• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

GM lägger ner SAAB!

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025
Sv: GM lägger ner SAAB!

Det är tragiskt att så många blir arbetslösa, men man måste se till proportionerna. Skadan kan bli avsevärt mycket värre om 100 blir arbetslösa i en mindre ort. (Antalet arbetslösa i november var i hela landet 390.000)

F

F.d. 29841

Guest

RuneB
De flästa här har väl en utlänsk bil eller åtminstonden utlänsk husbil.
fast vi kör Svenskt i båda fallen,(VOLVO + Nordic )
/Vidhem

F

F.d. 25098

Guest

Hej allihopa.

Visst det blir många som blir av med arbetet på SAAB, men det går ju inte att tillverka en produkt i så liten serie att det inte blir lönsamt.

Lite snabbräkning ger att SAAB i år behöver ha en vinst på 50,000 per bil bara för att täcka lönekostnaderna och det blir en omöjlig ekvation.

När våran varvsindustri försvann till Korea (som bilindustrin gjort på senare år) lyckades vi mobilisera landet och säkert klarar vi det denna gången också .

Peter.

claes/mia

HBK Medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025

Inté kan väl en VANLIG Saab arbetare ha en lön på ca 30 000 + avgifter ????? eller ??

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jo visserligen är det katastrof men samtidigt så kan man ju inte riva ett företag som går med sådan stor förlust , dock har jag läst att SAAB konstruerade och tog fram bottenplattan till 9-3 och stod för alla kostnaden sedan så fick OPEL även dessa men inte blev det delat på konstruktionskostnaderna .

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022

Hej allihopa.

Visst det blir många som blir av med arbetet på SAAB, men det går ju inte att tillverka en produkt i så liten serie att det inte blir lönsamt.

Lite snabbräkning ger att SAAB i år behöver ha en vinst på 50,000 per bil bara för att täcka lönekostnaderna och det blir en omöjlig ekvation.

När våran varvsindustri försvann till Korea (som bilindustrin gjort på senare år) lyckades vi mobilisera landet och säkert klarar vi det denna gången också .

Peter.
Liten serie då kommer jag och tänka på concorde dom gör ca 700bilar om året kanske saab skulle ha satsat på kvalitehusbilar månne.

F

F.d. 52909

Guest

Vill ju inte verka politisk, men kan inte låta bli...att sälja ut svenska företag verkar ju inte ha en större framgång.

Vad jag menar är att svenskt är svenskt ...

F

F.d. 7282

Guest

Hallå!! varken Volvo eller Saab är väl svenska!!!!!!:swoon:

// Pär

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Hur kan det komma sig att man kan driva ett företag år efter år med enorma förluster? Trotsar tydligen aktiebolagslagens alla regler om eget kapital, krav på kontrollbalansräkningar m.m.?

Nu klandras naturligtvis regeringen för att man inte har ingripit. Men det är väl inte nutida aktörer som skall klandras egentligen. Har inte tidigare företagsledningar, styrelser, styrelseordföranden m.fl. rent av begått tjänstefel? Det måste väl ha förekommit mängder av felbedömningar och misstag. Ett företag som varit verksamt i så många år borde väl ha ett eget kapital uppgående till miljardbelopp?

Jag lider med anställda och underleverantörer som nu drabbas av dessa tidigare felbedömningar.

Har jag helt fel i mina amatörmässiga funderingar?
:confused:

S

suneAl

Guest

Det är ju naturligt att en industri oavsett hur bra och värlsbäst produkter de tillverkar OM DET INTE FINNS KUNDER går i graven till slut !
Det är ju ändock så att en verksamhet lever av att man får sälja sina produkter inte av att man tillverkar på lager.

När en jornalist frågade den nya LKAB Direktören Lars-Erik Aaro vad hans först åtgärd blir nu när han blivit Vd för LKAB, blev svaret sattsa enormt mycket på MARKNADSFÖRING "KUNDER" för utan dem har vi inget LKAB alls.

Jag anser att att SAAB ledningen har helt missat denna del under flera år "KUNDERNA" som köper dessa SAAB Bilar.
Har inte hört Vd Jan-Åke Jonsson nämn detta överhuvudtaget.

En biltillverkare måste tillverka MINST 500.000 bil / år för att klara sig i dagens läge på egen hand i denna mördand konkurens, för utvecklingskostnaderna att få fram nya bilar är ENORMA kostnader!

När VOLVO PV utvecklade den nya V70 2008 var utvecklingskostnaden 6,7 MILJARDER.

PS! Läste att nya 9-5:an har haft en utvecklingskostnad på 15,0 MILJARDER och kommer inte att produceras under SAAB:s namn utan under namnet OPEL INSIGIAN dit man förde över tekniken innan man släppte ut bilen innan man nämnde SAAB 9-5. Inte undra på att gick som det gick!

SAAB fick ALDRIG en ärlig chans under GM:s ägande, där har vi HELA skulden.

Häls 571

:mcride:

Senast ändrad:

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

De' hadde aldrig blivit så här om de hade fortsatt bygga den här: Föreningen Saab 92h

eller den här: http://hem.passagen.se/sfuchs/BILDSIDANKOMPLETT.htm

eller varför inte den här: Resultat av Googles bildsökning efter http://www.willhans.com/2006/saab_campervan.jpg
Saab gick miste om en lysande framgångsrik framtid! :D Den som gapar efter mycket . . . . . . .!
JvH
PS Något jag inte visste, men hittade idag på nätet, att Saab även tillverkade husvagnar!
Resultat av Googles bildsökning efter http://www.ostgotasaabklubb.com/Saabotraff/Mvc-003s2.jpg
Ännu en produkt de kunde fortsatt med istället för att kränga luxbilar!;)

Senast ändrad:

Ami

HBK Medlem
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
681
Medlemskap
2025

Jag lyssnade på TVtidigare i kväll och då uttalade "Moddan" så här:
Nu är det dags för dom verkligt inovativa att göra som SAAB gjorde då dom startade.Dom hade väl inga miljarder men det gick ju ändå. Det gick ju även för Volvo! Med så mycke teknisk kunskap och med hjälp av kapitalstarka intressenter borde det gå även idag! Jag hoppas att det kan finnas någon med de rätta ideerna och mycke "Jäkla annama"!
BOH HBK681

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Hans Werthén, VD på den tidens Electrolux sa "nån djäkel måste ju sälja skiten också".
Så sant när det gäller drivande av företag.

PS - var tvungen att läsa om HW på Wikipedia. Han hade fler intressanta uttalanden.:)

Senast ändrad:

jonils

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2043
Medlemskap
2025

Hej, dom 10 sista åren har jag bara hört hur vi skall rädda jobben aldrig hur man skall SKAPA nya, men det är klart företagsklimatet är ju inte speciellt bra. Kina satsar stenhårdt på nyskapande av företag o arbetstillfällen med hela partiapparaten bakom sej.Dom håller på inom många områden att kliva upp i premium-segmenten. mvh kent

Toppen