• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

GM lägger ner SAAB!

F

F.d. 10329

Guest
Sv: GM lägger ner SAAB!

Vi kan vara tacksamma att GM har hållt SAAB under armarna i tio år och på kuppen blivit 39 miljarder fattigare.
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: GM lägger ner SAAB!

Jag har sett några nya Cadillac, lilla modellen, på stan. Skillnaden på en saab är inte stor vad jag kan se. Att visa svarta siffror i ett bokslut beror väl på var man lägger kostnaden. GM är naturligtvis mer intresserad av att sälja ett legendariskt bilmärke i USA än SAAB.
Leffe
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026
Sv: GM lägger ner SAAB!

Skulle aldrig SAAB sålt till GM. För dom blev det bra då de snabbt såg till att bara visa och behålla röda siffror. Frågan är hur allt gått till. Dessutom intervjuades en amerikansk SAAB handlare på tv igår, som ansåg att GM verkligen misskött SAAB
Få se nu vad som händer med Volvo.
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: GM lägger ner SAAB!

Hur kan det komma sig att man kan driva ett företag år efter år med enorma förluster? Trotsar tydligen aktiebolagslagens alla regler om eget kapital, krav på kontrollbalansräkningar m.m.?

Nu klandras naturligtvis regeringen för att man inte har ingripit. Men det är väl inte nutida aktörer som skall klandras egentligen. Har inte tidigare företagsledningar, styrelser, styrelseordföranden m.fl. rent av begått tjänstefel? Det måste väl ha förekommit mängder av felbedömningar och misstag. Ett företag som varit verksamt i så många år borde väl ha ett eget kapital uppgående till miljardbelopp?

Jag lider med anställda och underleverantörer som nu drabbas av dessa tidigare felbedömningar.

Har jag helt fel i mina amatörmässiga funderingar?
:confused:

Kallas "koncernbidrag". Utan detta från moderbolaget skulle SAAB satts i konkurs för länge sedan.

Peter.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: GM lägger ner SAAB!

Skulle vara intressant att se moderbolagets resultaträkning efter lämnat koncernbidrag. Spelar väl ingen roll förresten. Där gäller ju inte svensk lagstiftning.

Däremot är vi ju inne på vilka underlag som finns då man beslutar om koncernbidrag. Man måste ju ha tagit fram planer på hur förlusten skall kunna vändas till vinst. Konstigt att aktieägarna vid bolagsstämma inte ställer större krav på styrelsen för att rösta för ansvarsfrihet. Jag menar då förlusterna återkommer år efter år.

Klart att det ligger mycket komplicerade problem bakom den här historien. Lätt för mig att komma med enkla lösningar med facit i hand.

Läste precis nu om ett nytt bud från Holland. Vi får hålla tummarna!

Alve
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: GM lägger ner SAAB!

Det är verkligen beklagligt och sorgligt när svensk bilindustri och alla deras medarbetare drabbas på detta sätt. Och speciellt inför stundande jul- och nyårsfirande.
Men, man får inte glömma bort det faktum att SAAB varit på fallrepet under många år. Företaget och alla anställda har haft mycket lång tid på sig att förbereda sig på det värsta som tydligen nu handlar om en kontrollerad nerläggning, vad som nu menas med detta?
Det är ju omöjligt att fortsätta producera bilar som alltför få vill köpa. Marknaden är sedan länge fylld med betydligt billigare bilar från Kina och Japan. Konkurrensen har med tiden blivit alltför tuff och i kombination med finanskrisen förstärktes den negativa utvecklingen.
Det finns förmodligen inte längre utrymme för två biltillverkare i vårt lilla land. Nu får vi hoppas på att Volvo överlever och kan fortsätta utvecklas med nya energisnåla och säkra bilmodeller.
V-backen :santa-3-icon:
 
F

F.d. 29916

Guest
Sv: GM lägger ner SAAB!

Tänk om IKEA hade köpt!
 

Bilagor

  • IKEA köper SAAB.jpg
    IKEA köper SAAB.jpg
    209,8 KB · Visningar: 3

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: GM lägger ner SAAB!

