• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Go Box i Österrike

F

F.d. 56299

Guest
Vi fick efterräkningar efter vår resa i somras genom Österrike.
Först kom det en straffavgift på 240euro för antingen avsaknad av Go Box eller att den skulle varit felplacerad.
Sedan veckan efteråt en till på 240 euro för ej miljöklassat fordon,detta trots att vi gjort allt vi kunde trodde vi.Vi besökte ett Asfinag kontor vid gränsen och fick hjälp med vad man skall göra visade Reg.bevis betalade sammanlagt 1400:-SEK.
Man är ju totalt laglösa i det landet ,vad gör man.
Nån fler som råkat ut för detta?
/Anders
 

Gösta E

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
9065
Medlemskap
2024
Sv: Go Box i Österrike

Österrike är inget land för hb över 3,5 t. Asfinag är helt oresonliga. Fick 200 € böter för 4 år sedan för att jag fått fel info när jag hyrde goboxen. Hade en lång mailkommunikation med dom men fick krypa till korset och betala. Dock skrev jag i mitt sista mail att "jag aldrig mer kommer att sätta min fot i ert land" vilket jag hittills hållt. Kör nu mera alltid genom Schweiz, st Bernadinopasset. 32 CF för 10 dagar!
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Go Box i Österrike

Tycker Österrike är ett trevligt land att köra i, även med tyngre bil. Dels finns ju många vägar som inte är avgiftsbelagda, dels finns ju EasyGo+ som fungerar utan problem.
Finns mycket att läsa här på forumet om detta.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Schweiz är tyvärr inget alternativ för bil över 3.5t för oss som har B kort,krävs C1 eller C.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Go Box i Österrike

Det funkade perfekt för oss. Vi köpte en GoBox på en bensinstation vid gränsen, personalen fyllde i en hemsida, klarade det utan regbevis, betalade en dryg tusenlapp plus en deposition, allt klart.

Vi körde söderut till Italien, med jämna mellanrum så kom det ett diskret enkelpip från GoBoxen.

Efter en månad åkte vi norrut, från Ungern in i Österrike. Det kom enkelpip från GoBoxen efter gränsen. Norr om Wien så börjad den dubelpipa och vi anade ugglor i mossen... åkte in på en GoBox-bensinstation. Dom placerade GoBoxen i en hållare och ville ha en tusenlapp till...

Vid gränsen till Tjeckien så var det ett GoBox kontor. Jag klev in, dom placerade burken i en hållare som skrev ut en lång remsa. Det var mitt kvitto på returen och att dom skulle sätta in en tusenlapp på samma konto som vi betalat ifrån.

Synnerligen enkelt och vi gör gärna om det, hälsar Björn o Lena
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.425
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Go Box i Österrike

Då vi också besöker en av döttrarna som bor på Jylland och vill ha broarna som ett alternativ nyttjar vi EasyGo+Brobizz som även fungerar lika bra i Österrike.
Resorna dras direkt från det kontokort som är kopplat till BroBizz-enheten.
Enkelt och smärtfritt och kanske ett alternativ även för fler än oss "långpendlare" från Norrbotten!?
//Kjell
 

B.Carlssons

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14347
Medlemskap
2024
Sv: Go Box i Österrike

Olof G. Gällande husbil över 3,5t i Schweiz. Räcker det inte med körkort taget före 1996?? Har själv försökt att kolla upp det tidigare.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Go Box i Österrike

Då vi också besöker en av döttrarna som bor på Jylland och vill ha broarna som ett alternativ nyttjar vi EasyGo+Brobizz som även fungerar lika bra i Österrike.
Resorna dras direkt från det kontokort som är kopplat till BroBizz-enheten.
Enkelt och smärtfritt och kanske ett alternativ även för fler än oss "långpendlare" från Norrbotten!?
//Kjell

Får man rabatten på Öresundsbron även med easygo+, eller får man betala ord.pris undras?

