsel. hon har kommit så långt i sitt kunskapsletande, så att hon övertygat mig om behovet av en tupp i hönsgården, enligt hennes källor blir hönsen sexgalna utan tupp!

Jappe, det betyder att när du kommer ner till dessa trakter nästa månad, så bjuder vi på pinfärska ägg i direkt anslutning till leverantörerna/hönorna.


Så upp till bevis, här kommer det!

Nu är hönsgården byggd efter konstens alla regler, stolparna är gjutna och hönsnätet blev typ "Gunnebostängsel", dyrt men snyggt.

Idag var själva invigningen, som var en fin ceremoni, med bonden som förste ceremonimästare.

P1255797.JPG

Sedan kom de 11 hönsen, som aldrig stått på jord, aldrig sett solen och aldrig riktigt fått sträcka på sina vingar, aldrig fått gräva ner sig och "bada" i jorden.

P1255791.JPG

....... och inte nog med det, de har fått byns snyggaste tupp. Inte undra på att de bara stod och gapade när han klev in.

P1255805.JPG

Nu verkar det bara vara det första ögonblickets nyfikenhet, för nu en timma senare så går han mest omkring för själv, medans hönorna kacklar i grupp och verkar mest vara irriterad på honom. Ja se dessa kvinnor!

Kunde inte hålla mig, gjorde en Return on Investmentkalkyl ROI, eftersom jag nu har siffrorna för den initiala investeringen liggande här. Det är material och hantverkare, Carolas och min egen insats är mera av typen frivilligt volontärarbete för hönsens väl. Bondens mångåriga hönsbusiness gav mig de löpande framtida kostnaderna.

Det är bara att konstatera att det ännu en gång har skett, ja det här med att man kanske skulle räkna ut kalkylen först och sedan gå till verket.

Kalkylen blev så där...... nästan lika usel som kalkylerna blivit vid husbilsköpen.

Nåja, den här investeringen får ses över tid och betalar sig med tiden. När det gäller husbilar tror jag det är mera tveksamt att husbilar någonsin får ett högre värde över tid, som antika samlarbilar.

Med tiden kommer det här att betala sig och min kalkyl bryter igen vallen och investeringen är betald år 2086, sedan är varenda ägg en ren vinst!

Min kalkyl förutsätter 11 höns som lägger 5 ägg i veckan, total veckoproduktion 55 ägg, avgår 10 ägg för husbehovet, återstår 45 ägg i veckan för den öppna marknaden.

Vidare så förutsätter det att äggpriset mot konsument ökar med 7% och EU-bidraget ökas med 15% per år. Foderkostnaden tror vi att vi kan hålla nere till 0 genom att omvandla vår trädgård till majsfält.

Det är bara en liten hake. Carolas djupa hönsstudier på nätet de senaste veckorna har gett vid handen, att hönorna bara lever i 5-6 år...... då får jag aldrig kalkylen att gå ihop. Gör därför som politikerna ofta gör, gör en glädjekalkyl.

Förutsätter att den glädje som nu hönsen fått genom att få bli sprätthöns i stället för burhöns, betyder bättre livskvalité och avsevärt längre liv. Ja, i min kalkyl blir de produktiva i drygt 70 år.

Ni kanske tycker att jag är överoptimistisk, rentav lite naiv, men produktionen har redan startat och det första ägget kom ett helt dygn tidigare än vad jag hade i kalkylen.

Här är beviset, här är det pinfärska första ägget.

P1255811.JPG

Jappe, our rescue mission is completed, välkommen så bjuder vi på goda ägg.

Tommy
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Goda ägg!

"Närproduserade " gårdsägg på maxi hudiksvall!!!! kommer fr borlänge, åkt till Kiruna för genomlysning, tillbaks till Borläng för paketering ????,sen till butik,, det blir några mil ,
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: Goda ägg!

Hej Tommy o Carola! Tänkte du inte på att när du skaffade Herr Tupp så fixas reproduktionen liksom automatiskt. Ni kan ju även öka beståndet när hönsen ruvar o det blir kycklingar . Detta förändrar kalkylen.
Ha de gott.
Hälsningar Solveig o Arne
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Goda ägg!

Tack Solveig och Arne, säger som Peter Dalle i rollen som uppfinnaren från Sundbyberg i Lorry och Yrrol..... "Hmm.. Tänkte inte på det".

Tommy
 
Toppen