• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Gnällkärring ??

F

F.d. 11948

Guest
Tycker faktiskt att det börjar bli dålig ordning på campingarna dom sista åren, blir värre o värre.
Man sköter sej inte efter toalettbesök utan lämnar "fartränder" efter sej i toan, torkar inte efter sej i diskutrymmet o tar rätt på maträster i diskhon.

Vid 3 av 4 besök på campingar av bättre sort har jag sett herrar kissa utanför sin husvagn !!!
Servicehus, ca.50 meter bort.

Man spelar musik högt o låter sina barn rusa omkring o skräna obehindrat.

Vi har tillbringat 30 år på campingar och gästhamnar under båtlivet, och tycker att det blivit rörigare.

Eller...har vi bara blivit några gnälliga gubb o kärringdjävlar !!

Vad är era erfarenheter ??

Majsan :twitcy::wub:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: Gnällkärring ??

Men har vi bott på samma camping ;) nä skämt åsido visst finns det kanske skräckexempel men på dom ställen jag har varit har det fungerat bra med undantag i många fall där man har en sådan rullvagn man ör under bilen när man tömmer gråvattnet för där har man ju råkat ut för att många även tömt toaletten i .

Annars så har vi inte märkt något störande .

Tant Sture

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
2178
Medlemskap
2024

Stämmer nog ganska bra med livet i allmänhet ute i samhället, och då menar jag att den allmänna mentaliteten har förändrats en hel del.
Förr så lärde man sina barn att ta liksom visa andra hänsyn, vad sker i dag jo ingen som bryr sej helt enkelt. Nej gapa och skrik så mycket du kan, övriga kan hålla klaffen eller flytta på sej. Nu är tack och lov inte alla människor av denna kaliber, men de som visar sej de både syns och hörs tyvärr.

Tant Sture

F

F.d. 5085

Guest

Vi som är lite äldre fick säkert lära oss av kristendomslärarna att de saktmodiga skola besitta världen. Det var en lögn men det insåg vi inte då men numera vet vi att det är de med stor käft och vassa armbågar som vanligtvis lyckas i tillvaron.
För ett par år sedan körde vi med vår första husbil på en svensk riksväg (?) mellan Örebro och Arboga, en sådan där svensk väg som har en del av vägen till höger och med en streckad linje som talar om att det är tillåtet att köra på den.
Trafiken var ganska livlig och vi körde i c:a 80 km/tim även om vägen var klassad för 90 men vägen var full med hål och lagningar. Bakom oss låg en Toyota som tydligen retade sig ordentligt på vår långsamma färd. Ibland kunde vi se den i backspeglarna men oftast såg vi den inte eftersom den låg så nära.
Efter några minuter kunde han köra om och efter omkörningen svängde han snabbt ut till höger och bromsade för att demonstrera hur vi borde ha kört för att underlätta hans omkörning.
Men se nu blev vi nästan religiösa för plötsligt krängde Toytan till lite och saktade långsamt in. Punktering!

Jo, vi stannade faktiskt bakom haveristen och erbjöd oss vänligt att hjälpa till. Han tittade tungt på oss ett ögonblick och ursäktade sedan sitt aggressiva körsätt och sade något om att "synden straffar sig själv, särskilt när man har bråttom".

Kanske är det så att de saktmodiga aldrig kommer att besitta världen men de har i alla fall en god chans att göra sig gällande i trafiken....

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Hej Birkaland,
jag är inte så säker på att jag hade stannat och hjälpt till med en punktering i det läget.
Kanske inte ett finger men ett brett flin hade jag nog förärat föraren i Toyotan med.
V-backen ;)

WIRADO

FD HBK Medlem
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023

hallå färjan
efter drygt 50 års campande håller jag med dig vet inte varför det skall vara så svårt att hålla rent efter sig.Vi fricampar mest men nån gång i veckan kan det bli camping el."stellplatz".MEN... om du och jag gör vårt så kan man ju hoppas att övriga hakar på :)).
ha det fint i ditt campingliv,vem vet vi kanske ses nån gång

F

F.d. 24290

Guest

Ja tänk att allt var bättre förr! ;)

Nä skämt å sido. Vi är ju en sådan där ung familj med 4 barn i varierande ålder.

Jag anser dock att barn inom rimliga gränser och på avgränsade platser så som lekparken på en camping ska få föra det liv de vill i mån av gott beteende! Alltså inte svordomar okkynesskrikande etc.

Men att säga att barnuppfostran förr var bättre vet jag inte om jag kan hålla med om det lilla jag nu vet om det.

Min morfar och morfar växte upp i en starkt kristen familj där barn inte skulle synas eller höras. Det gjorde att min mor som tur var fick friare tyglar när hon växte upp eftersom mina morföräldrar inte trodde på sättet som de själva blev fostrade på.

Så jag kan nog förstå att det var tystare på campingen förr.

Vad jag däremot starkt anser är att man är alldeles för dålig på att lära barn att visa respekt för folk i dagens samhälle! Alla "rättigheter" som man har som person gör att man bara behöver bry sig om sig själv!

Och jag kan också hålla med om att sanitets delen på visa campingar är hemska! Vi var på lisebergs camping förra sommaren och varje morgon var det bajs kvar i toaletten och almänt skitigt! Det var till och med bättre på de fria ställplatserna i tyskland!

F

F.d. 4272

Guest

Jag håller nog med färjan lite grann.
Tycker att det är tråkigt när barn kastar frisbee, spelar fotboll och cyklar runt bland bilar och husvagnar.
Det finns ju fria lekytor på campingar.
Minns en tältsommar på Gotland, vår Volvo var då ny.
Ett par barnfamiljer hade flera barn, som for fram som torpeder, en unge kunde knappt cykla. Det vinglades hit och dit. Vi sa att det slutar nog i vår bil.
När vi hade vart ute på promenad och kom tillbaks så gick vi lite "demonstrativt" runt bilen och mycket riktigt mitt fram på motorhuvskanten så var det en intryckning. Familjerna satt ute och låtsades som det regnade.
Nu vet vi ju inte med 100% om det var de, så vi sa ju naturligtvis inget till dem heller. Men resten av de campingdagarna så var det ganska lugnt runt oss.
Barn ska visst få tjoa och stoja och ha kul, men de bör få ju lära sig att respektera att folk är rädda om sina saker, gammalt som nytt.

Men det som är värst på en camping är alla morgonpigga campare som högt och tydligt pratar med varandra vid 6 tiden på morgonen eller nån hund som sitter och tokskäller på morgonkvisten....
Jag har ju semester för att vila ut och sova tills jag vaknar, så fricamping är ju ett väldigt bra alternativ.

En just för tillfället Gnällig kärring.....:aja:
//Lotta

Toppen