• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Glöpfräs ?

F

F.d. 7492

Guest
Vi sitter här o dividerar ( jag och Hjördis )... GLÖPFRÄS. Smaka på detta underbara ord. Glöpfräs... Låter som någonting man rör ihop i pannan över en öppen eld på kalfjället och det är inte så långt från sanningen. Kommer ni ihåg " I fablernas värld " från sjuttiotalet? Penti varg och ugglan och allesammans... Där fanns en lustig filur - en fisk - som bodde i en pytteliten damm. Han gjorde ingenting och sade heller aldrig någonting förutom just "Glöpfräs" vilket han med jämna mellanrum och helt sammanhangslöst lät undslippa sig via en liten syrebubbla upp mot vattenytan. Detta var hans enda kost och uppenbarligen det enda han förmådde drömma om och längta efter. Glöpfräs. Så minns jag det, men Hjördis påstår att det var någonting som Penti ständigt var på jakt efter - även han i syfte att stoppa i munnen. Detta begärliga glöpfräs. Hur var det egentligen? Kanske har vi båda rätt..? Och vad tusan hette firren?

Felix

" Man är aldrig så nära döden som när man äter..."

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Glöpfräs ?

Efter en snabb titt på nätet.
" Tango Räv och Pentti Varg hittar nåt ätbart och Tango tycker det smakar glöp och Pentti att det smakar fräs - alltså är det en glöpfräs. Men de skänker bort den till fisken Grundström i Dammen. Han gillar glöpfräs som han inte ätit sedan barnsben."

Toppen