• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Glasfiber vs aluminium?

F

F.d. 9230

Guest
Hej!
Undrar om någon vänlig själ vet för och nackdelar med ovanstående?
Idag har vi aluminium, men ser att tex Roller Team har glasfiber.

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Glasfiber vs aluminium?

Det vaqr någon som beräknade livslängden på en plastbåt. Läste detta i en båttidning för ganska längesen, och han kom fram till att efter 15000 år var brottstyrkan nere i hälften, och då var det dags att kassera. Vad som framför allt går illa åt glasfiber är destillerat vatten (regn) och ultraviolett ljus (solljus).
Calle

F

F.d. 12848

Guest

Efter en hagelskur vet man svaret,vid en hagelskur i Spanien blev mitt aluiminumtag totalhavererat med tusental bucklor

F

F.d. 1997

Guest

Din fråga är inte helt lätt att svara på och jag misstänker att alla har sin teori på vad som är bäst när det gäller husbilar.

Det finns vissa tillverkare som använder glasfiberförstärkt plast på vissa ställen och aluminium på andra, t.ex. glasfiberförstärkt plastskiva närmast chassiet i kombination med aluminium på väggar och tak alternativt glasfiberförstärkt skiva som tak. Det finns även ett fåtal tillverkare som har aluminiumplåt närmast chassiet.

Det vanligaste verkar dock vara att ha en obehandlad eller behandlad plywood närmast chassiet.

Vad som jag även tycker är viktigt, det är vad som finns innanför aluminiumplåten/den glasfiberförstärkta plastskivan, nämligen skummet, som har uppgiften som isolering och i en sandwichkonstruktion även uppgiften som distansmaterial (kärna).

Åter till din fråga; jag tror en slät aluminiumplåt är lättare att hålla efter medan en glasfiberförstärkt plastskiva generellt sett är lättare att laga vid små skador. Har man en passage där t.ex. trädgrenar skaver mot husbilen när man kör så misstänker jag att aluminiumplåt är en fördel.

Tycker din fråga är intressant och ser fram emot fler svar på ditt inlägg.
/David

Toppen