Tror det var Teknikens värld som gjorde en undersökning om reservdelspriser i början av -80 talet. Man undersökte då vad en SAAB 900 skulle kosta om man köpte den som reservdelar och priset hamnade på 750000:-. Sen skulle man lackera allt och sätta ihop det.
Calle
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: GM lägger ner SAAB!

Oh..nej, kan GM käna en dollar och slippa avvecklingskostaden och "skulden" så tar de säkert detta tillfälle.
Leffe (opolitisk)
 
S

suneAl

Guest
Sv: GM lägger ner SAAB!

Man måste innse sanningen varför SAAB inte kommer att kunna fortleva som ett självständigt Företag.

Bara att ta fram s.k. nya 9-5 har haft utvecklingskostnaden på lika mycket som HELA OMSÄTTNINGEN 2008.

Jämnför BOKSLUTEN med Volvo Pv.

PS! dessa handlingar offentliga.


Häls 571

:mcride:
 

Bilagor

  • SAAB.jpg
    SAAB.jpg
    790,2 KB · Visningar: 2
  • Volvo pv.jpg
    Volvo pv.jpg
    804,5 KB · Visningar: 1
  • saabgrafik469_180481c.jpg
    saabgrafik469_180481c.jpg
    34,5 KB · Visningar: 446
  • statestik av antal tillverkade SAAB.jpg
    statestik av antal tillverkade SAAB.jpg
    17,1 KB · Visningar: 3
Senast ändrad:

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
506
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2025
Sv: GM lägger ner SAAB!

Hej Sune

Läste ditt inlägg och kan konstatera att du inte har en aning om vad du pratar om.
Varifrån har du fått att nya Saab 95 skulle ha kostat 15 miljarder att ta fram.
GM har tagit fram volymbilen Opel Insiginia och tilldelat denna vidare som en systerbil till Saab till små kostnader.
Nya Saab 95 har alltså inte kostat några 15 miljarder för GM att ta fram.
( Förstår inte vad folk får allt ifrån)

När det gäller lönsamheten för Saab så ligger en del av problemet i att de är tvungna att köpa komponenter inom GM familjen och till priser som är alltför för höga för en liten biltillverkare.
Saab:s upphandligsfrihet av billiga komponenter ute på marknaden är kraftigt begränsade på grund av GM sätt att driva sina företag, Saab sitter helt enkelt i en ekonomisk rävsax som de själva inte kan påverka eller ta sig ur.
Med andra ord så bestämmer GM lönsamheten för Saab.
Det vet vi alla som levererar grejor till Saab, man trycker sig inte in på företaget Saab med lägre priser.

Massmedja med motorjournalister i spetsen vill göra gällande att Saabs anställda är odugliga på att tillverka bilar, tyvärr har denna åsikt satt sig djupt i gemene man. Även regeringen har fått samma uppfattning, att Saab är ett riktigt skitföretag som inte är värt att hjälpa på fötter.
En sak skall ni veta, både Saab och Volvo är extremt Spacade High Tech företag jämfört med sina konkurrenter. Manntimmarna för att bygga en bil ligger i världsklass.

Påståendet att små tillverkare inte kan vara lönsamma stämmer heller inte, som vissa påstår i denna tråd.
Ett exempel är Porsche. ( som var nära på att köpa upp hela VW koncernen.)
Det gäller bara att ta ut rätt pris för sin produkt vilket Porsche har lärt sig göra.
Saabbilar har sålts alldeles för billigt ute i världen med tanke på deras prestanda och deras originalitet.
Att köra udda kostar normalt pengar, vilket inte Saab utnyttjat.

Jag hoppas verkligen att Saab får en andra chans, synd att inte Christian Von Koenigsegg lyckades ta över företaget, en av världens absolut duktigaste bilkonstruktör.
( Jag känt honom sen han var 22 år gammal, han ger sig aldrig )

T
 
Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026
Sv: GM lägger ner SAAB!

Så sant så sant. Är man bunden till händer och fötter så är det svårt att agera.
Hoppas också på minst en andra chans för SAAB.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.633
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025
Sv: GM lägger ner SAAB!

Hej!

Dessutom äger GM alla licencer för verktyg, patent m m som SAAB måste betala för att få tillverka sin egen bilmodell. Hur stora pengare det handlar om kan vi bara gissa.