Hejs
Claes 105
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Go Box i Österrike

Vi fick efterräkningar efter vår resa i somras genom Österrike.
Först kom det en straffavgift på 240euro för antingen avsaknad av Go Box eller att den skulle varit felplacerad.
Sedan veckan efteråt en till på 240 euro för ej miljöklassat fordon,detta trots att vi gjort allt vi kunde trodde vi.Vi besökte ett Asfinag kontor vid gränsen och fick hjälp med vad man skall göra visade Reg.bevis betalade sammanlagt 1400:-SEK.
Man är ju totalt laglösa i det landet ,vad gör man.
Nån fler som råkat ut för detta?
/Anders

Japp, råkade ut för detta för ett par år sen.
Enl Asfinag ska man skicka in kopia på reg bevis eller CoC intyg inom 15 dar, om man har miljöklass 4 eller högre.
Blev stoppade på motorvägen av Asfinagpolis, bara o betala o se glad ut(vilket jag inte var), 240€, surt.

Numera åker vi bara icke betalvägar i Österike.

Hejs
Claes 105
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Go Box i Österrike

Go Box är inget alternativ för normalt funtade människor. Betala i förskott - NEJ. Jättedyra böter om det blir ett tekniskt fel - ABSOLUT INTE!!!

EasyGo+ är det enda hållbara alternativet. Betala på bankkort ca kl 24 för dagens resor. Flera broar i flera länder, krånglar inte som Go Box - alltså inga böter. Vi använder bizzen på färjorna om vi vill komma i bokade-kön utan att ha bokat. Det finns fler tjänster man kan utnyttja med EasyGo+.

Rabatten (halva priset) på Öresundsbron är kopplad till "Bropasset" som fungerar både på Öresundsbizzen och Stora Bält bizzen (EasyGo+).

Förra helgen åkte vi Malmö, bro Själland, bro Fyn, bro Jylland, Tyskland, färja Puttgarden -Rödby, bro Malmö. Betalade med EasyGo+ kl 24 på natten.
 

ThePirate

FD HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13374
Medlemskap
2023
Sv: Go Box i Österrike

Japp, råkade ut för detta för ett par år sen.
Enl Asfinag ska man skicka in kopia på reg bevis eller CoC intyg inom 15 dar, om man har miljöklass 4 eller högre.
Blev stoppade på motorvägen av Asfinagpolis, bara o betala o se glad ut(vilket jag inte var), 240€, surt.

Numera åker vi bara icke betalvägar i Österike.

Hejs
Claes 105

Vi åkte också på samma sak, det kom hem en "lapp", stod bara mycket kortfattat att "ni brutit mot § xx.. och får därmed en straffavgift.." och i ett senare mejl som till svar på vad vi gjort för fel, boxen pep ju hela tiden som den skulle.. : "ni straffbeskattas pga att ni angivit fel miljöklassning" (trots att miljöklass 5 står i reg.beviset som försäljaren tog en kopia av!!!). Ett mejl senare(det tar typ en vecka innan varje mejl besvaras..) så framkom det att tydligen så stod informationen om att man skulle SKICKA/SCANNA in en kopia av regbeviset till ASFINAG på kvittot som man fick, försäljaren upplyste dock inget om det! :mad:

Hur tusan har dom tänkt, det tog säkert en 10 min för gubben som lämnade ut boxen o scanna in reg.bevis(och varför gjorde denne det om den nu inte skickades till ASFINAG?), kopia på pass etc. Då tror man ju att allt verkligen är ok. OCH miljöklassen framgår ju i reg.beviset som sagt!!

Och vad gör man när man är ute mer än 15 dagar efter boxens inhandling :confused: Naturligtvis efterklok så borde man ha beställt en EasyGo men man trodde ju detta borde funkat...

Det hela känns bara som ett sätt för AS(S)FINAG att håva in extra från oss turister som inte är nog uppmärksamma.

