• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inredning Gnissel från taksäng m m

Lizze

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Haninge
HBK-Nr
29355
Medlemskap
2024
Vi har bytt från en halvintegrerad bil från 2019 till en helintegrerad från 2019 Upplever att det gnisslar från både taksäng och inredning vilket det ej gjorde från den tidigare bilen.
Vad har ni i forumet för erfarenhet?

Lasse
 

Kenneth johansson2

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
22556
Medlemskap
2024
Har haft liknande problem. Löste det genom att försöka ”linda in” låsanordningen och lyckades på så vis bli av med gnisslandet. Lägg ngt mjukt emellan kroken och öglan.
Gnisslande från inredningen har jag inte haft, kanske beroende på jag lagt plastfilm i botten på lådor och mellan t.ex. grytor.
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Hej! Gnissel i överslafen kan komma från pneumatiska dämparna, testa med att spruta lite silikon spray på kolvstängerna och motionera dom genom att föra sängen upp o ned. Brukar hjälpa.

Hälsningar Sanddammaren
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Det gnisslade kraftigt från överslafen i vår Niesmann-Bischoff Arto 88. Har dock inga konkreta tips om att minska det, kanske att sätta nåt dämpande material kring de rörliga delarna om det går.
Jag har löst mitt problem för flera år sedan o det fungerar fortfarande på vår Arto-15. Har beskrivit det på Niesmannforumet på fb.
Gör det igen här.
Först så smörj alla leder med WD40.
Ta bort bäddmadressen. Även filtskyddet mot Frollifjädrarna. Nu ser du låskolvarna. Gör en plastbricka av tex ett glasspaketslock som har samma håldimension som låskolven. Öppna brickan så du kan trä på den på kolven utan någon demontering. Sätt brickan på kolven så det blir den som trycker mot ramen. Klart
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.389
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Ett annorlunda tips

Stearinljus fungerar bra mot gnissel mellan dörrblad och karm.
Om dörren tar i lite mot karmen.

Perfekt att valla fogsvansen och hyveln med.

Jag har dragit åt alla skruvar i bodelen, det gav resultat.
Skrammel från rullgardiner. Det skramlar mer om sitter i det översta hacket.
Släpp upp dom ända mot kanten i stället. Då upphör skramlet helt.

Gamla Herbet är en Hymer från 1989

Åke
 
Toppen