• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Glödtändningen till att starta motorn

F

F.d. 6238

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Årsmodell Chassie: 1993
Husbilsfabrikat: Hymer
Årsmodell Husbil: 1993
Ämnesområde: Elsystem
Är det någon som vet?
När det är +grader är det inga problem det är bara att vrida om nyckeln och bilen startar direkt.
Men är det -grader, ja då lyser lampan hur länge som helst. Så nu till frågan: Hur länge skall lampan lysa?
Fråga 2: När lampan lyser så startar jag ändå utan att lampan slocknar?? Varför gör den så?
Skall jag verkligen behöva sitta och vänta tills lampan har slocknat , det kan vi ta upp till en och en halv minut??.

ÄR DET NÅGON SOM VET???

hLS KURT

Kallax

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
524
Medlemskap
2026
På min Merca tog det lång tid,när man sen starta den så tändes lampan på nytt.Ett glödstift hade brunnit.Kolla om det är felet på din bil.
Mvh/Alf

F

F.d. 5098

Guest
När lampan har slokknar då vrider du om nyckklen , det finns ett relä som känner av temperaturen , i det flesta bilar som , har diesel som start , har det på mi King´-KAB !!

kangas

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
5323
Medlemskap
2024
Hei!
Jeg har samme problem, når det er under 0 grader slukner aldri glødelampen.
Men bilen starter allikevel
Feilen er: Dårlig batteri, eller batteriet er ikke tilstrekkelig ladet.
Det gir for lav spenning ut når det er kallt for at systemet skal fungere tilfredsstillende.
vennlig hilsen NB-2518 Kangas

F

F.d. 13924

Guest
Hej senaste gångerna jag ska starta med glödtändningen så har lampan varit släckt o ingen reaktion på motorn=dött men alla andra lampor lyser så startbatteriet är bra. När jag har gjort ett antal försök att vrida runt nyckeln för att starta så har den plötsligt startat. Jag körde ca: 1 mil stanna vänta ett tag o starta det gick bra o glödlampan lyste o slockna som den skulle. Kan det va nåt tillfälligt bara eller starmotorn? Tacksam för svar.

Toppen