• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Glaskross

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Igår small det till under körning. Vi var en kilometer från Öresundsbron på väg ner till Tyskland. En personbil passerar på utsidan och precis när den är i höjd med förarplatsen så splittras hela glaset i förardörren. Det ligger småbitar av glas överallt på förarsidan. Snopet att behöva vända hem utan att ens ha kommit över gränsen. Tejpar dit tunn plast som skydd för fartvinden och börjar ringa runt till glasverkstäder i Malmö. Den första kan inget göra så vi ringer vidare. På Carglas tejpar de dit en tunn plexiglasruta. Samtidigt som arbetet slutförs inser vi att vi trots allt kan fortsätta vår resa. Carglas beställer tid för att sätta dit en ny ruta när vi åter kommer hem till Stockholmstrakten.

Enligt Carglas skall Biltema ha en tunn plexiglasskiva som man kan använda för att tillfälligt ersätta en trasig ruta.

Tur i oturen!

Hälsar Kjell
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
hej ! tur att allt gick bra får man väl säga då men förstår inte hur glaset i förardörren kan gå sönder ? kastade nån sten i förbifarten ? eller kan ju inte vara stenskott ? aldrig hört nåt liknande ?
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Har inget bra svar på din fråga. Vi har naturligtvis spekulerat själva i om det var någon som kastade något från den andra bilen. Eller så råkade den bara passera precis när rutan gick sönder. Har en kompis som råkade ut för något liknande. Tyvärr med betydande personskador i ansiktet. Då var det ”genomslagsgummit” som lossnade på en passerande bil och slog in genom sidorutan. Vi hade ju trots allt tur då ingen av oss i bilen skadades.

Hälsar Kjell
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Kan vara ett stenskott, vanligt att stenskott knäpps iväg vinkelrätt åt sidan som i ett loppspel. Hårt underlag och lösa stenar.
Åke
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Väl hemkommen från Tyskland tar jag kontakt med Carglass för att kolla läget inför bytet av ruta.
Men då börjar det krångla till sig!
Kundtjänsten har inte fått någon kontakt med verkstaden som skall byta rutan och har därför inte kunnat beställa någon ny ruta. Tar husbilen och åker till verkstaden med hopp om att de skall kunna beställa en ruta. Väl framme vid verkstaden säger verkmästaren att de inte kan byta en ruta i förardörren då de inte vet hur man tar isär dörren. Dessutom kan de inte beställa från Dethleffs.
Tar kontakt med Tumbo, där jag köpt husbilen, för att få hjälp. På Tumbo säger man att man brukar ta hjälp av Ryds Bilglas. Ringer Ryds som ger samma besked som Carglass.
Tillbaka på ruta ett igen!
Kontaktar reservdelsavdelningen på Tumbo som lyckas beställa en ruta från Dethleffs i Tyskland under tiden vi pratar i telefon! Leveranstiden är 3-4 veckor. Försöker då boka en verkstadstid om 5-6 veckor för montering av rutan. Men det går bara att boka en verkstadstid när rutan har kommit till Tumbo. Puh! Dessutom är det osäkert om man över huvud taget kan montera rutan då man inte gjort detta tidigare.
Funderar på att montera rutan själv. Men då måste jag veta hur man särar på förardörren. Så om någon lyckats läsa så här långt tar jag tacksamt emot tips på hur man tar isär förardörren.

Några bilder på dörren.

5021CBB5-66CF-4304-8CDA-E88AC5B099A5.jpeg

DAD8FE1F-2FEB-4B74-8927-1EAA7CC1D2EC.jpeg

0B1D4D9E-4347-4BA8-8507-FC156550DF34.jpeg

Hälsar Kjell

PS. Som plåster på såren fick jag av verkmästaren på Carglass en stor tunn plastskiva för framtida tillfälliga reparationer av skadade rutor/luckor. DS
 
Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Jag plockade ur sidorutan på min Hymer B544 och på den satt en skruv på insidan då man drar i dörröppningen .
Lossa dörrstängaren .
Sedan klämma ihop själva plasten till sidostycket så man kom över en kant som var i dörren ca 5 mm .
Ser att du även har en täckbricka under låskistan , kan ju vara skruv under där .
Sedan när dörrsidan var borta fick jag borra bort en massa popnit som elhiss osv satt i sedan kom jag åt rutan .
Det var inte så svårt .
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Bilen är ju försäkrad så det måste väl vara försäkringsbolagets ansvar att rutan blir bytt, Om inte annat finns det väl en återförsäljare av den HB'n i Sverige & hur tar dom hand om reparationer på sitt eget bilmärke? Om inte försäkringsbolaget får någon i din närhet att utföra jobbet så får dom väl frakta HB'n till någon som vill.
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Hej Kjell ! Har just reparerat låsmekanismen i bodelsdörren på vår Dethleff samma modell som Er och som någon skrev är det bara att demontera skruvar och andra fästen/stag, sedan pressar man innerplasten i kanterna så den kryper ur den lilla falsen, när Du monterar tillbaka börja vid låshaspen i bakkant på dörren, inte särskilt svårt men var lite försiktig så Du inte spräcker/skadar plastkåpan för den är inte billig
Lycka till hälsar
Hasse
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Hej Hasse! Har gjort samma arbete som du på bodelsdörren. Tyckte dock att förardörren såg lite mer komplicerad ut. Men det är väl bara att försöka.

Tackar Kjell
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Äntligen har vi fått rutan i förardörren isatt. Nu bar det sig ju inte bättre än att vid hemkomsten från verkstaden så gick inte förardörren att stänga. Dörrstoppen satt lös inuti dörren. Så det var bara att lossa dörrsidan och skruva fast dörrstoppen. Samtidigt passade jag på att justera gummilisterna som inte heller var rätt monterade. Vad trött man blir på att de som skall göra jobbet inte gör det ordentligt. Men rutan fungerar att hissa upp och ner. Så man får väl vara nöjd trotts allt. Det tog ju bara lite drygt två och en halv månad att få en ny ruta i dörren.

Hälsar Kjell
 
F

F.d. 55989

Guest
Väl hemkommen från Tyskland tar jag kontakt med Carglass för att kolla läget inför bytet av ruta.
Men då börjar det krångla till sig!
Kundtjänsten har inte fått någon kontakt med verkstaden som skall byta rutan och har därför inte kunnat beställa någon ny ruta. Tar husbilen och åker till verkstaden med hopp om att de skall kunna beställa en ruta. Väl framme vid verkstaden säger verkmästaren att de inte kan byta en ruta i förardörren då de inte vet hur man tar isär dörren. Dessutom kan de inte beställa från Dethleffs.
Tar kontakt med Tumbo, där jag köpt husbilen, för att få hjälp. På Tumbo säger man att man brukar ta hjälp av Ryds Bilglas. Ringer Ryds som ger samma besked som Carglass.
Tillbaka på ruta ett igen!
Kontaktar reservdelsavdelningen på Tumbo som lyckas beställa en ruta från Dethleffs i Tyskland under tiden vi pratar i telefon! Leveranstiden är 3-4 veckor. Försöker då boka en verkstadstid om 5-6 veckor för montering av rutan. Men det går bara att boka en verkstadstid när rutan har kommit till Tumbo. Puh! Dessutom är det osäkert om man över huvud taget kan montera rutan då man inte gjort detta tidigare.
Funderar på att montera rutan själv. Men då måste jag veta hur man särar på förardörren. Så om någon lyckats läsa så här långt tar jag tacksamt emot tips på hur man tar isär förardörren.

Några bilder på dörren.

Visa bilaga 149255

Visa bilaga 149256

Visa bilaga 149254

Hälsar Kjell

PS. Som plåster på såren fick jag av verkmästaren på Carglass en stor tunn plastskiva för framtida tillfälliga reparationer av skadade rutor/luckor. DS


Ibland är det skönt med en helt vanlig husbil byggd på Fiat
 
Toppen