Sv: GM lägger ner SAAB!
Hej Sune
Läste ditt inlägg och kan konstatera att du inte har en aning om vad du pratar om.
Varifrån har du fått att nya Saab 95 skulle ha kostat 15 miljarder att ta fram.
GM har tagit fram volymbilen Opel Signum och tilldelat denna vidare som en systerbil till Saab till små kostnader.
Nya Saab 95 har alltså inte kostat några 15 miljarder för GM att ta fram.
( Förstår inte vad folk får allt ifrån)
När det gäller lönsamheten för Saab så ligger en del av problemet i att de är tvungna att köpa komponenter inom GM familjen och till priser som är alltför för höga för en liten biltillverkare.
Saab:s upphandligsfrihet av billiga komponenter ute på marknaden är kraftigt begränsade på grund av GM sätt att driva sina företag, Saab sitter helt enkelt i en ekonomisk rävsax som de själva inte kan påverka eller ta sig ur.
Med andra ord så bestämmer GM lönsamheten för Saab.
Det vet vi alla som levererar grejor till Saab, man trycker sig inte in på företaget Saab med lägre prisMassmedja med motorjournalister i spetsen vill göra gällande att Saabs anställda är odugliga på att tillverka bilar, tyvärr har denna åsikt satt sig djupt i gemene man. Även regeringen har fått samma uppfattning, att Saab är ett riktigt skitföretag som inte är värt att hjälpa på fötter.
En sak skall ni veta, både Saab och Volvo är extremt Spacade High Tech företag jämfört med sina konkurrenter. Manntimmarna för att bygga en bil ligger i världsklass.
Påståendet att små tillverkare inte kan vara lönsamma stämmer heller inte, som vissa påstår i denna tråd.
Ett exempel är Porsche. ( som var nära på att köpa upp hela VW koncernen.)
Det gäller bara att ta ut rätt pris för sin produkt vilket Porsche har lärt sig göra.
Saabbilar har sålts alldeles för billigt ute i världen med tanke på deras prestanda och deras originalitet.
Att köra udda kostar normalt pengar, vilket inte Saab utnyttjat.
Jag hoppas verkligen att Saab får en andra chans, synd att inte Christian Von Koenigsegg lyckades ta över företaget, en av världens absolut duktigaste bilkonstruktör.
( Jag känt honom sen han var 22 år gammal, han ger sig aldrig )
T
När det gäller kostnaden har jag läst Lena Melins reportage i Aftonbladet "2009-12-19" om dessa 15 miljarder, om hon har fel får andra bedömma. SYSTERBILEN med nya 9-5 är OPEL Insiginia. Tittar man på båda bilarna så ser man att de är stöpta lika. GM vill inte ha SAAB 9-5 som konkurent. Om du menar att SAAB skall ta mycket högre pris för sin 9-5 än OPEL Insignia " 219.000:-" Vad köper kunden då för det är samma motor och drivlina och teknik i båda, kanske SAAB märket i stället för OPEL ???
Det var den teknikniken som SAAB:s ingenjörer har tagit fram till båda dessa bil modeller varvid GM inte tordes sälja OPEL med Rysska intressen i MAGMA och lika som i det senaste affären. Man får hoppas att de ändrar sig mot det nya budet.
Lena Melin måste ha fått denna summa av någon som har insyn, eller hittar hon på detta.
Var skall den då vara ????
Om SAAB enbart får köpa av GM vet jag inte det måste finnas andra leverantörer som t.ex. IAC, Plastal, plåten kommer från SSAB samt en massa underleverantörer i sverige,
Dieselmotorerna kommer från PSA Fabriken, växelådor och axlar är toligt GETRAG etc. där antar jag att Volvo PV köper oxå samt många andra.
Vad jag vet var det över 1100 st fodringsägare vi rekonstruktionen.
Det är ju helt enkelt så att SAAB har för liten produktion c:a 130.000 st bilar när det varit som bäst under två år, Kostnaden är ju i stort sett lika med Volvo Pv som har 6 gånger större i omsättning och ändå får inte den gå med vinst. Är det FORD som tar för mycket betalt, vad vet jag.
Porsche och SAAB vitt skilda världar. En Porsche kostar 1 miljon och där över / st, där har man helt annan kundkrets än man har för en SAAB där kundkretsen är gemeneman, därmed inte sagt något ont om SAAB som bil. Porsche är och förblir aldrig någon MASS PRODUCENT av FOLKBILAR.
Jag tvivlar inte sekund att mantimmarna ligger i världsklass, men vad hjälper det om det inte finns KÖPARE.
Det går ju inte tillverka bilar och samtidigt gå med förlust "skicka pengar" till varje köpare.
Jag tror säkert att Christian von Köningsegg kan konstruera bilar.
Nu blir min fråga VARFÖR STEG DE AV KÖPET ???
Häls Sune