Men detta är ett sätt för GM och FORD att plocka ur stora pengar ur SAAB och VOLVO.
Istället för att skatta för en eventuell vinst i Sveriga kan man göra det i ett förmånligare land. Här pratar vi säkert om överflyttningar i miljardklassen.

Så med dessa lincenavgifter, tvingade köp av delar till höga priser så kan man ju undra hur lönsamma dessa bägge Svenska tillverkare skulle varit. Eller i alla fall mindre olönsamma.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: GM lägger ner SAAB!

Det var i følge Ekern ekstra krav fra GM som stoppet han og Königsegg fra å overta SAAB. Først tvilte GM på at de var seriøse og krevde en foretningsplan, når de fikk denne ble det tydlig at de kunne få SAAB til å lønne seg og da kom det økede krav fra GM.

Det kan se ut til at GM ønsker en avvikling av SAAB ikke et salg.

Salget av verktøy og konstruksjon til kineserene slik at de kan produsere 9-3 og 9-5 under eget merke - ikke SAAB er også et stort skritt i retning en avvikling.
 
S

suneAl

Guest
Sv: GM lägger ner SAAB!

Hej Sune

Läste ditt inlägg och kan konstatera att du inte har en aning om vad du pratar om.
Varifrån har du fått att nya Saab 95 skulle ha kostat 15 miljarder att ta fram.
GM har tagit fram volymbilen Opel Signum och tilldelat denna vidare som en systerbil till Saab till små kostnader.
Nya Saab 95 har alltså inte kostat några 15 miljarder för GM att ta fram.
( Förstår inte vad folk får allt ifrån)

När det gäller lönsamheten för Saab så ligger en del av problemet i att de är tvungna att köpa komponenter inom GM familjen och till priser som är alltför för höga för en liten biltillverkare.
Saab:s upphandligsfrihet av billiga komponenter ute på marknaden är kraftigt begränsade på grund av GM sätt att driva sina företag, Saab sitter helt enkelt i en ekonomisk rävsax som de själva inte kan påverka eller ta sig ur.
Med andra ord så bestämmer GM lönsamheten för Saab.
Det vet vi alla som levererar grejor till Saab, man trycker sig inte in på företaget Saab med lägre prisMassmedja med motorjournalister i spetsen vill göra gällande att Saabs anställda är odugliga på att tillverka bilar, tyvärr har denna åsikt satt sig djupt i gemene man. Även regeringen har fått samma uppfattning, att Saab är ett riktigt skitföretag som inte är värt att hjälpa på fötter.
En sak skall ni veta, både Saab och Volvo är extremt Spacade High Tech företag jämfört med sina konkurrenter. Manntimmarna för att bygga en bil ligger i världsklass.

Påståendet att små tillverkare inte kan vara lönsamma stämmer heller inte, som vissa påstår i denna tråd.
Ett exempel är Porsche. ( som var nära på att köpa upp hela VW koncernen.)
Det gäller bara att ta ut rätt pris för sin produkt vilket Porsche har lärt sig göra.
Saabbilar har sålts alldeles för billigt ute i världen med tanke på deras prestanda och deras originalitet.
Att köra udda kostar normalt pengar, vilket inte Saab utnyttjat.

Jag hoppas verkligen att Saab får en andra chans, synd att inte Christian Von Koenigsegg lyckades ta över företaget, en av världens absolut duktigaste bilkonstruktör.
( Jag känt honom sen han var 22 år gammal, han ger sig aldrig )

T

När det gäller kostnaden har jag läst Lena Melins reportage i Aftonbladet "2009-12-19" om dessa 15 miljarder, om hon har fel får andra bedömma. SYSTERBILEN med nya 9-5 är OPEL Insiginia. Tittar man på båda bilarna så ser man att de är stöpta lika. GM vill inte ha SAAB 9-5 som konkurent. Om du menar att SAAB skall ta mycket högre pris för sin 9-5 än OPEL Insignia " 219.000:-" Vad köper kunden då för det är samma motor och drivlina och teknik i båda, kanske SAAB märket i stället för OPEL ???
Det var den teknikniken som SAAB:s ingenjörer har tagit fram till båda dessa bil modeller varvid GM inte tordes sälja OPEL med Rysska intressen i MAGMA och lika som i det senaste affären. Man får hoppas att de ändrar sig mot det nya budet.
Lena Melin måste ha fått denna summa av någon som har insyn, eller hittar hon på detta.
Var skall den då vara ????

