Ludde Kuddsson
HBK Medlem
Otroligt hur en del företagare kan vara gnidna...
Vi hade bokat en campingplats i Norge (jag vill inte peka ut den enskilda campingen) över påsken. När jag mailade och skulle boka (i januari i år) ville dom ha halva avgiften i förskottsbetalning, jag frågade då vad som gällde med avbokning m.m. Det dröjde innan jag fick ett ordentligt svar, men jag fortsatte tjata för jag vill ju alltid försäkra mig om vad som gäller.
Fick till slut ett svar att upp till en vecka innan ankomst, kunde jag avboka med ett avdrag på 100 NOK. Ok, svarade jag, då är vi överens.
Jag betalade in pengarna, men sen hörde jag inget. Jag mailade ett par gånger och frågade om pengarna hade kommit in. Till slut, ca 14 dagar efter att jag hade satt in dom, fick jag ett svar.
Vi har hållit koll på vädret och webbkameror samt spårförhållanden, och det har inte varit bra. Dom har haft 10 plusgrader i ett par veckor, så det fanns inte mycket spår kvar längre. Nu meddelade dom på den officiella hemsidan för hela området, att det hade körts upp spår uppe på högfjället eftersom det var så dåligt med snö i dalen där dom ordinarie spåren går. Men då måste man åka buss tre mil till en parkering där spåret på endast 20 km börjar, och vi har inte någon större lust att åka sex mil buss varje dag till och från spåren. Uppe på högfjället kan vädret dessutom snabbt växla, så dit upp vill vi inte ge oss med två barn, där finns inte något, vare sig vindskydd eller stugor.
Så vi beslutade oss för att avboka resan, man kör inte 120 mil med husbilen, betalar dyr campingavgift för att sen inte kunna utnyttja spåren.
Jag mailade redan en och en halv vecka innan - inget svar. Skickade nya mail - inget svar.
När det i onsdags var en vecka och en dag kvar innan avresedatum så tänkte jag att det är bäst att ringa istället. Och som tur var så var det någon som svarade.
När jag berättade mitt ärende, blev damen genast väldigt sur och kort i tonen. Jag frågade varför dom inte hade svarat på mina mail, och fick höra att dom minsann skulle vara lediga ibland dom med. Vad jag undrar är ju att om man driver en campingplats i norska fjällen, så borde man väl ha rustat med full bemanning strax innan den största ledighetshelgen i hela norge -påsken??
Hela Norge drar ju till fjälls då. Men jag bad henne iallafall att besvara mitt mail, fick till svar att hon skulle titta "när hon fick tid". Jaha, tänkte jag, jag kan nog räkna med att ha blivit blåst på 1300 norska kronor...
Hur som helst, idag kom det ett svar...ett syrligt sådant. Där påstår hon att det är perfekta förhållanden, att dessutom nya spår körts upp på fjället...ja, det vet jag men det är ju för att det inte finns nån snö nere i dalgången...
Sen säger hon vidare att dom har haft så mycket jobb med min reservation, det har varit över 20 mail (jag har skickat totalt 9, fyra av dom beror på att dom inte har svarat, och dom har svarat 7 gånger, det blir 16 mail totalt och inte 20), två fakturor (en för förskottsbetalningen och en för resterande belopp vid avresa) och telefonsamtal!! Så den kostnade på 100 NOK som dom hade begärt i avbokningsavgift från början skulle minsann absolut inte täcka alla kostnader dom nu hade fått...men att dom ändå skulle stå för vad dom hade sagt och "endast dra av 100 NOK".
Telefonsamtalet ringde faktiskt jag, och jag har kollat i min telefon, samtalet varade i sex minuter. Ojojoj...vad dyrt det måste ha varit för dom att prata i telefon i sex minuter...
Måste säga att det var ett märkligt beteende gentemot en kund. Dessutom skrev jag i första avbokningsmailet att vi hade tänkt att komma nästa påsk istället, för påsken ligger ju tidigare, och det är därmed betydligt snösäkrare. Men med det bemötandet kommer vi definitivt inte tillbaka till den campingen.
Alltså, mailkonversation, tid i telefon och så vidare måste väl ändå ses som en kostnad för att driva företaget eller??
Att komma och säga så här, att min avbokning blev så dyr för dom att hundralappen inte täckte är ju inte precis vad man säger om man vill ha dit kunden en annan gång, eller?
Jag har inte svarat än... men jag kommer att svara att dom kan få en hundring till, om det nu blev så dyrt för dom, men vi kommer inte att boka till nästa påsk när dom bara ser kunderna som en belastning...
Vad tycker ni, är det så man ska bete sig som företagare? Har man en avbokningsavgift så har man väl kommit fram till att den ska täcka omkostnader för avbokning? Om det nu inte gjorde det den här gången, så borde man väl istället svara trevligt att "det är inga problem - välkommen att boka nästa år" om man vill ha tillbaka en nöjd kund...eller?
