• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Glödtändning/Startmotor

F

F.d. 13924

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Fiat Talento
Chassietyp: Standard
Motortyp: 71hk D
Årsmodell Chassie: 1992
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: Globetrotter
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1992
Ämnesområde: Elsystem
Hej senaste gångerna jag ska starta med glödtändningen så har lampan varit släckt o ingen reaktion på motorn=dött men alla andra lampor lyser så startbatteriet är bra. När jag har gjort ett antal försök att vrida runt nyckeln för att starta så har den plötsligt startat. Jag körde ca: 1 mil stanna vänta ett tag o starta det gick bra o glödlampan lyste o slockna som den skulle. Kan det va nåt tillfälligt bara eller startmotorn? Tacksam för svar

F

F.d. 25038

Guest
Hej ett bra första tips ta av batteriekabelskorna å gör rent är antagligen
glapp mellan batterie o kabelskor va så min min bil.

Sloth

HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
2018
Medlemskap
2024
Hej.

Hade ett liknade problem på vår F.D husbil.
Den var försedd med ett eftermonterat larm med startspärr.

När jag kopplade ur startspärren, men inte larmet!, upphörde problemen.

M.v.h Åke

F

F.d. 24284

Guest
Tror inte det är startspärr, utan ta o kolla jordningen i kaross och motorblock.
Kabeln från batteri-minus som går till karossen kan ha ärgat vid fästet i karossen. Kolla sen jordflätan frå kaross till motorblock. Skruva loss och skrapa rent från rost mm.

F

F.d. 13924

Guest
Serut som att det har ärgat där glödkontakten sitter i motorblocket o kabeln är fransig o tunn, är det lätt jobb att byta kabelsko där då, bara?

F

F.d. 13924

Guest
Får inte loss muttern som sitter i motorblocket o kabeln till glödstiftet, den är så rostig att det inte passar med nyckeln längre. kabeln verkar rätt så tun o fransig, men jag har isolerat med tejp o sprutat m56, men jag antar att det är tillfällig hjälp bara. Ska man kanske åka till en liten verkstad o låta dom byta ?

F

F.d. 13924

Guest
Serut som att det har ärgat där glödkontakten sitter i motorblocket o kabeln är fransig o tunn: Skrev jag ovan. Sedan dess har jag bytt kabelsko och bytt glödtändstift där det var sönderrostat, i motorblocket. Men nu har samma fel dykt upp igen, att motorn inte tänder o glödtändingslampan på instrumentpanelen lyser inte, vid startförsök. Fläkt o andra lampor tänds som vanligt. efter ett antal försök så tänder den o går igång genast. Ska jag byta de andra glödtändstiften också, eller vad göra. Är det risk att man blir stående nånstans om man ger sig iväg ändå, jag menar om ett stift är dåligt?

F

F.d. 13924

Guest
Finns det säkring o eventuellt relä till glödtändningen, till bilen jag har: En Fiat dethleff ducato ,1,7d -92årsm? Har funderat på om det kan va startmotorn som krånglar, när den är död vid startförsök ibland. Men som sagt glödlampan lyser inte heller. Men den startar efter några vridningar på nycken.
2) Är det seriekoppling på glödstiften?

F

F.d. 13924

Guest
Svend, vad menar du för jordfläta från kaross till motorblock? Den enda jag hittar är den som går till glödstiftet, odär har jag bytt kabelsko o gjort rent från rost.

Svend Ö skrev:
Tror inte det är startspärr, utan ta o kolla jordningen i kaross och motorblock.
Kabeln från batteri-minus som går till karossen kan ha ärgat vid fästet i karossen. Kolla sen jordflätan frå kaross till motorblock. Skruva loss och skrapa rent från rost mm.

Toppen