• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp Glapp i 12-voltsdriften på kylskåp

NiclasSve

HBK Intresserad
Inlägg
36
Kommun
Jönköping
Hej
I vår husbil, Dethleffs Globertrotter från 2001 finns ett kylskåp som drivs på 230 volt, gasol men också på 12 volt när bilen körs. Det finns 3 olika tryckknappar, en för varje driftform att välja att slå på eller av.
Vid 230-drift tänds den då aktuella tryckknappen med grön ljus och vid gasoldrift ska den blinkade gula lampan i den aktuella knappen släckas som ett tecken på att gasoldrift fungerar (den blinkar gult tills gasolen tänts). Hoppas att ni förstår.

Driften med 12 volt har funkat perfekt fram till i år. Nu händer det att lampan som tänds i rött när knappen trycks i läge PÅ vid enstaka tillfällen tänds men oftast förblir den släckt.
Det jag är osäker på, är om kylen ändå funkar på 12 volt trots att den ”röda” lampan inte tänds. Antingen är det glapp i hela 12-voltsdriften eller bara i själva tryckknappens lampa.
Min fråga är om jag måste plocka ut hela kylskåpskassetten för att hitta 12-voltanslutningen eller om det finns ett enklare sätt? Är det någon som har erfarenhet av detta? 12-voltsdrift är inte möjligt om husbilens motor är avstängd.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Elanslutningarna till kylskåpet brukar man kunna komma åt genom det undre ventilationsgallret på utsidan. Inga fler råd tyvärr. Har ingen erfarenhet av kylskåp av den generationen.

MVH
Hans
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Leta upp den kopplingsplint där kylskåpets sladdar är kopplade till den ledning som kommer från EBL. Skåpet drar ju en del ström när man kör på 12-volt och jag (har en 2002 års modell) råkade ut för att den kabelkontakt som skåpet var ansluten med hade dålig kontakt och var bränd och gav dålig kontakt.
Ser den lite konstig ut så byt den. Ibland kan det räcka att klämma ihop den lite.
Hoppas du hittar felet.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, som skalman52 skriver så kommer man oftast åt kablarna genom nedre vent.gallret vid kylskåpet.
Tyvärr blir det lite som vanligt... att mäta är att veta. Enklast är om man har eller lånar en tångampermätare som funkar på likström.
Man sätter klon om pluskabeln till elpatronen på baksidan av kylskåpet och ser då hur många Amp. som går i kabeln och därmed vet man om elpatronen får och/eller tar ström. 12V. patronen brukar dra ca. 10 Amp. eller något mer.
Det är lite svårt annars att veta om 12V. funkar, för när bilen är igång och då också kylskåpet på 12V. så kan man nästan säga att kylskåpet går på startbatteriet och generatorn och förbrukningen syns då väldigt sällan på någon mätare i bodelens paneler.
Det är inte alls omöjligt att det bara är signallampan i brytaren som glappar och kylen har 12V. till elpatronen.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Essoj han lite före mig och när jag läste hans inlägg så kom jag att tänka på att reläet som dras av att generatorn laddar och då skickar ström till kylskåpet är inte är helt ovanligt att det ger upp... Glappar, brända kontakter m.m.
Men det ser man ju också om man kan mäta vid kylskåpet att det finns ström på 12V. drift.
 
Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.390
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hej
Jag kan bara hålla med Jankro.
Tångampermätare fungerar bra.
Det går även att ohm mäta.
Det var glapp på samma sätt för 12V i min gamla Hymer.
Lampan slocknade till och från. Kylen fungerade dock på 12V.

Strömbrytaren till 230V hade dock börjat att glappa.
Jag bytte ut den.

Jag passade på att växla av manövern till 12V via ett relä bredvid kylskåpet.
Relät styrs från 12V brytaren på kylskåpet. Låg belastning över brytaren.
Nya 6mm2 kablar är dragna från plint med säkring.
Ny 12V brytare är monterad.
D+ styrningen är kvar under passagerarstolen med eget relä.

Strömbrytaren till kylskåpet var för klen.
Den var märkt med 10A. Brandrisk?
Effekten för kylen är 125W
Amperen ökar också med spänningsfallet.

Förstås var allt inbyggt och svårt att komma åt.
Men det är vi vana med som har våra gamla husbilar.

Mvh
Åke
 
Toppen