Om SAAB enbart får köpa av GM vet jag inte det måste finnas andra leverantörer som t.ex. IAC, Plastal, plåten kommer från SSAB samt en massa underleverantörer i sverige,
Dieselmotorerna kommer från PSA Fabriken, växelådor och axlar är toligt GETRAG etc. där antar jag att Volvo PV köper oxå samt många andra.
Vad jag vet var det över 1100 st fodringsägare vi rekonstruktionen.

Det är ju helt enkelt så att SAAB har för liten produktion c:a 130.000 st bilar när det varit som bäst under två år, Kostnaden är ju i stort sett lika med Volvo Pv som har 6 gånger större i omsättning och ändå får inte den gå med vinst. Är det FORD som tar för mycket betalt, vad vet jag.

Porsche och SAAB vitt skilda världar. En Porsche kostar 1 miljon och där över / st, där har man helt annan kundkrets än man har för en SAAB där kundkretsen är gemeneman, därmed inte sagt något ont om SAAB som bil. Porsche är och förblir aldrig någon MASS PRODUCENT av FOLKBILAR.

Jag tvivlar inte sekund att mantimmarna ligger i världsklass, men vad hjälper det om det inte finns KÖPARE.

Det går ju inte tillverka bilar och samtidigt gå med förlust "skicka pengar" till varje köpare.

Jag tror säkert att Christian von Köningsegg kan konstruera bilar.

Nu blir min fråga VARFÖR STEG DE AV KÖPET ???


Häls Sune

:mcride:
 
Senast ändrad:

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
506
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2025
Sv: GM lägger ner SAAB!

Hej igen

Helt rätt Sune, nya Saab 95:s systerbil heter Insignia .
Trots att jag är bilintresserad och jobbar indirekt i branschen så ids jag inte hålla reda på Opels olika bilmodeller. Opels modellprogram är precis lika tråkiga som Fiats bilmodeller, dessutom med konstiga namn som nära på är omöjliga att komma ihåg.
Därtill har GM lyckats förstöra Opels varumärke fullständigt vilket inte bättrar på intresset precis.

En sak skall man veta, det går inte att inhämta industriell information från Aftonbladet. Aftonbladet är en tidning som kan prostituera sig att skriva vad som helst, enbart i syfte att sälja fler lösnummer ( Kanske inte så konstigt att tidningen kallas för Aftonhoran.)
Att GM skulle ha gett Saab 15 miljarder för att utveckla nya -95 faller på sin orimlighet.
Jag tror knappast vi behöver diskutera detta vidare om vi tänker lite kritiskt på saken.

Jag anser inte att Porsche och SAAB lever i vitt skilda världar. För ett antal år sen befann sig Porsche i samma ekonomiska sits som Saab. Man ansåg inte att det fanns någon framtida lönsamhet för lilla Porsche att tillverka nischbilar i små serier.
Men ack så fel expertisen hade, fram till för något år sen så var Porsche det mest lönsamma företaget i hela bilbranschen.

En av Christian Von Koenigsegg:s idéer var att se över återförsäljarnätet och att få in Saab i lite finare bilkretsar.
I Spanien samsas Saab och Porsche i samma saluhallar med stor framgång.
Spanjorerna förknippar inte Saab med Opel som vi gör i Sverige utan mer som ett exklusivt alternativ till Porsches två plus två sitsiga bilar.
Christian hade heller inga ambitioner på att Saab skulle bli en masstillverkad folkbil, han pratade istället om att minska produktionen till 70-80 tusen bilar per år.

Det bästa med just Christian som ägare är att han hade blivet en riktigt tydlig ledare för Saab.
Utåt sett i världen hade han kunnat bli en stor ikon för Saab, ungefär som Ingvar Kamprad är för Ikea.
Men nu blev det inte så, tråkigt nog.

Mvh T
 
Toppen