/Ludde
Vi hade bokat en campingplats i Norge (jag vill inte peka ut den enskilda campingen) över påsken. När jag mailade och skulle boka (i januari i år) ville dom ha halva avgiften i förskottsbetalning, jag frågade då vad som gällde med avbokning m.m. Det dröjde innan jag fick ett ordentligt svar, men jag fortsatte tjata för jag vill ju alltid försäkra mig om vad som gäller.
Fick till slut ett svar att upp till en vecka innan ankomst, kunde jag avboka med ett avdrag på 100 NOK. Ok, svarade jag, då är vi överens.
Jag betalade in pengarna, men sen hörde jag inget. Jag mailade ett par gånger och frågade om pengarna hade kommit in. Till slut, ca 14 dagar efter att jag hade satt in dom, fick jag ett svar.
Vi har hållit koll på vädret och webbkameror samt spårförhållanden, och det har inte varit bra. Dom har haft 10 plusgrader i ett par veckor, så det fanns inte mycket spår kvar längre. Nu meddelade dom på den officiella hemsidan för hela området, att det hade körts upp spår uppe på högfjället eftersom det var så dåligt med snö i dalen där dom ordinarie spåren går. Men då måste man åka buss tre mil till en parkering där spåret på endast 20 km börjar, och vi har inte någon större lust att åka sex mil buss varje dag till och från spåren. Uppe på högfjället kan vädret dessutom snabbt växla, så dit upp vill vi inte ge oss med två barn, där finns inte något, vare sig vindskydd eller stugor.
Så vi beslutade oss för att avboka resan, man kör inte 120 mil med husbilen, betalar dyr campingavgift för att sen inte kunna utnyttja spåren.
Jag mailade redan en och en halv vecka innan - inget svar. Skickade nya mail - inget svar.
När det i onsdags var en vecka och en dag kvar innan avresedatum så tänkte jag att det är bäst att ringa istället. Och som tur var så var det någon som svarade.
När jag berättade mitt ärende, blev damen genast väldigt sur och kort i tonen. Jag frågade varför dom inte hade svarat på mina mail, och fick höra att dom minsann skulle vara lediga ibland dom med. Vad jag undrar är ju att om man driver en campingplats i norska fjällen, så borde man väl ha rustat med full bemanning strax innan den största ledighetshelgen i hela norge -påsken??
Hela Norge drar ju till fjälls då. Men jag bad henne iallafall att besvara mitt mail, fick till svar att hon skulle titta "när hon fick tid". Jaha, tänkte jag, jag kan nog räkna med att ha blivit blåst på 1300 norska kronor...
Hur som helst, idag kom det ett svar...ett syrligt sådant. Där påstår hon att det är perfekta förhållanden, att dessutom nya spår körts upp på fjället...ja, det vet jag men det är ju för att det inte finns nån snö nere i dalgången...
Sen säger hon vidare att dom har haft så mycket jobb med min reservation, det har varit över 20 mail (jag har skickat totalt 9, fyra av dom beror på att dom inte har svarat, och dom har svarat 7 gånger, det blir 16 mail totalt och inte 20), två fakturor (en för förskottsbetalningen och en för resterande belopp vid avresa) och telefonsamtal!! Så den kostnade på 100 NOK som dom hade begärt i avbokningsavgift från början skulle minsann absolut inte täcka alla kostnader dom nu hade fått...men att dom ändå skulle stå för vad dom hade sagt och "endast dra av 100 NOK".
Telefonsamtalet ringde faktiskt jag, och jag har kollat i min telefon, samtalet varade i sex minuter. Ojojoj...vad dyrt det måste ha varit för dom att prata i telefon i sex minuter...
Måste säga att det var ett märkligt beteende gentemot en kund. Dessutom skrev jag i första avbokningsmailet att vi hade tänkt att komma nästa påsk istället, för påsken ligger ju tidigare, och det är därmed betydligt snösäkrare. Men med det bemötandet kommer vi definitivt inte tillbaka till den campingen.
Alltså, mailkonversation, tid i telefon och så vidare måste väl ändå ses som en kostnad för att driva företaget eller??
Att komma och säga så här, att min avbokning blev så dyr för dom att hundralappen inte täckte är ju inte precis vad man säger om man vill ha dit kunden en annan gång, eller?
Jag har inte svarat än... men jag kommer att svara att dom kan få en hundring till, om det nu blev så dyrt för dom, men vi kommer inte att boka till nästa påsk när dom bara ser kunderna som en belastning...
Vad tycker ni, är det så man ska bete sig som företagare? Har man en avbokningsavgift så har man väl kommit fram till att den ska täcka omkostnader för avbokning? Om det nu inte gjorde det den här gången, så borde man väl istället svara trevligt att "det är inga problem - välkommen att boka nästa år" om man vill ha tillbaka en nöjd kund...eller?
/Ludde