• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Glutenallergi?

F

F.d. 10115

Guest
Hej alla!
Är det någon i klubben som har glutenallergi och brukar åka runt i europa?

F

F.d. 29782

Guest
Sv: Glutenallergi?

Hej! aw1973!
Jag har glutenalergi, och kan säga att i skandinavien har man inga problem alls. Det finns mycket
att välja i affärer (glutenfria) samt restauranger har som regel glutenfria alternativer.
Även i länder söder om skandinavien har det gått bra numera, ibland efter förglaring om vad det
handlar om.
Eftersom jag är inte så språkbegåvad har jag en lista med mig där det står på olika språk vilka
ämnen jag måste undvika.
Knaus 3/Aimo

F

F.d. 15298

Guest

Hej!

Jag är glutenintolerant. Vi har bilat till Franska Rivieran flera år, där köper jag allt glutenfritt på deras apotek (farmacia). Ett annat tips är att du går in på Svenska Celakiförbundets hemsida. Där finns det kort på olika språk som man kan dra ut och visa upp i det landet som du befinner dig i. Själv har jag dragit ut kort på dom språk vars länder jag ska besöka i år. Lycka till.
Åsa.

F

F.d. 10115

Guest

Hej och tack för svaren!
Det känns skönt att veta att man inte är helt ensam:) Vi har varit runt i europa med husbil några gånger sen jag fick diagnosen -99 och jag upplever maten som det största problemet under semestern.Vi har kört några gånger till Italien och har faktiskt hittat glutenfri pasta i vanliga butiker men oftast är man ju hänvisad till apoteken och jag har också med mig korten från celiaki klubben men känner ändå osäkerhet inför resturang besök trots att det har funkat bra dom få gånger jag har testat.Man vet ju inte om dom tar problemet på allvar.....
/Peter

F

F.d. 55258

Guest

Hej
Sommaren 2007 råkade jag komma till den högt belägna lilla byn Scheidegg längst söderut i Tyskland strax nordost om Bodensjön. Där finns en liten ställplats för husbilar som drivs av Monika Draga. Hon jobbar själv aktivt för att skapa bra alternativ för bl a glutenallergiker. Vilket betyder att många näringsställen och restauranger i trakten har gott om sådant i sortimentet.
Scheidegg hade 2007 flest soltimmar i hela Tyskland och gör fantastisk ost!
Jag skriver mer om det här i min nya bok Tyska Avstickare, kolla på Tyska avstickare

Anders Witt

F

F.d. 7269

Guest

Jag har med Glutenallergi och har varit ute och rest en del utan några problem jag har med mig torrjäst och ett paket glutenfritt mjöl om det skulle krisa om du inte har ugn i bilen så kan du alltid låna på någon camping. Thailand var det ända land som jag inte fått fatt i glutenfritt bröd.

Toppen