• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Gnisslande/tjutande ljud från bakdäck alko

anjohn

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2025
Hej! På resande fot, fn på väg mot sydfrankrike, så har det uppstått ett tjutande ljud som jag tror kommer från främre högra bakhjulet, alko dubbelaxel. Det kommer och går, kan tjuta ganska högt i fem-tio mil, för att sedan vara tyst lika länge. Det låter inte som ett hjullager, fälgen blir något varmare än övriga. Har funderar på om bromsen kan ligga på lite, men det märks inte när man kör eller rullar sakta. Ljudet försvinner alltid när man bromsar, även lätt. 5 år gammal, har gått 6000 mil. Vad tror expertisen? Tänker flrsöka hitta en verkstad för kontroll, men det kan ju vara bra att ha egna ideer.

F

F.d. 50069

Guest
Sv: Gnsslande/tjutande ljud från bakdäck alko

Håller med dig
Gissar på en anliggande broms! Det är väl bromsskivor även bak? Skulle tro att den som låter har nåt skräp eller liknande som gör att inte paddsen går ifrån bromsskivan den tiondels mm som krävs för den skall tystna!
Är det då så kallade "flytande Ok" så skall även glidytorna för oket vara hyfsat rent!
Bara att plocka isär och göra rent...lite pyssel men ett gör det självjobb

F

F.d. 29954

Guest

Visst är det bromsbitarna som låter. När jag undersökte en liknande högfrekvent ljud, dock i en personbil, kom jag fram att det fanns lite glapp mellan bromsbiten och dess glidskenor. Returen var ok, men det där lilla glappet fick bromsbiten att luta mot skivan vid tex kurvtagning och orsakade en vinande ljud. Totalt ofarligt och inte ens irriterande när man väl vet att världen slutar inte här.... Lite kopparpasta på glidskenor så blir det tyst...Vinterjobb...

ZZigge

HBK Medlem
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
20106
Medlemskap
2027

Har du tur så kan det vara nåt så enkelt som små gruskorn som kommit in och ligger på belägget mot skivan. Händer oss ganska ofta på på personbilarna, har 5km grusväg till o från jobbet

anjohn

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2025

Jo det som är konstig om det skulle vara sten/skräp är ju att det kommer och går. De tre senaste dagarna har vi kört ca 15-20 mil per dag. Oftast har det varit tyst några mil, sen låtit, rätt mycket, i tex 5-6 mil och sedan varit tyst lika länge, o sen börja om igen.

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Sv: Gnisslande/tjutande ljud från bakdäck alko

Samma problem med ljud här, ljudet kommer från handbromsbackar (svårjusterat men ofarligt). Tillfällig/varaktig åtgärd, motionera handbromsen då ljuden uppstår och använd den mer systematiskt så minskar ljudproblemet.

Toppen