• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inredning Glidskena Knaus

B-A.C

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2024
En halvintegrerad Knaus med sollucka över framsätena har en gardin som löper i en skena på var sida. Den ena skenan har lossnat i sitt fäste, en träskruv som skruvats in i isoleringen i taket. Denna skruv har slitit sig och tagit med den isolering den varit skruvad i.
Hur fäster man denna skena igen? Det finns inget material kvar för skruven och borra djupare är ingen bra lösning eftersom man hamnar utanför bilen. Som jag ser det är enda lösningen att limma främre delen av skenan mot taket, men skulle det hålla?
Någon som har förslag på annan lösning? Nu står skenan på en burk med två lagom tjocka träbitar som stöd.

Visa bilaga List.jpg
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
582
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
En halvintegrerad Knaus med sollucka över framsätena har en gardin som löper i en skena på var sida. Den ena skenan har lossnat i sitt fäste, en träskruv som skruvats in i isoleringen i taket. Denna skruv har slitit sig och tagit med den isolering den varit skruvad i.
Hur fäster man denna skena igen? Det finns inget material kvar för skruven och borra djupare är ingen bra lösning eftersom man hamnar utanför bilen. Som jag ser det är enda lösningen att limma främre delen av skenan mot taket, men skulle det hålla?
Någon som har förslag på annan lösning? Nu står skenan på en burk med två lagom tjocka träbitar som stöd.

Visa bilaga 225782
Hej. Jag skulle skruva i ett s.k. gipsankare av plast som samtidigt limmas med 2-komponents epoxilim. Kolla bara hur långt ankare du får plats med så du inte trycker upp takplåten. Sedan är det bara skruva fast glid skenan igen. Gipsankare hittar du byggvaruhus, ta ett av plast eftersom det är lättare att kapa om det är för långt.
Mvh / Roland
 
Senast ändrad:
Toppen