Bara som en upplysning till er som missat ovanstående, den trevliga lilla "räkningen" ramlar inte in förrän 10 månader efter resan....
 
Senast ändrad:

Skalet

FD HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Gävle
HBK-Nr
9695
Medlemskap
2023
Sv: Go Box i Österrike

Vi fick också en räkning på 240EUR.
Anledningen uppgavs vara att vägtullen inte betalats korrekt.
Jag mailade Asfinag och skrev hur det gått till när jag fick boxen. Och vad jag betalade då. Samt att jag fick betala ytterligare när jag lämnade tillbaka den.
Bifogade utskrifter på mina Mastercardbetalningar samt fakturan.
Igår fick jag ett meddelande att man kontrollerat all data på nytt. Det nya beslutet blev att den utskickade fakturan var felaktig.
Så har du kvitton kvar eller kan styrka dina betalningar så skriv till Asfinag. Jag fick svar på tre dagar.

Med vänlig hälsning /Stefan

PS. Har nu skaffat EasyGo+
 

PC300

HBK Medlem
Inlägg
280
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
13358
Medlemskap
2024
Sv: Go Box i Österrike

Ni som har koll på detta... om man har både en öresundsbizz och en easy go+, ska man använda öresundsbizzen på bron eller kan man ha easy go+-bizzen där också med samma rabatt?
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.521
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Go Box i Österrike

Hej
Du kopplar samman Öresund bizzen i Easygo+
En Box med all funktion och öresundsrabatten.
Sedan kan man glömma Öresundsbizz och Gobox i Österrike. Skitbra !!
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.122
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
B-kort för husbil gäller tyvärr inte i Schweiz. Den regeln gäller EU och Norge
(Schweiz är inte med i EU. Fri roaming för mobiltelefon gäller heller inte där)
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Go Box i Österrike

Hej
Du kopplar samman Öresund bizzen i Easygo+
En Box med all funktion och öresundsrabatten.
Sedan kan man glömma Öresundsbizz och Gobox i Österrike. Skitbra !!

Om jag åker över Öresundsbron med personbilen med mitt Easygo+ så får jag väl betala samma pris som för husbilen? Alltså för dom uppgifter om längd och storlek på husbilen som jag uppgett vid beställningen av Easygo+ = Bilbundet .
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Om jag åker över Öresundsbron med personbilen med mitt Easygo+ så får jag väl betala samma pris som för husbilen? Alltså för dom uppgifter om längd och storlek på husbilen som jag uppgett vid beställningen av Easygo+ = Bilbundet .
EasyGo+ är knuten till ett fordon med dess fordonsuppgifter.
Det är inte tillåtet att flytta en EasyGo+ mellan olika fordon av den anledningen så du har rätt i vad du skriver.
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
EasyGo+ är knuten till ett fordon med dess fordonsuppgifter.
Det är inte tillåtet att flytta en EasyGo+ mellan olika fordon av den anledningen så du har rätt i vad du skriver.

Jag har kvar min brobizz som jag använder när jag åker med personbilen över bron. Det gäller att inte ha båda dosorna framme då kan det bli dubbel avgift.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.765
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Nu er det muligt at tilknytte bilens nummer til kontoen, både på øresund og Storebælt. Og det er muligt at tilknytte flere bil numre

Jeg har derfor tilknyttet personbilens nummerplade til aftalen, men ikke husbilens. Det har jeg gjort både på Øresund og på Storebælt.

Så når jeg passerer med husbilen, så bruger jeg brobissen og når jeg passer med personbilen så burger jeg nummerplade genkendelse.

PayByPlate – betal med din nummerplade på Storebælt

Øresundsbron

Edit: Tidligere skiftede jeg bilnummer, hvis jeg skulle over med personbilen og så skiftede jeg tilbage igen, når jeg kom hjem. Systemet kunne selv finde ud af, at jeg skulle betale for personbil og ikke for en husbilsstørrelse.
 
Toppen