Sv: Glasfiber vs aluminium?
Din fråga är inte helt lätt att svara på och jag misstänker att alla har sin teori på vad som är bäst när det gäller husbilar.
Det finns vissa tillverkare som använder glasfiberförstärkt plast på vissa ställen och aluminium på andra, t.ex. glasfiberförstärkt plastskiva närmast chassiet i kombination med aluminium på väggar och tak alternativt glasfiberförstärkt skiva som tak. Det finns även ett fåtal tillverkare som har aluminiumplåt närmast chassiet.
Det vanligaste verkar dock vara att ha en obehandlad eller behandlad plywood närmast chassiet.
Vad som jag även tycker är viktigt, det är vad som finns innanför aluminiumplåten/den glasfiberförstärkta plastskivan, nämligen skummet, som har uppgiften som isolering och i en sandwichkonstruktion även uppgiften som distansmaterial (kärna).
Åter till din fråga; jag tror en slät aluminiumplåt är lättare att hålla efter medan en glasfiberförstärkt plastskiva generellt sett är lättare att laga vid små skador. Har man en passage där t.ex. trädgrenar skaver mot husbilen när man kör så misstänker jag att aluminiumplåt är en fördel.
Tycker din fråga är intressant och ser fram emot fler svar på ditt inlägg.
/David